tänk va tiden har rusat iväg


Tyckte det var alldeles nyligen jag bodde i mitt internatrum på Jakans folkhögskola. Och alldeles nyss jag tårades till Smashing Pumpkins fantastiska konsert på cirkus.




/Lovisa

Nytt i shoppen vår


Snyggaste kjolen till ungen...



och finrutan till storan.

Kika in och finn andra gobitar.

/Lovisa & Annika

nyårskrönika 2011


Ännu ett år har passerat. NU är straxt 2011 förbi och vi har blivit ännu ett år äldre... Nedrans va tiden går fort... och visst går den fortare ju äldre man blir...Här följer en nyårskrönika från året som gått. Smått och stort, bagateller och viktigheter. Vissa bilder är klickbara och här och var finns länkar till forna blogginlägg.

januari


Vi skolade in lilla ungen på förskolan och skaffade oss ett gammalt handfat.


och HEN provocerade som överdrivet....




februari

Vi byggde ett fönsterskåp och borrade fast det i skjutdörren utan att tillenbörjan förstå varför inte skjutdörren kunde dras ut....




Ungarna fick tofsmössor ...





mars

Jag gjorde ett litet hemmahos i fina Lundströmskans kåk.





april


Påsken firades med fina vänner, morfars påsktupp gladde oss och jag gick för första gången det året barfota.




Jag grät en skvätt när jag lyssnade på underbara Håkan på underbara Cirkus.



Maj

Vi besökte en fin tanta och hennes kolonilott.




Jag skaffade mig ett nytt jobb och planerade för pendlning.




juni

En vän förlorade sin kärlek....




och jag fick mycket i tankarna...


Vi tog ungarna på kryssning



Juli


Vi drog till Värmland på årlig Roadtrip, och jag njöt och våndades omvartannat för underbara sommaren och rädslan för dess slut.



augusti

Jag betalade för smärta och blommor och fann ett fantastiskt rödvin.





september



jag byggde en radiodockstation till I-phones och jag tänkte på livet...



oktober



Jag fyllde år och hade fina vänner på besök.



november



Jag gjorde beställningar och donade i Lyckebo.


December





Våran kåk visades upp i tidningen Hus och Hem

Och så vips, så var det slut, året. Tack för det. Tack för alla skratt och all sol och värme. Tack för sena kreativa kvällar, nattliga bad och fina roadtrips. Tack för rosévin och smultron och för barnsång och kramar.

/Lovisa

färg i trappen



/Lovisa

Lite mellandagsfynd


Stor härlig plåtljusstake, Strömbacka Återbruk, 40:- och halvapriset-REA.



Liten näpen stol, 20kr Hela Människan i Heby, Kofta till lillungen, 5kr, Tving i storlek barn 10kr, bambi 5kr.


Porslinsfigur för en femma.


/Lovisa

itsallvintage shop



Välkommen att kika in i vår shopp.

Snart dyker det även upp lite nya gobitar i shoppen!. Tänk på att porto INGÅR i alla priser.

/Lovisa & Annika

lilla ungens klappar


Nummer ett på favoritklapparna var bannemig trätårtan med kardborrefästen mellan bitarna och en träkniv att dela med. Han delade och bjöd och delade och bjöd. Fantastiskt bra presentförslag till alla slags tvååringar!!


Underbar Micki-vagn från Strömbacka återbruk, fyndad på halvaprisetdag för 40kr!!!,  Pippi och Lilla gubben från farmor och farfar. (Ungen är tokig i Pippi, som mor sin alltså), Pippi-väska från Åhlens (249pix) har tänkt att låna skönheten vid tillfällen som handväska, sjukt snygg tycker mamman också, Alfabet/klocka/kulram, 20kr på loppis (glömt vilken), Finfina böcker från nu nderbara  OLIKA förlag.
Det går ingen nöd på ungen iallafall och det är någ rätt fint att vara två år om julen.

/Lovisa

Det var då







Och det var fint.

/Lovisa

längtar efter raringarna


Som jag stoppat ner i jorden, för nu blir det allt ljusare igen...

/Lovisa

så var julen förbi

Vi har handlat och julstädat, slagit in och rivit upp. Ungarna har sagt: Åhhh och Ahhh och de har lekt sent på kvällen. Vi vuxna har sett på Kalle Ankas jul och förgäves i år igen försökt att få ungarna lika fashinerade av den årliga tecknade timmen som vi varit. Men vi har förstått, att den traditionen nog är förbi. Dags att skapa nya traditioner, nya minnen till barnen att se tillbaka till.
Ernst ligger i soffamn på fällen, som om ingenting har hänt...



/Lovisa

All I Want for Christmas

Idag bakar vi kakor mest hela dagen.

Några suddiga med kanel och socker på.

Och stora ungen börjar tycka att lilla ungen är helt okej ändå.

För han kan ju faktiskt skratta lite nu. Inte bara skrika.

Och All I Want for Christmas är att min barn ska fortsätta få må bra. Och så lite lugn och ro. Så att mamman kan få blogga lite, ta lite mindre suddiga kort och kanske skriva den där himla romanen nästa år.

/Annika

 


underbar sill utan djur uti (efter önskan)

Varje år gör jag min egna vegosill. Jag älskar nämligen inlagd rödlök. Ibland har jag också, iförd plastpåsar på händerna och med andan hållen, gjort "riktig" fisksill till speciella vänner. Det värsta är då jag stickt i konservöppnaren i sillburken och det obligatoriska fontänsprutet överaskar mig och ger mig hulkningar. Men jag vill så gärna. Och de har sagt att den blir god, min sill.


Här följer receptet på min vegosill.

1dl ättikssprit
3dl vatten
2,5 dl socker (lite mer än vanligt folk brukar hä i, minska om du har lust)
vitpeppar
kryddnejlika
kryddpeppar
(sillkryddor)
1/2 purjolök
4 rödlökar
( det är också gott att ha i skurna morötter)
2 st squash
ganska mycket salt

Skär rödlök och purjolök i skivor.
Koka upp lagen och låt den kallna. I vattenbad (eller utomhus) om du, som jag, har lite brått i själen. (annars kallnar den nog rätt snabbt ändå. (squashen ska också kallna)

Skär till squash och koka den mjuk i välsaltat vatten.



Varva squashen och rödlök/purjolök.
Hä över lagen.
In i kylan och låt stå ett bra tag innan du äter den.

/Lovisa



julfint på lilltoan







/Lovisa


Julgranen är klädd med sköra kulor

Sent i fredagskväll smög Robban in med en vacker gran. Egna och lånade ungar väcktes ur halvsovande tillstånd och rasade ner för trappen för att se skönheten.
Morgonen efter klädde vi den tillsammans. Med fantastiskt sköra och vackra glaskulor. Tre har redan åkt i golvet, men vi hoppas nu att resten håller. För visst är det nåt speciellt med att skippa plastkulorna. Idioti kanske. Men ack så vackert att beskåda.









/Lovisa


jag lånar en liten kompis rum



ibland. För jag har förmånen att ibland få svänga åt söder, och inte norr efter arbetspassen mina. Ibland styr jag kosan genom storstaden och alla köande bilar för att komma hem till fina Annika och hennes nya stora familj. Och där har jag bjudits på gomiddag och nåt glas rött. Vi pratar om sånt som bara vi kan. Och svär och skrattar och gråter. Herrejösses va livet kan vara fint ibland. Och sen får jag sussa sött i storebrors rum. Bland mumin och annat härligt. Gott sover jag. Och längtar tillbaka gör jag redan när jag sätter foten på gasen därifrån.

/Lovisa

julfint hos penslarna





Jag målade en konservburk med temperafärg blandad med medium(typ lack). Har ju använt konservburkar förr, och älskar dem. De är bra till så mycket.

/Lovisa

jul i vårat hus


Hyacint i kopp från Indiska och en citronskiva. För mig blir julen i köket ofta blå.




Saltförvaring från Hela människan i Heby, 25kr stycket.


Smörade fast några citronskivor för att dölja jorden...


Lite inslagspapper från ICA (härligt blankt metallicaktigt) runt en hyacint i silverbesticklådan.


Gamm-tomtar och jebus-figurer, hyacinter i en loppisshoppad plåtask.





Lycklig att IKEA numera har ickedjurpälsbaserade "feskskinnsfällar"




Vägghästen pyntad av storungen i George Michael-anda...

Nu väntar vi på granen... så vi kan pryda den med de underbara glaskulorna som jag loppisfyndat.


/Lovisa

joina vår facebookgrupp

Välkomna att joina vår facebookgrupp. Vi blir glada när nya medlemmar trillar in. Vi vill gärna höra era åsikter och kanske önskemål på innehåll eller webshops-pryttlar.

Välkomna att joina ITSALLVINTAGE på Facebook och tipsa gärna era vänner om ni tror att vår blogg skulle roa/inspirera/glädja/påverka/stärka någon.



/Lovisa & Annika

jag längtar efter nålar



Kanske låter galet.  Men det är ett effektivt sätt att överumpla och stilla oro som finns i mig just nu. Något som blir större än oron på nå vis och vänster. Jag längtar till nästa session, för ack vad det kickar, att bli tatuerad. Trots att det emellanåt gör galet ont, så är det ändå så härligt. Och trots att barns klängande smärtar satan när den är nygjord, så är det ändå en bra smärta... förstår ni mig, eller låter jag helt bäng?

/Lovisa


kika in i shoppen

och hitta fantastiska julkpappar. Udda, miljövänligt, gifturtvättat-.... och frakt ingår i priserna.





Gosakerna och en nedrans massa annat finns här i vår itsallvintageshop.

/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0