det är kul nästan jämt


Donken har ju ett rätt ivarjefall.

/Lovisa

knäckebrödsburk blir nyckelskåp



Det funkar ganska bra. Bara att hälla i nycklarna och slå igen luckan.

/Lovisa

dr westerlund



I love you!
/Lovisa

jag ska pendla igen

Nytt arbete och nya utmaningar. Dags att införskaffa en schyst pendlingsbil och pimpa den med maxad stereo och annat glädjande.

Hittade lite pendlingstips på en sida på nätet och har kryddat dem lite:



alltså...


Tips för pendlare!

*Skaffa en billig med bensinsnål bil, farthållare är en pluss men färgen är viktigast! Icke grå, blå, silver!! Gärna röd, gul, grön...


*Kör i tid. Hellre en kvart extra än stresspsykos. Njut av P3:s sällskap emellanåt för omväxling och samhällsinformation. Har man tur så kanske Anders Jansson gästar och bjuder på enorm humor.
*Se till att högtalarna pallar med Håkan på maxad volym så du kan skräna dig fram och tillbaks till arbetet.




*Ät frukosten i bilen. Införskaffa en fin kaffetermosmugg och bre smörgåsar att äta i bilen. (OBS!! Tandborste med!!)


*Plocka upp en vän eller så ibland, lite sällskap är ju skoj. Ibland kanske man kan sova kvar hos nån vän i staden där arbetet bor.

*Veva ner rutan (ja för jag lär ju inte ha en sånsommanautomatiktryckerner-grunka) och sug in luft om du blir trött. Ring och prata en massa strunt med goda vänner.



Har ni fler tips?

Va sägs om en WW Lupo?
/Lovisa

egengjord supernäring

Fick ett hett tips av en vän som är trädgårdsmästare. Plocka nästlor och häll i en hink med vatten. På med ett lock och låt stå i ett par veckor. Sedan använder du goggan som "saftkoncentrat" och spär ut med vatten när du vattnar dina blommor.

En sista varning i förbifarten, var: "Bli inte rädd för det luktar mycket!"
Och satan i gatan va det luktar. Värre än all slags gödsel, och jag tänker att det är just därför den är så bra. Och kommer göra underverk med mina lavendelblommor och clematisväxter.



/Lovisa

en mammas dag uppe i himlen

Hej mamma.

Det var synd att du fick lov att flytta. Att jag inte fick känna dig som vuxen. Jag hade tyckt om att ha dig här. Du hade nog tyckt att Robban var fin och snäll. Och du hade bergis tyckt ungarna våra var härliga. Vi hade kunnat gått loss med byggen och målerier, druckit te och lagat mat tillsammans. Du hade kanske ibland bett om att få vara med barnen våra. Och på deras födelsedagar hade du bergis kommit och kramat dem, och tyckt de växt så mycket, och menat att tiden ju går så fort. Du och jag kanske hade träffats själva ibland, kanske rest någonstans, eller bara gått på stan. Jag hade kanske kallat dig morsan och vi hade varit sådär tjenis och bundis som jag sett på film.



/Lovisa

lavendelgången del II





Sticklingar i blomlådor, några nedklippta lavendelbuskar, några behållna. Rosenbåge från Biltema (89kr) och nedsatta (alltså planterade inte reade) Microphylla på var sida. Vad tror ni... kan det bli nåt?
Sen är jag sugen på att skaffa några fler bågar för att liksom få en hel gång med frodigt slingerväxttak.

/Lovisa

finfina pelargoner



lär det nog bli här, inte sant. Och den på kvistenblomman som i sin perfekthet ser ut som på låtsas, vad med den? Har ialla fall jag aldrig sett förrut.

/Lovisa

den allra värsta "WÄRSTA" marknaden 2011

Nytt år, ny marknad. Lite dyrare, lite regnigare, lite färre besökare än förra året. Men ack fyndande.


Vred till skåp-projekt med finfin ärgning, 20kr.


Snobbensparbössa, 15kr.


7 underbara koppar och fat. Pyttesmå, men oemotståndiga, 75:-..


Träningsjärn, 45kr.


Orange finfin plåtlampa, 30:-.


Pennställ (som nog kanske är nåt annat) och pennor, 20kr.


Little birdiebirdie, 10kr.


Värsta bruttan från Wärsta. 100riksdaler.


Schysta rattar, eller hur!?


Dukar för kommande syprojekt.

Jag är en lyckans ost! Tjohooo.

/Lovisa

lavendel från fin granne

Jag fick en nedrans massa lavendelplantor från min fina fina granne Agneta. Nämligen nio stycken. Och som jag har drömt om att ha lavendel i gången frås gruset till trappen in i huset. Man kanske inte alls kan plantera dem som jag gjorde, en blåsig majkväll. Man kanske absolut inte får knyta upp dem som jag gjort. Men jag ger det en chans. Och imorgon ska jag vattna dem med egenhändigt komponerat nässelnäringsvatten. Jag återkommer...








/Lovisa

POLLEN du får mig aldrig...

att tycka illa om våren. Och absolut inte om sommaren. Du vinner ALDRIG över mig. Jag har beväpnat mig tungt med nässpray, tabletter och inhalatorer så du behöver inte ens tänka tanken.

/Lovisa

på besök i en kolonilott




var vi igår, ungarna och jag. Vi var till skogs och sökte efter nässlor och blev inbjudna av en dam till hennes lott. Och nedrans va mysigt det var, 300 kronor PER ÅR!!!, det var vad hon betalade för hennes lilla plats på jorden. Hennes lilla oas där nästintill skogen. Med utsikt över en äng och aspar och björkar, med besök av älgar och fåglar. Hon cyklade ut varje dag tillsammans med schäferhunden Luna.

Tantan hade målat stenar med glada färger och överallt fanns smågobitar att vila blicken på. Nu i vår skulle pergulan målas vit och när vi kom och störde skulle hon just sätta ned vattenbadade Dahliaknölar.

















Vi fick kaffe och hon bad att få hålla om stora ungen en stund, för att det ju var så länge sen hennes barn och barnbarn var små. Hon berättade om växter och blommor och vi fick en stickling med oss hem. Vi lovade att komma tillbaka och nästa gång ska jag ta med mig skruvdragaren och laga en grind som var sned. Det tyckte fina Gunvor lät trevligt.

Lilla ungen vinkade länge länge efter att han givit Gunvor en kram och en blöt puss. Och stora ungen ringde far sin och berättade att vi fått en ny kompis.
/Lovisa

Underbara Clara satte huvudet på spiken

Vad det nu betyder. Åtminstone har hon skrivit ett riktigt vettigt inlägg kring flum och ordning.

Jag citerar:

"Det finns inget flummigare än människor som tror att ordning och reda och hårdare tag är universallösningen på alla problem."

Jag gillar det!

Läs här!

/Lovisa

jag har funnit en ny blomma att tycka om



Hon heter Petunia "Million Bells" och är fantastiskt vacker. Och så fint min lilla sjungande ängel passar emot dess ljuva färg. I'm in love! Jag väntar på att klematisen ska visa sig och så har jag satt lite Geranium (sommarblommor). Å så jag längtar tills att allt kommer upp. Om jag inte missminner mig så har jag satt lite lupiner där i sörjan också...

/Lovisa

quornfiléer i godaste chutneysåsen


Min goda vän Maja tipsade mig om det här underbara receptet för några år sedan. Det svängde jag ihop igår.

Quornfiléer i chutney- och yoghurtsås

1 liten röd lök
1 msk mjöl
1 dl vatten
1 buljongtärning
2 dl matlagningsyoghurt
1 msk soja
2 msk chutney
1 tsk sambal olek

Skiva löken tunt och stek tills den blir "genomskinlig" i en klick smör i en kastrull. Tillsätt mjöl och vatten och rör om. Häll i yoghurt, soja, chutney och sambal och kasta i en buljongtärning. Låt puttra en stund på svag värme medan du steker quornfiléerna. När filéerna stekt klart lägger du ner dem i såsen och låter det hela ta smak. Servera med pilaffris och gröna ärtor.


En klar favorit här!
/Annika

fynd fynd från förra fredagen

Knäckebrödsburk för 40 kronor på Strömbacka Återbruk, Sala.


skottkärra till ungen för 40 pix. Den kostade 80, men försäljaren på Sala Återbruk tyckte det var på tok för dyrt, så han prutade ner den till halva priset.



Pigtittare för 80kronor. Brödet och fiskarna i Enköping.



/Lovisa

saker som fick följa med hem från USA

Jag shoppar inte alls mycket grejer när jag reser nu förtiden. Men några saker var såklart tvungna att följa med hem.

För Barbie fick jag inte leka med när jag var liten. Nu gör jag som jag vill. Och skaffade en i miniformat som får passa mina nycklar.

Och den ljuva mobilen från 70-talet fick såklart hänga med hem. Vet inte var jag ska hänga den än bara.

Och snygga pjucks till mig och ungen såklart. För inga pengar alls nästan.

När vi besökte Charles M Schulz museum var jag såklart tvungen att köpa en liten Snobbenfigur och ett kubpussel till ungen.

Man kan inte lämna USA utan Animals Crackers i handväskan. Nu vet ni det.

Och till sist några kylskåpsmagneter till den ständigt växande samlingen.

/Annika

bättre länk till huset mitt

Nu finns en bättre länk till reportaget om huset mitt. Här! Kul. Och lite läskigt. Har redan svarat på en läsarfråga. Kaxig som man är. Eller inte. Härligt att få vara ett år yngre i artikeln iallafall.

/Annika

alla dessa klänningar från Los Angeles

Jag trodde jag skulle bli galen. För inne på vintagebutiken Jet Rag i Los Angeles fanns så mycket gudomligt vackra klänningar. Helt i min smak. Billiga dessutom. I mängder. Jag var där för några veckor sedan. Och i-landsproblems-våndades. För hur många kan man köpa med sig egentligen? Bara välja några. Kanske den. Men den där då, den måste jag ha. Och den. En ryschpyschig brudklänning i rosa tyll fick stanna kvar. Och en vippig 50-tals kjol med ståltråd. Men några andra fick följa med. Kanske säljer jag några i vår shop sen. Eller så behåller jag. För i klänning erövrar man sommaren bäst.

/Annika


diskmedel

i flaska

kan alltid glädja nån...

/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0