Sommaren so far


Sommaren har varit helt fantastisk mot mig. Och jag har hela fyra veckors semester kvar! Idag har jag och ungen semestrat lite här hemma genom att åka till Hagaparken (som visserligen befolkas av prinsessor och prinsar nu för tiden, men vi lyckades hålla oss undan Säpovakter och taggtrådsstängsel) och där besöka vackra Fjärilshuset. Kan verkligen tipsa om det även om det är lite dyrt för vuxna, 90 kr, gratis för barn under 4 dock. Min unge var helt fascinerad av de fritt flygande fjärilarna och de många akvarierna med stora och små fiskar. De hade dessutom papegojer som vi stod länge och beskådade. Huset är inte så stort så det passar perfekt för barn runt 2-3 som annars blir trötta av för mycket att se på. Schysst käk i kaféet också! Och sen finns det überstora gräsytor i parken för de små att springa sig trötta på.

Har också hunnit med att läsa en del, badat, målat en köksstol mintgrön, hängt med min bror och hans nya rockabillyfrisyr och med min pappa, kommit på att kartor kan vara rätt så snygga och täckt en hel vägg med en bautastor, druckit kaffe på terrassen på morgonkvisten och till och med haft några barnfria dagar på egen hand (därav dansen ovan). Så nu ska jag och ungen semestra vidare genom att klä ut oss i våra nya djurmasker (se ovan igen, 5 kronor styck på asiatisk affär på Ringvägen, Stockholm) och bege oss till lekparken. Tror det får bli tiger idag.
/Annika

Bokskåp efterlyses

En bokmal som jag behöver ännu mer utrymme för alla min böcker (som jag bara MÅSTE behålla) och högst upp på önskelistan står det: gammalt vitt bokskåp (ekfärgat går också bra)!
Jag tror rentav att jag aldrig kommer att bli lycklig om jag inte får ett sådant skåp. Så här kan de se ut så hojta till om ni ser något liknande så kommer jag med stora plånboken! (Bilderna har jag googlat fram på sökordet bokskåp).

Till exempel så här (en bild jag visat förut):

Eller så här (fast det rymmer kanske inte så mycket):

/Annika


Vi åkte på veteranmarknad i Katrineholm


1. Ljuv faluröd trävägg 2.3.4.5. En och annan Lambretta, Gogo Mobil, etc... vackra moppar från förr.

Resterna från gårdagens smörgåstårtsbak (min vegetariska specialitet) i tupperwareburken och termosar med kaffe och mjölk. Vi dukar upp på campingbordet och äter på plasttallrikar från Husqvarna.



1. Bubbligt amerikanskt och lite rostigt...2. Fin Fiat 127 med hund , ungen betalade med egen femkrona. 3.Underbara skåpsbeslag 20:- /styck 4. Sambon började visst samla på klockor(förvisso trasiga...) här en av tre inhandlade.. 5. Finfin Bubbla 6. Härlig automobil från förr. = )

Efter marknaden drog vi på en spontan roadtrip i loppisarnas tecken. Från katrineholm, via Julita, Kungsör, Köping och Munktorp, Västerås. 25 mil och ett helt gäng fynd...
Tillexempel köpte vi den här gula stolen som matchar bra till det röda bordet.

Och ett litet fönster för en tjuga köpte jag av ett äldre par som hade loppis i trädgården. Fönstret har numera blivit till ett skåp på väggen i vår farstukvist, med hjälp av lite brädor, vinkeljärn, vit lack färg, rostiga fönsterbeslag och ivrig skaparlust.

/Lovisa


Norrländska loppisfynd och en liten ärvd skatt

Såklart passade jag på att besöka några loppisar däruppe också. Så jäklarns mycket skojigare och fyndsäkrat än här i Stockholm. Detta fick bland annat följa med hem:

En byrå i turkost och vitt för 40 kronor! Jag upprepar: 40 KRONOR! Kan ni fatta vad billigt!

En galen gul katt.

Briotåg till ungen.

Finaste lilla jordgloben som inte bara är fin utan också vässvänlig. 10 kronor!

Och så fick jag med mig denna bild hem alldeles gratis. Det är min pappa med solglasögon och jag ser den lite som ett bevis på att även han har varit lite rock'n'roll i sina dar.

/Annika


Utrotningshotad miljö

Vi har varit norröver i veckan. Jag älskar att fara norröver, jag andas så fint där. Vi passade bland annat på att hälsa på en gammal släkting till min sambo, en pigg 95-åring, som dukade upp med kaffe och bullar och berättade om gamla tider. Underbart. Hon bodde i ett hus som hennes man hade byggt för över 60 år sedan och inredningen har stannat av någon gång på 70-talet. Jag blev lite förälskad i miljön därinne i huset. Sådana hus är liksom på väg att dö ut, renoveras sönder. För håll med om att det inte är  en miljö man ser varje dag, inte en inredningsstil som många väljer längre. Och jag blir såklart nostalgisk som tusan och bara måste visa er lite bilder från denna utrotningshotade miljö.

På ovanvåningen detta fantastiska rum i blått blått blått. Golv, väggar, soffa, jordglob och det allra finaste:

Denna underbara lilla syntorgel (eller vad tusan det nu är?) i blått såklart, I love I love. Tänk att få finna en sån på loppis till ungen!

Ett sovrum med den gladaste gula tapeten jag sett. Önskar jag vågade också.

Och gult och glatt i badrummet också förstås!

En mycket grön och välkomnande hall.

Och så köket då! Att dö för. Typ.

Kanske tycker några av er att det är inte alls är speciellt fint, men jag kan inte hjälpa att mitt nostalgiska sjuttiotalisthjärta slår några extra slag för alla gälla färger och blommiga tapeter och på riktigt blir jag lite illamående av mitt pastellsöta hem som visserligen kanske håller i längden men är ack så tråkigt i jämförelse med ovan bilder. Så hörrni, passa på att åka hem till era gamla släktingar och bekanta och insup utrotningshotade miljöer! Man vet aldrig när det är försent.

/Annika


Kära lekars resultat

Minns ni turturduvorna som lekte kära lekar? Jag kan ju inte utesluta resultatet av dessa lekar. Utifrån kärleken kom denna bedårande lilla unge. Välkommen fina lilla Truls!



/Lovisa

en snickarbänk för våra små

tycker jag är ett måste i sommarsolen. Lätt ihopsnickrad bänk med tre års väderslitage inbjuder till hamrande och kreativitet. Ungen använder mycket tejp när han konstruerar. Jag minns att jag som barn gärna spikade. Det finns inga rätt och fel, bara olika vägar till målen.


/Lovisa

Jag vet banne mig var skåpet ska stå

och det är på god väg att komma på sin plats.. Så här såg det ut innan...


Och ännu lite längre bort i tiden såg det ut så här:

Lite brädor finner jag under huset och endel får jag köpa nya. Detta limmar jag ihop fyra och fyra för att sedan såga ur hyllplanen. Jag grundmålar alla brädor och väntar med spänning på att få pröva där i trapphörnet.

Jag hamrar ut vinkeljärn för att fästa underbrädan och sidbrädorna. Skåpet ska även fästas med mina goda vänner vinkeljärnen. Vi använder toarullar för att få till en lagom glipa i underkant, när vi skruvar dit gångjärnen.




Och jag är så himlans nöjd. Först hade jag tankar att sätta en list runtom och måla in skåpet riktigt. Men vi gillar det så här. Lite rufft och så. Inte så fin i kanten, liksom en annan.

 /Lovisa

Hemma hos Jonas

Häromdagen tog jag med mig ungen och kameran till min trevliga vän Jonas som har en urfin liten lägenhet i hjärtat av Årsta. Om jag säger stringhyllspsykos, lurvig matta á la 70-tal, Nina Hemmingsson-tavlor, böcker och skivor i mängder och muminmuggsamling kanske ni fattar varför?

Förutom att dricka rosévin med jordgubbar i, samla på fina gamla förpackningar att ställa i kökshyllan och göra espressos till sin flickvän har Jonas en blogg som går under namnet Extraallt.

Stringhyllor överallt, Snobbenvänner, Andres Lokko-box och såklart Nina Hemmingssons underbara små alster ovanför en galet fin gammal lampa. I love!

Förutom att Jonas flickvän Kristin snart ska flytta in huserar även en hel del andra figurer i lägenheten. När Jonas tog fram lådan med flera hundra små minifigurer fastnade jag framförallt för en kär liten alien från en TV-serie som gick under lååång tid på 80-talet, minns ni? Om ni undrar vilken figur Jonas poserar bredvid överst så kan jag berätta att det är Jonas själv, som Mupparnadocka, tillverkad i New York i höstas. Vilken lycka!

Jonas bjöd på, förutom dubbel version av sig själv, rosé och jordgubbar på balkongen.

Jonas suddar runt i sin fina lägenhet.

Hej då Jonas och stringhyllorna, vi blev väldigt glada över att få komma på besök. Sov gott bland rävarna i sängen och en extra kram till alla figurerna såklart!

/Annika


lite dottelidottiga ting

har jag erövrat idag.
Två sjalar och ett fantastiskt fint förkläde för lilla ungen. Den prickiga vaxduken finns på Rusta bland helt fantastiska varianter för 49pix.

1.Vaxat förkläde, 20:- Brödet och Fiskarna i Enköping 2. Scarf, 10:- also B&F 3. Scarf, 10:-, Röda Korset i Enköping

Och så har jag fastnat för en poppislåt. Tillenbörjan blev jag besviken när gubbrösten kom in men börjar acceptera det. Dragig låt. Eller hur?!

/Lovisa

Om Ernst Kirchsteiger...




... var min pappa skulle jag ha förlåtit honom. För att han inte kom på min studentexamen. Jag hade låtit honom komma undan med att ignorera mina trettioen födelsedagar. Jag hade inte brytt mig om att han inte ens krypit till korset när mamma min lämnade jordelivet. Jag hade hållit god min för det faktum att han försummat mina barn, hans barnbarn. Jag hade blundat för att han aldrig hjälpt mig med, nja..., nånting alls.

Jag hade stått med öppna armar, kickat av mig skorna och omfamnat honom som om ingenting har hänt. Jag hade frågat honom tusen ting om livet och bjudit honom på sommartårta med Lyckeboplockade smultron och blåbär. Obstinat retrovispad grädde och på ett babyblått fat med jordgubbskitschig tårtspade.



Jag får nöja mig med tårtan, smultronplockandet och den gula soffan framför TVn den där timmen i veckan om sommaren som det (förutom allsången) är värt att sitta ned. 

I Love Ernst!

/Lovisa


Packar med mig ett skåp i Amazonen..

...ut till Lyckebo. Här i solen på kottig gräsmatta passar det fint att slipmus-slipa och dona med allt förarbete. Tryckte ut skivan som någon gång fått ta en glas-skivas plats. Slet bort två extra ditsatta hyllplan och svängde in på glasmästeriet och beställde en ny skiva som väntas vara klar i morgon.

Nu ska skåpet slipas och målas invändigt. Sedan luckan, dit med glaset och tjitta/kitta/fuck-u-a loss lite.



/Lovisa

Vi va på en marknad

i söndags. I Surahammar. En hel massa gamla bilar och moppar och ett stolt antal loppisbord. Stora ungen fann en liten limpcykel i miniatyr som vi bara fick lov att avskeda 30 riksdaler för.

Och sedan fann vi tillsammans en helt bedårande tuggummiautomat med tyngd. Två hundralappar byttes mot en ljuvligt röd automat.


Nu ska vi bara slåss om i vilket rum den ska stå. I ungens eller i köket. Vad tycker ni? Till saken hör att den passar ypperligt i köket, men att också ungen vet och accepterar att tuggummina är godislikställda och endast tillåtna på lördagar.

/Lovisa


Min morfar och jag - del 6


Min morfar och jag tog taxi ut till Lyckebo. Vi packade in oss i bilen med ett par fyllda matkassar. Mest sannolikt innehållandes tortellini och rostbröd. Sånt som jag tyckte bäst om. Och självfallet ingredienser till pannkakor och kanske en dunk med BOBs apelsinkoncentrat.  Taxifärden tog knappa 15 minuter.

Väl framme pysslade morfar i snickarboden och jag organiserade i lekstugan. För det var nog det jag tyckte bäst om. Att slita ut allt därinne för att ställa de små möblerna på andra sätt och vis. Ibland fick jag post i den lilla gröna brevlådan på dörren. Morfar skickade mig små fina brev att läsa.

När det var dags att äta slog morfar ett par gånger i triangeln som hängde vid köksdörren. Jag kanske inte sprang dit direkt men efter ett par klingochklong kom jag nog springandes.

På kvällen satt vi på de gröna bänkarna i den inglasade terassen och räknade bilar på 55:an. Kanske valde jag blå, då det var min finaste färg. Kanske valde morfar en färg som han visste att det fanns många bilar som hade. Eller också så valde han någon ovanlig färg för att låta mig vinna.

Nu går jag här i Lyckebo och inandas sommar och ledighet. Jag visar mina ungar smultronställen och stoppar de små gudomliga bären i deras små munnar istället för min egen. Jag plockar blommor och sätter i vaser. Jag trampar på kottar och svär en smula och vi hoppar genom vattenspridaren, femåringen och jag. Och han tycker det är lika fantastiskt som jag alltid tyckt. Och vi vill aldrig åka hem.

/Lovisa

Ett 16-stegs-projekt

Vi har en trapp, närmare bestämt 16 stycken trappsteg. Från våning ett till våning två, och visst sen har vi en bedårande vackert nedgådd trapp till källaren också, men den är renoveringsobehövlig. Vid inflytt såg den ut så här. Mariuanavarning på tapeterna och sjuttiotalets plasttäcke på stegen. Trappen beboddes dessutom av ett gäng djur, såsom jaktfalk, uggla och ekorre. Alla döda och uppstoppade,förskräckligt obehagliga och baksidan av att köpa ett hus med allt lösöre i.... Nåväl, här har vi iallafall trappen som den såg ut när vi flyttade in.


Vi befriade trappen från ditskruvade lister och spräckliga, förskräckliga tårtbitsutskurna plastmattor. Därunder fann vi till vår fasa sjuttiotalets värst tänkbara lim. Efter ett gäng olika försök med lacknafta, T-sprit och slipmaskin förstod vi att varmluftspistolen var det rätta vapnet. Så vi blåste på och andades antagligen in allt för mycket ohälsosamma ångor... Men trappen blev befriad och de uppstoppade djuren blev vräkta för all tid.


Vit färg till väggar och tak. Kent-rosa till ledstången, vit högblank golvfärg till de horisontella stegen och halvblank Bodvid-grön golvfärg till trappstegen. När vi målat det gröna och vita ångrade vi ganska snabbt att vi struntat i att spackla igen skruvhålen, så det var bara att dra på tre lager spackel och slipa loss med slipmusen för att sedan måla en gång till. Vad gör man inte för att få en glassig trapp.

Plötsligt sprudlade mitt huvud och jag "krejvade" ett hörnskåp istället för att samla damm på hyllplanet i trappen. Där det inte funkar att ställa någonting.... Så iväg till brädgården för att köpa lite brädor och ner i källaren för att hämta ett fönster vi fick med huset.

Det är ungefär där vi är idag... ,men min goda vän solen inspirerar just nu mest till bad och isbitsfyllt rosévin.

/Lovisa

Ett litet brev till sommaren


Kära sommar!

Hur har du det? Lite kämpigt kan jag tro, inte alltid rättvist behandlad. Läste häromdagen i en artikelserie i Dagens nyheter att du minsann stressar oss stackars människor och att vi ställer krav på att du ska vara länge, ge oss strålande sol varje dag och läckra brunbrända kroppar som ska vada i romantik, och det ska dansas små grodor, hissas midsommarstångar, seglas skärgårdslopp och picknickas som aldrig annars på året.

Ja vilka krav du har på dig, allt det där ska ALLA hinna med, annars blir vi sura och tvära och klagar i tidningar och TV att det här var den värsta sommaren i manna minne. Du som bara ville bjuda på lite svalkande sommarregn då hettan gjorde oss matta och trötta och vi klagade på att det var FÖR varmt och kan solen aldrig gå i moln, men nehej då dög det inte med lite regn heller!

Jag tycker synd om dig det gör jag och jag förstår att du sneglar avundsjukt på våren som INGEN klagar på, som alla välkomnar med öppna armar även om den blir kall och regnig, det är ju iallafall vår! Okej vintern har det kanske inte heller så lätt, men den har åtminstone vett att straffa alla klagande människor genom att leka istid, vara förjävligt lång och dessutom så mörk att inte en käft vill gå utanför dörren och hytta med näven. Till och med hösten har det bättre tycker du, så det är kanske inte så konstigt att du slänger in handduken redan i augusti-september, alldeles utmattad av alla kraven för hur fan ska man orka mer än några månder om året?!

Kram på dig och den här sommaren har jag försökt göra min önskelista-över-saker-jag-ska-hinna-på-semestern kort. Här är den:

1. Skriva en roman
2. Måla alla köksstolar rosa och turkosa
3. Åka norrut
4. Åka söderut
5. Ta upp kontakten med alla vänner jag inte hört av mig till på hela vintern
6. Börja jogga regelbundet
7. Leva stugliv
8. Läsa minst tio böcker
9. Och framförallt ta det lugnt!

Ska vi tumma på det kära sommar?

/Annika

Twilight smilight

Okej, jag ska ju bli bibliotekarie när jag blir stor och de få gånger jag vikarierat i yrket har i princip varannan fråga handlat om Twilight-böckerna. ”Var står Twilight-böckerna?”, ”Vilken kölplats har jag på Ljudet av ditt hjärta?” och ”När kommer fjärde delen i pocketformat?” hör till de vanligaste frågorna på ett folkbibliotek idag. Så skam den som ger sig tänkte jag, jag måste ju ta reda på vad det är som fascinerar så många unga och gamla läsare just nu.

Läser precis tredje delen och det är först nu mitt lilla bortglömda tonårshjärta börjar slå extra hårt och som jag kanske fattar varför så många tonårstjejer (för enligt alla artiklar jag läser om boken så är det just tjejer) plötsligt plöjer flera hundra romansidor och går kvinna ur huse för att se till att Twilight-filmatiseringarna ska få 11-års och gud föbjude INTE 15-årsgräns. För ja, det är tonårsromantiskt så att det ryker om det och ja, det är spännande och bläddervänligt och den erotiska undertonen får väl det att hetta till lite varstans hos vilken liten tonåring (och kanske hos en del ”vuxna”) som helst.

Ändå ryser jag vid vissa partier i böckerna. Huvudparet Bella och vampyren Edward får till exempel inte gå allt för långt när de hånglar, alltså absolut inte ha sex, för då kan HAN bli allt för upphetsad och direkt  “farlig” för Bella. Jag tänker direkt på Katarina Wennstams böcker En riktig våldtäktsman och Flickan och skulden som bland annat tar upp flera fall där tonårskillar sluppit hårda straff i våldtäktsmål med hänvisning till att man inte ska ”hetsa upp” en tonårskille sexuellt om man inte vill att de ska leda till sex, de kan nämligen inte ”stoppas” när de väl blivit upphetsade o s v. Och att Edward absolut vill gifta sig med Bella innan de kan bli evigt sammansvetsade (och ha sex) är ju så gammeldags så man kräks. Även om författarinnan försöker få oss att tro att Bella tycker just det är lite töntigt, så anar jag att de kommer att åtminstone förlova sig innan tredje delen är slut. Är det inte så att Stephanie Meyer är kristen förresten?

Jaja. Jag är i alla fall glad att det läses runt om i tonårsrummen världen över. Jag hoppas bara att så många som möjligt kan se igenom klyschorna kring det heterosexuella triangeldramat böckerna serverar och istället uppskatta den goda underhållningen och spänningen de trots allt ger!

/Annika


  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0