juligt chokladgodis på ännu ett kick

Roade mig med att tillverka eget chokladgodis i lördags. Smälte en fin mjölkchoklad över ett vattenbad och när det var smält rörde jag ner hackade valnötter, hasselnötter och sötade apelsinskal (finns på bakhyllan i affären). Hällde ut på bakplåtspapper på en plåt, hällde ännu lite mer nötter och apelsin ovanpå och sen fick det stå kallt några timmar. Sen var det bara att bryta i lagom bitar och lägga i en tjusig loppis-skål. Så jäkla enkelt och lätt att impa med och varför inte ge bort till någon fin vän!?

/Annika

saffransmuffins på ett kick

Så här i adventstider är det väldigt trevligt med hembakt MEN eftesom jag är lite lat och heller inte vill lägga ner för mycket tid på till exempel lussebullar (som jag för övrigt mest tycker är torra och russinstinna och så tycker jag man ska lägga tid på att umgås i stugorna nu och inte falla i duktiga-hembakt-fällan) så bakar jag ändå dessa goda och superenkla muffins. De blir förvånansvärt saftiga och tar en pisskvart att göra!

Saffransmuffins, 20 st

2 ekologiska ägg
2 dl ekologiskt socker
200 g ekologiskt smör
1-2 pkt saffran (beroende på hur saffranstokig man är)
1,5 dl röd ekologisk mjölk
4 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Florsocker till garnering

Gör så här:

Vispa ägg och socker vitt och pösigt medan du smälter smöret. Rör ned smöret tillsammans med mjölken.
Kavla gärna saffranspåsen så blir saffranet finfördelat. Blanda mjöl, bakpulver och saffran.
Rör ihop alltihopa till en slät smet.

Fördela i fina pappersformar (fyll formarna ca 3/4) på en bakplåt och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter, 250 grader. Låt svalna och pudra florsocker över (gärna med en tesil för bra puderresultat!).

/Annika


vi tänder ett ljus i advent

jag har aldrig varit någon fantast av julen. Eller visst, jag suktade efter klappar som barn. Men sedan, då jag blitt vuxen har jag vid flera år valt att glömma bort högtiden och istället arbeta. Tre år har jag spenderat julafton på äldreboende med ett gäng pensionärer. Sedan har jag gått hem och "inte" firat.


Men nu, när vi blitt med både barn och hus, så känns det extra kul att pynta. Ute ser det ut som jag minns att det såg ut då jag var barn. Vacker vit snö i drivor. Varm dagssol som reflekterar mot snötäcket. Det är fint. Visst är det!

Så jag har letat rätt på tomtar från förr, tomtar med huset och nygamla tomtar har billigköpts på loppis. Julgransslinga ropades in på auktion för en tjuga.




Och så häftade jag fast IKEAS billighetsspets (7kr/m) på verandan. Kanske inte världens bästa snö- och vindskydd, men ack så rofyllt det blev där ute. Ljusslingan bråkade lite med mig, men det går nog snart att fixa.



/Lovisa

en fin kväll kan vara...

ett stycke dator, tända ljus och lite rött vin.


/Lovisa


ja just ja. en utmaning var det..

och eftersom vi är två som bloggar loss på den här bloggen kan det ju vara på sin plats att vi delar på våra svar och antar utmaningen båda två. Så från Poppel via min fina Annika så till mig...

Vi är ganska olika ändå, annika och jag, när det kommer till dessa frågor...


Fyra TV-program jag tittar på:
Hmmm, gillar ju inte direkt TV-tittande. Klarar korta stunder...kanske. Men, nåja.
1.
Sommar med Ernst om just somrarna.
2.
Allsång på skansen sommartid det också. (skulle inte se på vinterskansenprogram om det funnits!!)
3. Kanske en stund av en nyhetssänding innan sport eller väder dyker upp och besudlar. (vem som vann kan man se på text-TV om man nu skulle bry sig och vem tusan bryr sig om vädret den här sidan av årshjulet??, dåligt eller sämre. kallt eller skitkallt....)
4.

Fyra saker jag gjort idag:
1. Letat vinteroverall till storungen och kommit fram till att min nuvarande (nygamla) stad inte är att rekomendera för sådana sökningar.
2. Rusat emot principer och rutiner och låtit stora ungen äta fiskburgarmenyn på McD. (han fick tillochmed lek(skräp-)saken.
3.
Lekt i fluffig snö med nio treåringar på förmiddagen och 13 fyraåringar på eftermiddagen.
4.
Byggt LEGO med storungen. Vi älskar det båda två.

Fyra saker jag längtar efter:

1. Vårens första värmande strålar.
2. Lyckebo om våren och sommaren. Kliva på vassa kottar, smyga ut och titta på daggig natt.
3. plocka smultron att pryda en härlig sommartårta med.
4. En solig utomhuskonset med Håkan Hellström, med sugrör i sockerdricksblandad rosé med is.

Fyra saker på önskelistan!
förutom sådanadära frökensverigefrälsande; friska-barn, inga-sjukdomar, mat-för-dagen- wishes, så...

1. En krummelurig järngrind med 1,20 i bredd. Gärna blårostig.
2. En tuggummiautomat, modell stor och old-school.
3. En röd/vit Volvo Duett.

4. En turkos sammets-stor soffa.


Jag skickar vidare till:

min fina forna arbetskollega Kickis lilla blogg. Här har du Kicki-söt!

underbart söta fina forna lärarutbildningskamraten Sandras söta blogg (kolla in hennes portfolio!!)

Och till underbara Krickelin Krickelin, som efter stormigt jagvetinteomjagvillgöraslutinlägg står pall i stormen och finns kvar. (tack!)


hmmm.......


/Lovisa

en utmaning

Fick en liten utmaning av denna fina norrlandsskimrande blogg. Brukar ju alltid glömma bort alla blogg-utmaningar vi fått tidigare, men eftersom jag från och med igår gör saker NU, så kommer min lista här nedan där jag ska berätta fyra saker om fyra saker.

Fyra tvprogram jag tittar på: Just nu: Kobra (se senaste om M. I. A. här), Dexter (snart säsong 4 på datorn!), Big Love (fick boxarna i födelsedagspresent!) och alltid alltid finns det tid för Seinfeld.

Fyra saker jag gjort idag: Ätit precis likadan frukost som jag äter varje dag, skrivit blogginlägg, lekt med ungen och läst Alice Munro-bok.

Fyra saker jag längtar efter: 3-veckors jullov. Resan till USA i april! Norrlandsvinter. Ungen när han är på förskolan.

Fyra saker på önskelistan: Ett gammalt bokskåp, turkos tyllklänning, tid att göra det jag brinner för och barnvakt.

Jag skickar utmaningen vidare till dessa två bloggare: Anna och Sarah. Om de har lust och inte redan gjort den förut förstås. Och så får ju Lovisa göra´t om hon hinner också såklart!

/Annika


det gör jag sen

Jag är en typisk det-kan-jag-göra-sen-person. Allt ska jag göra. Sen. Skriva klart magisteruppsats? Det gör jag sen. Börja träna? En annan dag. Sluta proppa i mig sötsaker? På måndag. Måla klart listerna i badrummet? På julovet. Söka nytt jobb? Nästa år. Boka flygbiljetter till den helt fantastiska resan som ska göras i april? Snart. Sluta surfa på ajfånen och leka med ungen istället? Imorgon. Börja leva nu? Sen, jag lovar, sen!

Så från och med nu och idag ska jag försöka göra lite mer NU! Hur fan det nu ska gå lovar jag att rapportera om. Sen.

/Annika

i ungens kök...

...är det mesta loppisfyndat. Visst, en del IKEA-pryttlar och presenter från andra finns också där, men det går att fynda så mycket bra till barnköken på loppis att det inte är värt att köpa nyproducerat. Dessutom är det massa gift och skit i det nya, framförallt i plastgrejer och det besparar jag gärna ungen min. Och sen behöver inte allt vara i miniformat i ungars kök, en favorit här är en sådan där gammal fin handvisp till "vispgrudde" som ungen säger och en bakform i "vanlig" size, sånt är ju lätt som en plätt att fynda. Och eftersom det finns massa fina små billiga kaffekoppar på vilken loppis som helst så går det utmärkt att få krascha några utan att någon större skada blir gjord (gäller mest att sopa upp snabbt!). Så lär man väl sig också att saker kan krascha?

/Annika

novemberdagar

November är månaden. Månaden just nu. Vi har äpplen i lådor i matkällaren som vi plockar upp och lägger i skålar. Liten biter nån tugga när han har lust och på golvet ligger skruttar här och var.
Stora lånar min Samsung Galaxy (som han benämder I-POD) och ritar eller pratar med nån mysko katt. Liten dammsuger gärna. Ljusslingor, inköpta i Sala på frälsningsarmensloppis lyser upp roboten vi köpte för 25kronor i Heby. Pelargonerna bladblommar och jag undrar om de ska ner i källaren nu? (du som besitter vetskapen om vad som ska göras med pelargonerna om vintern, berätta gärna...)

/Lovisa


vi har kastat ut soffan

vi fick liksom erkänna att den gjort sitt. Hur snygg den än må ha varit. Totalt oskön och torr i skumgummit. Så den åkte ut genom fönstret tillsammnans med den matchande och lika slitna fåtöljen.

Och nu har vi inrett med nånslags rundabordsmentalitet. Med tanke på det runda bordet bara, förstås.. Inget annat.

Jag har en vision av en drömsoffa och den springer jag bergis på snart...
men tills dess ser det ut så här.

Galonfåtöljerna är både fina och bekväma men vi kommer troligtvis att sälja bort dem, då de inte riktigt passar ihop med katter som gärna vill klösa och riva.

/Lovisa


1. Vimplarna har jag gjort av inslagspapper inköpt på Ica. Bara att vika över ett snöre och klistra ihop. 2. Två galonfåtöljer inropade på Långtora Auktion för ett gäng hundralappar styck. Fotpallen 100kr på Hela Människan i Heby. En fåtölj, den närmaste med snurr fick vi med huset. 3. Finrutiga kuddarna nyköpta på Åhléns.

them utemöbler

jag kunde inte berga mig. Plockade in en stol och ett bord in i värmen. För att titta på, inspireras- och glädjas av.


Jag är redo att ta mig an dem och fixa till dem. Våren känns lite närmare då...


/Lovisa

ABC-lycka av Stig Lindberg



Fyndade en fantastisk ABC-bok av Stig Lindberg. Fem pix kostade snyggheten.

Lyckliga jag


/Lovisa

och jag lovar, den ska inte bara pryda hyllan utan läsas för och med ungarna också...

hjärtliga gratulationer till Annika på din födelsedag

'
Vi ses om en stund.

/Lovisa

gulligt bebisinlägg?

Äsch idag kan vi väl få skratta lite istället? En vän till mig la upp denna på facebook idag, hysteriskt skoj tycker jag (som försöker skriva uppsats men kollar på Will Ferrell-klipp istället).


The Landlord from Will Ferrell

varför ska allt göras så fult?


Varför ska allting göras så fult hela tiden? Jag orkar inte tycka något längre för vips så görs det fult att tycka precis så. Som den här bloggen som förutom en massa livstankar, pyssel, musik- och bokinlägg och loppisprylfanatism innehåller recept på vegetarisk mat och vi har till och med lyckats klämma in det allra fulaste man kan skriva om nu för tiden, CUPCAKES. Usch och fy, det får man inte skriva om, fult fult FULT! Och ekologiskt, fuuuuuuuuuuuult! Bort med det! Och det här med inredning, så jävla FULT att skriva om, det får man bara inte!! Och skriver du om dina barn, nä fi fan, jävla antifeminist, DET ÄR JU FULT att skriva om sina barn. Skaru bli hemmafru eller? Du kollar ju på Mad Men och det betyder väl automatiskt att man vill bli HEMMAFRU. Va, vill du inte jobba ihjäl dig och lägga ett helt liv på att göra något du inte har så stor lust med, usch hemska FULA människa. Och skriver du INTE om dina barn då är du en FUL jävla hagga som inte bryr sig om sina barn. FULT! Och dessutom, lyssnar du på Håkan Hellström? Men han kan ju inte sjunga, han sjunger ju FULT!!

Nä fy fan, jag ger upp. För idag. Tar nya tag imorgon. Med lite cupcakes, Håkan Hellström på allra högsta volym och ett snuttegulligt inlägg om min fina unge. Så det så!

/Annika

chokladtårta från himmelen

Jag älskar choklad. I alla former. Jag äter choklad så ofta jag kan, helst varje dag. Och på bilden ovan ser ni precis en av de godaste chokladtårtor jag någonsin ätit. Min sambos syster svängde ihop mästerverket till lördagens fina surprise-för-svärmor-middag och herregud, trots att vi inte hade gjort annat än ätit hela dagen kunde jag inte låta bli att ta en bit till. Och så en till efter det såklart. Receptet finns här, varsågoda!

/Annika


jag var inte gjord för dessa dar

idag är en sån.
En fars dag. Alla fäders dag? Jag har en far. Eller har jag det? Egentligen inte.

Jag har aldrig kallat någon min far, min pappa. Jag har aldrig ropat efter, eller talat med någon som är min pappa. Jag har aldrig blivit arg på eller diskuterat med. Aldrig varit stolt över eller frågat om goda råd.

Har jag saknat det?
Inte direkt. Och jag kanske ska vara glad av att ha haft en osynlig far på håll istället för andra som haft en far i hemmet som är skit.

Det finns en far, som sägs vara min. Blod togs från mig och från honom, på håll, efter advokats ingripande. Sen inget mer. Jag tror nog aldrig det blir något mer.

Gör det mig ledsen?
Nej, inte särskilt, jag får bara mer vatten på min pessimistiska kvarn...

Jag var bara inte gjord för dessa dar, och dessa dar är inte gjorda för mig

/Lovisa

Välkomna att joina vår nya facebookgrupp

Nu har vi intagit facebook med itsallvintage. Välkomna att bli medlem där. Ni får snabbt veta när något nytt är publicerat på bloggen eller i shoppen.

Välkomna!!

Klicka på bilden nedan för att komma till gruppen....



Kram
/ Lovisa & Annika



ett hett tips, Strömbacka Återvinning i Sala

Strömbacka Återvinning sysslar med det jag så länge efterfrågat. Då jag stått och suktat efter oåtkomliga prylar i Ragnsells containrar. Va sjutton öppnar man inte en loppis vägg i vägg där folk kan skänka sina hela och ibland sprillans nya tingestar.

I Sala har man gjort det. I en stor byggnad trängs det ena och det fjärde. Billigt, roligt och ofta öppet.

Dock utan egen site, så idag lovade jag några av butiksbiträdena att tipsa om loppisen.



Strömsbacka Återvinning
Silvermyntsgatan 5
0224-199 01
Mån - Fre 11.00 -18.00
Lör 10.00 -14.00

!!
Go there!!
Dessutom har Sala lyxen att ha en schyst restaurang där det serveras quornfiléer till lunchbuffén. Måns-Ols.

/ Lovisa

ett fantastiskt kap

vi sprang tydligen på en skattgömma. nio till antalet fantastiska cafébord och 11 stolar. Nu ska de få vänta in våren i vår cirkusvagn. Jag längtar efter att få plocka fram dem och fixa till dem. Ahh de kommer bli såå fina. Tids nog kommer några av bordet komma ut till försäljning i shoppen....





/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0