på kryss med kids

i goda vänners lag. Vi överaskade ungarna med en kryssning med Birka Paradise. Fyra sjuåringar och deras mödrar. För ungar, med ungar, på ungars vis. En favorit i repris för min storunge. Bad och buffé, glass och alkolösa drinkar. Bus och skratt och dans dans dans...













/Lovisa

sommar och det jobbiga med att den tar slut


Jag älskar den så. Jag njuter och sprudlar. Mina fötter är svarta och stickfyllda, men jag är glad. Så kommer tankarna,... att den ska ta slut också, sommaren. Va tusan kan jag inte vänta litegranna med sådana tankar. Sommarlovet vårat har bara varat i en vecka. Det är många veckor kvar, jag vet. Men ändå, vårens hoppfullhet känns alltid finare, sommaren som jag älskar så är jag så rädd att förlora. Och så är det lite andra "värdsliga" ting som snurrar i huvudet på mig den här sommaren. Lite konstigheter i livets soppa. Men solen hjälper mig att orka.

/Lovisa

Hur frukosten gör ett lyckors bara genom att finnas till



Blommiga favoritkoppar, apelsinjuice ur ett glas på fot, supernammig mûsli med qinouapuffar, rara barn, morgonsol. Alltså jag kan dö en smula på stört. Bara för att sådana här stunder sätter igång lyckoruset i mig.

/Lovisa

Plötsligt blev han så stor min lilla unge

Plötsligt gick han där ur kyrkan en skolavslutning ackompanjerad av orgelspel a la Indiana Jones theme. Efter underbar, tårfyllande barnsång. Plötsligt gick han ut därifrån och efter sommarlovet har mitt lilla gryn blivit skolunge på riktigt. Klass A i ettan. Plötsligt bara sådär...



/Lovisa

Var beredda, snart påfyllning i shoppen igen...

med sådana här gobitar tillexempel... Kolla in shoppen lite i tid och otid så kan ni glädjas av nytt ögongodis.



/Lovisa

Fyndat i Västerås

Plockade in ungarna i bilen och åkte till västerås. Ett stopp Brödet & Fiskarna och sedan Västerås Stadsmission. Lite av fynden finns nedan. Fasiken va vackra de däringa glasen är i solskenet. Jag kan inte få nog av den sorten.


Glas; 5kr stycket. Brödet & Fiskarna i Västerås.


Big-babuschka, 50:- Brödet & Fiskarna i Västerås.

/Lovisa

Storungen har fyndat

en legosjal. Som han använder till lite allt möjligt. Speciellt tycker han att den är bra att hälla ut lego på. En femma på Brödet & Fiskarna i Västerås.


/Lovisa

puts väck som sagt

Vi har slitit oss blodiga. Men är på god väg....



/Lovisa

en midsommarnattsdröm

vackert väder, det vill säga solsken och värme. Goda vänner. En nedrans massa fina barn. Alldeles för mycket mat, Ewert Taube på hög volym och nubbe (som jag aldrig vill ha, men som ska va). Nattligt dopp i Mälaren, inga tårar, mycket skratt och lyckoexplosionerande stunder. Ett stycke mindfullness i sommarsol.



/Lovisa

musik att dö för



Herregud. Det är så bra. Bon Iver. Jag var nära på att börja gråta idag på vägen till jobbet. Lyssnade på Spotify. Och blev så där som man kan bli av bra musik. Fylld av vemod och lycka. Allt på en och samma gång. Det är magiskt.

/Annika

Jag tog bilen ut på vägarna....

....körde lite hit och lite dit. Kanske lite för fort ibland. Håkan sjöng för mig och jag skränade med. Ibland skulle jag vilja fortsätta. Bara köra vidare. Bort. Iväg.
Ibland är tankar gift och ibland släpper de inte sitt grepp.

/Lovisa


"Vad jag bryr mig om är att du kallar på mig även om jag inte kommer tillbaka till dig/Vad jag bryr mig är att höra dig andas, veta att du är nära/Förlåt, nu slutar jag/Vad jag bryr mig om är att du kallar på mig även om jag inte kommer tillbaka till dig/Säg nånting, säg nånting?"

påfyllning och så i itsallvintageshop

Nu har det fyllts på en hel del i shoppen.

Ni vet väl föresten att ni kan klicka på itsallvintageshop-bilden här till höger för att komma till shoppen. Det är ett bra trix.

Om någon undrar varför vissa kläder plötsligt sticker ut och är lite dyrare. Ibland hutlöst dyra. Så kan vi förklara att det har att göra med sentimentalitet. Vi har svårt att separera från vissa gobitar. Och så får ni komma ihåg att frakten ingår i alla priser. Nåja, inte i möbler och sådant som ska hämtas förstås. Och att allt är personligen utplockat av oss under våra roadtrips i sverige. Som tillexempel den här trippen och den här.

/Lovisa & Annika

Vi hade besök av fotograf och reporter

i slutet av förra sommaren. En hel dag var de här och pratade loss och fotograferade. Nu i dagarna kommer slutprodukten, dvs bild och text om vårat hem, att finnas i tidningen . Spännande, och väldans läskigt.

PLUTTIFIKATION
Med rosa golv har familjen Schyman-Lindblom fått ett eget Villa Villekulla.


/Lovisa

puts väck!!!

Vi tar oss ann väggarna i Lyckebo. Nedrans vidriga putsade väggar a ´la crappy-pizzeria. Väggar jag har skrapat knogarna emot, bara genom att färdas genom rummet.

Vi sliter med spackelspadar och hammare. Och fyller kassar med skroten. Snart ska spacklas och sen ska det tapetseras. Finfina sommarstugetapeter jag funnit på loppis för en femma rullen.



Vi har målat och donat och visionerar om framtida uttryck. Jag vet att det blir bra. Det blir det alltid!



Det kommer bli så bra!

/Lovisa

plötsligt tar det slut...

....livet! Plötsligt finns det inte längre där. Någon går förlorad och lämnar oss trasiga kvar. På min väg genom livet har jag varit där. Att plötsligt bli lämnad kvar. Med saknad och rädsla.

Min väg har korsat en annans väg, som också har mött det ofattbara. Att förlora en nära, en trygg hand i mörkret. En del av sig själv, det viktigaste. Min väg har så sakteligen planats. Jag börjar förstå vart jag ska och varifrån jag kommit. Jag önskar hon snart får känna så... KRAM!!


/Lovisa

men hur gör man tårtan då?

Den underbart midsomriga födelsedagstårtan, känd från bild i förra inlägget, kan jag verkligen rekommendera att svänga ihop så här i jordgubbsfrosseritider. Receptet på denna Mandel- och citrontårta hittar ni här!

/Annika


i hundrade år!

I helgen firade vi sambons fina mormor. 90 år fyllde hon. Tänk va, 90 levda år. Det svindlar lite för mig. Tänk att få leva i 90 år. Med allt vad det innebär. Jag tror nog att jag vill det med. Det önskar jag mig. 90 fina år tack! Minst.

/Annika


Kalifornien - a love story

Nyss var jag ju där. I Kaliforninen. En resa vi drömt om. Och jag måste tillbaka. Det måste jag.

/Annika





sommardrink

Jag gör min godaste sommardrink (utan alkohol) så här just nu:

Häll upp iskall äppeljuice till hälften i ett tjusigt gammalt grogglas. Häll sedan på lika kallt sodavatten nästan hela vägen upp. Pressa en halv lime och häll i och skär till typ 2 klyftor och lägg i drinken. På med en näve frysta hallon, 2 tsk socker och lite mynta, rör om och så är det klart!

Om jag inte var gravid så kunde jag nog tänka mig att byta ut några delar av äppeljuicen mot ljus rom, men det är ju en smaksak såklart.

/Annika

 


pippi långstrump äger!

Den underbara kreationen av Astrid Lindgren, och kanske framförallt underbara Inger Nillson i barnfilmerna från sjuttiotalet. Jag identifierade mig med Pippi när jag själv var barn, kanske också nu när det sägs att jag är vuxen.

Hon var tuff och självständig. Tokig och burdus. Pippis mamma, liksom min var i himlen och på den tiden trodde jag minsann att min far va sjökapten. Ärligt! Fram till ett hemligt bankfack med ett stycke sanningspapper, trodde jag att så var fallet. Och jag var stolt över det.
-Min mamma är död och min pappa är sjörövare från Finland, upplyste jag stolt.
Och så hällde jag bullar på bordet och tvättade sovrumsgolvet med borstar på fötterna. Omedvetet inspirerat. Och fullkomligen normalt. Och på den vägen har det fortsatt. Jag är inte så knusslig. Saker och ting behöver inte vara så rätt och riktigt. Framförallt inte normalt. Jag älskar Pippis dampighet och impulsivitet, kanske för det gör mina egna liknande sidor okejade. Jag älskar hennes förstora skor och hennes uppkäftighet. -Kom in eller stå kvar, mig kvittar det!




Nu har stora ungen min förälskat sig i Pippis busighet och tokigheter. Vi tycker Pippi är ball och stark. Och väldans snäll. Vi hejjar på när Pippi kastar upp mobbar-Benke i trädet och igår önskade vi att hon var vår kompis. Och stora ungen min konstaterade att min mamma och hennes mamma ju är tillsammans. Kanske är Pippi vår kompis ändå, tyckte vi. Om hon funnits på riktigt, kanske.


/Lovisa


  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0