smarriga panduropärlor


Och finfina bjällror. Och så blev det ett glatt armband.

/Lovisa

pelargonerna i tidig vårsol


De mår bra mina fina pelargoner. Och snart ska de vårvakna.
/Lovisa

pimpade hörlurar

Jag har härmats. Såg nånstans att någon kommit på idén att trä på indianpärlor på hörlurar och laddare till mobilen.
Föresten, vet någon varför det kallas indianpärlor?

/Lovisa

bland kräkor och havregrynsgröt

Storebrors kräkeskapader under helgslutet gör att både han och lillebror är hemma idag. Och vi äter gröt tillsammans. Det är så dubbelt, det här vabbandet. Samtidigt som det är en ynnest att få umgås med sina ungar, så känns det alltid kasst att vara borta från jobbet. Som så mycket annat, svår matematik.

Bumlingen köpte jag från bybutiken vår.
Juice i glasflaska är en enkel lyx.
Min favoritkopp genom tiderna. Och fatet signerat ARABIA är en klar favorit.
Havregrynsgröt med kanel och socker är ungarnas favoriter.
Och skålar från RICE. I love em!!
/Lovisa

fint att duna i

Jag älskar Lagerhaus påslakan.
/Lovisa

fint häng hos fin vän

Jag har hängt en del i västra aros. Hos fina vännen Linda. Hon är typiskt skitknasig och fläng. (Det är förövigt LInda som står modell för itsallvintage shop titt som tätt.
När hon är på det bästa humöret blir det ett evigt skrattkalas oss emellan. Linda är en pärla. Hennes kvicka tajming med kommentarer till kleti och pleti är briljanta. Hon är faktiskt något av en humorisktisk naturbegåvning.

Dagen efter vinpimplande och kroghäng kom en alldeles fantastisk söndagförmiddag. Med vårsol, kaffe, en stund ute med blicken emot solen, och en hel massa skratt. Det var fint! Tack Linda för det!!

Över Linda hänger en finfin vit Bumling i plast som Lindas fina far har fixat åt henne. I bakgrunden ser vi en av delarna till servisen Berså som köpts på Lata Pigan. Det turkosa fatet inropades på auktion i LÅngtora för ett par tjugor. Salt & Peppparkaren "Gense Shakers" signerade Pierre Forsell, är arvegods från Lindas sambo Martins släkt. Finns i nyproduktion här. De gröna glasskålarna är loppisfynd.
Eko-ägg, Bregott och Java. Underbara frukost!
Brödlådan använder Linda som förvaring till pennor och papper. Den gula vasen är egentligen yngsta dotterns, men nerlånad till det numera guldetaljiga vårköket. Och visst är tapeten fantastisk!! Vad heter den Linda?
/Lovisa

Vem vill du vara idag?

Dafo på SVTplay inspirerar. De fantastiska dockorna och så Matte, som intar nya roller hela tiden och vill vara med. Ungarna leker "Matte" och de leker plötsligt extra mycket med dockor. Stora ungen och jag slet ut allt ur kattvindshörnan och målade vitt, vitt vitt. Sen inredde vi hörnan med utklädningskläder, smink och annat skoj. Spegel och en liten stol under en sänghimmel.
/Lovisa

jag är

som jag är. Och jag både tycker om och inte.

/Lovisa

vår vår


/Lovisa

de fattas mig så förbannat

Tänk att det kan kännas fysiskt i kroppen när ungarna är ifrån mig. Det är en kroppsligt krashande känsla. Och det är alltid värst innan det är dags att ta farväl. Jag avskyr farväl. Jag försöker ofta undvika det dära hej-då-et.
Men med ungarna mina vill jag ju kramas innan de försvinner från mig en stund.


Minns när jag skulle iväg till Flen på körkortsutbildning i en vecka. (Lilla ungen var med mig, fast inne i tjockmagen) Jag bar på en sån ångest i kroppen dagen innan och bad stora ungen rita en massa teckningar till mig som jag kunde titta på. Det var han som tröstade mig.  Och menade att en vecka; går ju sååå fort mamma! Jag grät. Faktiskt. Stora tårar och tvingade Robban att om och om tala om för mig hur bra de skulle ha det. Och det vet ja ju. Det är ju mej det går nöd på.
Sen den där gången i Flen, hade jag inte tid att längta efter gryna mina, utan det enda som krånglade i mitt huvud var "döda vinklar", rondellkunskap och eco-driving. Och den här gången ska jag förgylla dagarna med att svänga åt söder och inte norr, efter jobbet mitt.
/Lovisa

sköna söndag

Solen lyser in i kåken vår. Så där vårvarmt så allt damm stoltserar och säger att här är vi. Jag struntar i dammet och bryr mig mer om annat. Om att fixa och dona lite i syrummet, svartfärga blekta svartkläder, bälja i mig kaffe och rensa ur och slänga bort. Det är så fint på nåt vänster. Förmiddagar om senvintern.
/Lovisa

fyndat på veteranbilsmarknad

Tjohoo. Så har en fyndat sig lite lycklig på en marknad igen.

En vidrig unge och en telefon. En present till dig Annika, då du inte-köpte en liknande äckelunge med telefon, två år i rad på Tidernas väg.
Träna-klockan-klocka i schyst kvalitet och fin att se på. 45:-
Glad skärbräda. 50 pix. Baksidan är härligt gul/grön.
En härlig gul kastrull ( om någon missar det) med finfin upphängningsring och finemangt skick. 100 pengar var den värd. Ska minsann få agera ägg-kastrull i Lyckebo snart, snart snart...
En bedårande skrivmaskin, som egentligen är en slags DYMO-mojäng. Smått fantastisk. Nu ska jag bara få tag i bläck-pappers-jox till den. 100 pengar.
/Lovisa

Mönster


/Lovisa

utan de där gryna

vore inte livet mitt lika fint. Ah, tänk så förälskad jag är i mina ungar.
/Lovisa

en fin lunch, tulipaner och frukostskålar

Stödköper rätt mycket tulpaner från närbutiken här i byn. 

Finfina frukostskålar jag köpt på butiken Fröken Röd i Enköping.
Vego-kaviar (CAVIART), rödlök, vitlök+kesella, pinjenötter, honung och ris. Lite stekt halloumi... Yummie!
/Lovisa

Ett fynd jag gjorde...

Ett finfint dragspel för en tia.

/Lovisa

vardag var dag

Dagarna lunkar på i sakta mak. Lite gråa, lite svartvita men kanske de finaste någonsin. Samtidigt som det går så fort. Tvåbarnsmamma i tre månader nu. Och jag klarar det!

/Annika

Jebus in the LUPO

Har köpt en finfin kitschig Jebus till Lupon. Synd att bil-fan är trasig.

/Lovisa

målarsöndag

Stora ungen köpte för egna pengar en biltidning. Sedan klippte han ut fina bilar som han ville göra en tavla med.

Och han är ju som far och mor sin, och diggar äldre bilar.
Lillebror vill aldrig sluta måla. Han producerar och producerar. Och så sjunger han, blinka lilla fäääärna. Blinka lilla fääääärna där.
Vi tycker om såna här dagar. Då vi inte gör nåt speciellt. Då vi kreativiserar brevid varandra.
/Lovisa

ett lysande fynd

En kanonfin lampmojäng köpte jag på SOLROSEN i Östervåla. 20 kronor kostade den. Men va sjutton är det?? Vad är det för slags lampa? Det går att vinkla på två ställen och spänna som man önskar....
/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0