Jag står, alltså är det bra







Ibland tänker jag på vilken lyckans ost jag är som har två ben och fötter. Som kan stå och gå och greppa och bära. Jag kan se och höra och tala. Sånt glöms bland åjjor och åmor kring fula fläckar eller bleka kroppar. För lite muskler eller för mycket fett.

/Lovisa

Kom ut nu Elin!

Jag läser Genusvetenskap B. Underbara studier. Och examinationen just nu för första delen innehåller en valfri genusanalys. Jag valde den underbara komma-ut-scenen från Fucking Åmål.




Är det inte underbart så säg. Ett fuckyou till heteronormen där utanför. Med Elins status i kompisgänget och Agnes beslutsamhet inne på toaletten.

-Kom ut nu Elin!, skriker kompisarna.

Och ut kommer de, hand i hand. Och möter stora ögon utanför.

- Här är jag. Och här är min nya tjej. Skulle ni kunna flytta på er. Vi ska gå och knulla!


/Lovisa

vi bakar bullar















Och vi lyckades bannemig. Trots att undertecknad var inblandad. Tjohoooo!


/Lovisa




En god lunch var det här



Lätt och snabb, nyttig lunch

Matvete kokt med vitlök, morötter och grönsaksbuljong.
Majs
skivad Chevre och rödlök
Kesella blandad med smulad fetaost
och smarrig honung uppanpå tillsammans med trädgårdslandets härliga persilja.
Och så iskallt fantastiskt vatten i ett vinglas. Yummie!

/Lovisa

Maskeraddisco för två sjuåringar


Det är fint det. Två timmars kalas. Satan i gatan vilket röj! Ett gäng utklädda ungar, låtlista på spotify, godis och Pinata.


/Lovisa

fina vänner på besök

Hade fina vänner på besök. Huset fullt med härliga människor. Mat och vin och prat.

image description





Det var så trevligt att jag helt glömde av att fotografera under tiden...
ni får tänka in en tolv fina flickor i bilderna.
/Lovisa

i Los Angeles för hundra år sedan

Okej då, det kanske inte är hundra år sedan vi var där. I Kalifornien. Det är typ ett halvt år sen. Men det känns som om det var hundra år sen. Nästan som i ett helt annat liv. Om man jämför med nu.

I Los Angeles gick vi på vintagemarknad och jag köpte flera klänningar för 10 dollar stycket och tyckte just att jag befann mig i vintage heaven! Jag måste bara dit igen! Ska bara föda barn, traska runt i grått höstväder, kämpa med en lång jävla vinter och lite annat smått och gott först.

Krimskramset lämnade jag som vanligt åt sitt öde. När ska jag lära mig att smycken kan vara snyggt även på mig?

De pastelliga ismaskinerna ville jag gärna ta med hem.

Och kanske en färgglad pall eller två eller tre.

Min vän Jonas köpte lite gammal vinyl om jag inte missminner mig.

Och den här bilden är förresten nästan den enda normala bilden på mig som togs under resan. Jag fick ögoninflammtion tredje dagen i San Francisco och var tvungen att ha mina hatade glasögon i två veckor. Så jag håller för ögonen på alla andra bilder i princip. Jag vet, jag är en töntig tonåring ibland. Eller var kanske. Då för hundra år sedan. I dagarna ska ju de sista vuxenpoängen cashas in. Tvåbarnsmor, ja jisses!

/Annika

 


så underbart att se förändring






Kök från Blocket. Tre delar för 400 pix. + en del från grannen.


Kakel; 1 kr styck, Perstorpsskiva 20kr på Strömbacka Återbruk i Sala.


Diskbänk; 50 kr, Tapet; 5kr båda på strängnäs skrotloppis. En ljuv favorit som tyvärr ska avvecklas....


Hyllplan från Ikea. Konsollerna fick jag från en finfin granne som tyvärr flyttat. Biblioteksregistersmoängen; 100 kr på en loppis längs årets loppis-roadtrip.




Grundmålat. (lackfärgsgrund)

Lackat två gånger med Beckers Golvfärg, halvblank.


Första målningen av rutorna.





Fy sjuttsingen va härligt det är när det händer saker.. och det är underbart att det går att göra så mycet skillnad med så "billig peng". LIte kvar är det och jag gillar det. I hallen ska det målas en trasmatta och jag ska bygga ett fönsterskåp till tv-rummet. Tjohoo. Blir fint att inta kåken i vår.

/Lovisa


det här är vår familj



ur en sjuårings perspektiv...

/Lovisa

här är jag nu

Jag väntar. Fast det nog är några veckor kvar. Till nytt liv.

/Annika


grundmålat



Nu är det grundmålat, köksgolvet. Efter två lager lackning är det sedan dags att skissa upp rutorna och finlira loss...

/Lovisa

tänk att det såg ut så här



i vårat kök när vi flyttade in....



tänk vilket golv som gömde sig därunder sjuttiotalsplastmattan. Och tänk vad lite färg kan göra.

/Lovisa

det är söndag och vi målar

stort och smått. Lilla ungen målar smått och sen är tanken att han och jag ska måla ett golv... Eller jag ska måla och han ska väl syssla med att inte kladda, kliva eller kleta...


/Lovisa

årets äppelmustskörd!

Sambon har gjort äppelmust i år igen. Den blev helt fantastiskt god! På bilden syns en bråkdel av de flaskor som ska göra hösten och vintern lite extra lyxig. Om ni undrar hur vi lyckats samla på oss så många lemonadflaskor under året kan jag avslöja att citronlemonad varit min stora graviditetscraving. Tur för musten!

/Annika

en ny favoritfåtölj

Så här lagom till hösten fick jag äntligen arslet ur vagnen. I källaren har det, ända sen jag flyttade in här i huset för mer än tio år sedan, stått en gammal fåtölj med underbar träram som visserligen varit fin, men kuddarna har varit extremt slitna och trist gråfärgade. Jag har länge tänkt att jag ska klä om kuddarna och att fåtöljen ska få flytta upp till oss. Men jag har inte hittat något fint tyg och sen har den fallit i glömska.

Myrorna sprang jag så på ett stort rejält tyg för några veckor sen. Helt i min smak och för ynka 30 pix. Jag insåg att min ringa syförmåga inte skulle räcka till så jag lämnade in tyg och kuddar på det lokala skrädderiet och några hundralappar senare var fåtöljen klar (jag erkänner i dessa DIY-tider att jag faktiskt inte är så duktig på att sy. Måla om möbler är mer min grej!). Höstens favoritplats är korad, den borde klara både en del amningstimmar och långa bokslukarstunder. Så kom igen höst, jag är banne mig redo!

/Annika

Bastard



bastard

But hey! Thats me. Och vem vill vara någons som inte vill vara ens?

/Lovisa

äppel päppel

Och vad gör man när man har massor av fina mogna äpplen i trädgården?

Bakar en äppelkaka såklart! Min vän Lisa bjöd på denna kaka för några veckor sedan. Och jag måste erkänna att jag bakat den fyra gånger här hemma sedan dess. Till förskolefika, till avslutningsfika på jobbet, till andra vänner som kom på besök och så bara så där, för att den är så himla god. Och enkel att göra, inte så där Leila-kopmplicerad med sjuttio olika ingridienser, ni vet. Så här gör man:

Lisas goda fyriskaka:

125 gram smör
1,5 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk vatten eller grädde

ca 2-3 äpplen
1 tsk kanel
1,5 msk socker

Gör så här: Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant. Smält matfettet och låt det svalna. Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulver samt vatten eller grädde. Häll smeten i formen. Skala äpplena och skär dem i tunna skivor. Stick ner dom i smeten tätt intill varandra. Blanda socker och kanel och strö över. Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen ca 30-40 min.

Man kan servera med typ vaniljsås, men det behövs egentligen inte. Den är så himla god ändå! Undrar hur många gånger till jag hinner baka den innan äppelsäsongen i vår trädgård är slut?

/Annika

kafferep en vab-dag som denna

Ungen är sjuk. Då blir det som vanligt kafferep. Alla gosedjur var inbjudna. Lilla Gubben satt lydigt på sin stol.


Pippi har ju som ni vet inget bordsskick. Så henne fick ungen mata med tårta.

Giraffen bestämde sig till allas förvåning för att stå mitt på bordet när han skulle äta av tårtan. Men vab-dagar som dessa är det helt okej, det kom jag och ungen överens om.
/Annika

p. s Att i princip alla prylar (utom tårtan och muffinsen) är från loppis och från min egen barndom kanske ni förstod? It´s all vintage.

en tårta

vi degade en ny tårta. För det är så sött.









/Lovisa

nu ska här petas ner tulipaner




Första året i huset förälskade jag mig i blommorna, sen missade jag att stoppa ner lökar innan frosten kom. I år, banne mig, har jag köpt på mig en hel massa tulipanlökar. Ner i jorden ska de. Det känns optimistiskt och framtidsfullt. Det är fint.

/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0