Att bevittna kära lekar



Det det bubblar verkligen av kärlek i den femtiotalsbyggda tvåan i Solna. Här bor Märtha och hennes Jonas. Och i Märthas mage huserar i sin tur en liten bebis som snart ska få komma ut och bilda familj med de föräldrar hen valt.

Redan i det luftiga trapphuset får jag som besökare njuta av storrutigt stengolv och en vackert smitt trappräcke.


Märtha möter mig i porten och släpper in mig i en stor, rymlig hall med gott om plats för parets nyinköpta vagn på det svart/vit-rutiga orginalgolvet. Framför TVn i vardagsrummet får jag syn på Jonas när han hasar runt i strumplästen med vagnen lätt i handen. Med blicken vänd emot rådande fotbollsmatch svänger han stolt på Teutoniaåket.

Efter en snabb rundtur i lägenheten busar värdparet sig in i köket. De ska laga mat. Samarbetet är enormt. Det säger bara tjiff tjoff så har de lyckats koka ihop en fantastisk Halloumi på en bädd av ruccola och färsk tortellini, en trefärgad sallad med och en vitlökssås som kommer sätta spår i mig ännu i skrivande stund. En underbar dadel-balsamvinäger som extra krydda gör det hela otroligt gott.


Snabbt dukar de sedan av och samarbetar ihop kaffe och jordgubbar.



De spexar och busar konstant och ibland måste jag påminna dem om att de faktiskt inte är ensamma i lägenheten. Jag är ju lite pryd och det hånglas och vänslas, dansas och tafsas ideligen.

Jag smyger runt i lägenheten efter att ha tagit ungefär hundratusen bilder på de lekande kära som ledsnat en smula. Överallt finner jag små fina detaljer. Sånt som gör en glad. Tonerna går i vitt, rosa och andra ljusa pasteller.

1. Kunglig krok i badrummet & en Madonnatös. 2. Rosa taklampa som Märtha fått av sin mamma. 3. Lockande och glittriga tingestar på vardagsrumsbordet. 4. Nyckelklädda garderober och en pastellig eftergraviditeten-klänning väntar på att få kläs på. 5. Finemangt kök med Tickabeslag. 6. Märtha har sytt ihop en balkongdörrsgardin med vajrar uppe och nertill. Jag blev direkt inspirerad till att bara måsta göra en till vår balkongdörr.

1. TV-bord som hängt med ett tag. Hittat och ommålat. Still going strong. 2. Märtha drömmer sig bort till eftergraviditetstider med underbar BikBok-klänning framför bf+3-magen. 3. Barbiedockor och flicka pryder bokfyllda hyllor. 4. Jordgloben påminner om att här bor globetrotters. Vart bär nästa resa av månne? 5. Finfina fönster med vita gardinlängder släpper in härliga sommarstrålar i den ljusa lägenheten. 6. M +J= sant 7. Kista från Märthas mamma har välsignats med vit färg och agerar idag vardagsrumsbord. Vad sägs om ett par hjul på skönheten? 8. KLänningen som väntar och balkongdörren ut i sommaren. 9. Gräddspritsat söt taklampa.

Om några dagar, idag eller nån vecka kommer Märtha och Jonas få en ny vän att leka med. En unge som alldeles bergis kommer ärva sina föräldrars stolta längd, djupa skrattgropar och bedårande söthet. Det vet jag! Och jag lämnar lägenheten och turturduvorna där i som antagligen än i dag leker kära lekar. Och kanske när som helst sätter en till av deras sort till världen.


/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Annika

åååå så himla superfina ni är Märtha och Jonas, och lycka till som fan nu!!! kram /Annika

2010-06-17 @ 12:34:39
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Märtha

Hoho nu är jag här Limpan!!!:=)

2010-06-17 @ 16:18:09
Postat av: lovisa

ja märtha.. det finns ju 2 frågor till dig i inlägget..

= )

angående resor och hjul...

2010-06-17 @ 17:46:06
Postat av: Märtha

Aha! Ja vi ska ju åka på någon slags semester/bröllopsresa i höst tror jag..men sen ska vi självklart ut och resa! Sydamerika är jag sugen på:=)

Hjul kanske är en bra idé..jag får se..Kram

2010-06-17 @ 20:24:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0