våga vara din egen Dolly!

Jag älskar att gå på bio. Helst mitt på dagen. Helt själv. Konstigt tycker vissa. Helt underbart tycker jag.

Förra veckan när jag kände mig lite nere hamnade jag på dokumentärfilmen Jag är min egen Dolly Parton. Klockan 12.30 en helt vanlig grå marsonsdag. Tack bioguden säger jag. Filmen, som egentligen inte har så mycket med Dolly att göra, kretsar kring fem både kända och halvkända sångerskor och deras en-hyllning-till Dolly-turné men framförallt dissikerar den deras just-nu-i-livet-situationer. Och jag älskart! För insikten om att alla människor har det lite skit tröstar mig. Även sådana som Cardigans-Nina, som man tycker är så sablarna snygg, perfekt och löjligt framgångsrik, är tyngd av olika livsproblem och i filmen pratar hon naket och öppet om den ofrivilliga barnlösheten och livmoderscancern. Att ha det lite skit tillhör ju liksom livet. Alla har det lite skit ibland. Och tänk att det kan fungera så trösterikt för mig. Jag som alltid jämför mig med andra (bloggvärlden är hemsk att vistas i på så sätt), alltid tittar längtansfullt på det gröna gräset på andra sidan och suckar och försöker ändra, fixa och trixa mig själv tills jag inte vet vad jag egentligen vill längre. Jag behöver bli påmind ibland. Om att alla har det så mer eller mindre. Har det lite skit alltså.

Så mitt i min lilla kris så var det som att det var meningen (även om jag inte riktigt tror på just meningar med saker och ting) att jag skulle hamna på denna underbara lilla pärla och bli lite så där kvasiupplyst. Få det inbankat i huvudet, perfekta liv finns inte! Så det så.

/Annika

På en parbänk

...satt jag igår. I solen. Med ungen i vagnen bredvid. Han sov. Lite sjuk. Han som aldrig sover i vagn annars. Senaste veckan har varit svajig. Det har den verkligen. Funderar så huvudet spricker. Kanske är det en försenad 30-årskris. Kanske något annat. Större. Jag vet inte. Men mellis i trädgården sen. Det hjälpte ju lite. Och jag tror att jag ska äta bullar från bageriet varje dag från och med nu. Resten av livet. Varför inte liksom.

Idag faller det stora snöflingor. Det är helt okej. Faktiskt.

/Annika

Hemma hos Annika med några bilder



















Tack för en mysig lördag och söndag fina du! Vi ses snart igen. Puss

/Lovisa


på tur i Sandsborg



/Lovisa

Rörstrand Florian

Finfin servis som vi fick med huset. Den är så fin servisen att den pryder väggen i skåpet som en tavla. Men vi använder såklart kopparna till vardags. Inget finporslin är för fint för att användas, det tycker jag allt. Småkakorna är värmeljus som jag köpt på Växtriket(plantagen?) i Enköping för 60kronor.





/Lovisa

Hebyfredag

klj


1. Bamsespargris för 15 kronor. Fast vi redan har en. 2. Ännu en mjölk/gräddehällare. 3. Finfina galgar för 10 kronor stycket. 4. Regnkläder a´la 70, 40kr. 5. Till framtida skåpprojekt köpte jag dessa för tio kronor stycket. 6. Pippiklänning för 25kr. 7. Go stickad filt till barnvagnen, 35:-.

Inköpsställen: Brödet & Fiskarna i Enköping och Hela Människan i Heby

OBS!!
Ni som har vägarna förbi Heby och Hela Människan i gula villan, missa inte deras finfina fik. Billigt och trevligt!

Idag åts det våfflor. Sonen med sylt och jag med creme fraiche, rödlök och dill. Lilla febran smulade lite med en muffins men ledsnade kvickt.

/Lovisa

fem bilar på önskelistan

Jag vill ha en "ny" bil! Kraven är att den ska vara mjuk i formerna, ha bra högtalare, växellåda. Den ska inte vara ful eller alltför praktisk. Men flak går bra, eller schysta loppispackmöjligheter...

1. En finfin Volvo Duett, skonad från epa-traktordöd eller annat raggartjafs. Orginal såklart!



2. En stark och böljande mjuk pickup. Kanske en Ford...



3. En Saab 95 med balåtvänd sätessoffa i bakluckan.



4. Ja alltså folkabussen är ju fantastiskt tilltalande, det har jag alltid tyckt.



5. Min första önskebil. Underbara bubblan.



Som sagt, jag vill ha en bil..

/Lovisa

ps. inga utav fotografierna är mina egna. Klicka på bilden för att komma till orginalkällan där jag lånat bilderna.

här har en förklädesklänning hamnat

hos bloggerskan Sarah. Det är så roligt med nöjda kunder. Och spännande att se var sakerna och kläderna tar vägen..



/Lovisa

men va tusan va mycket blomster det har blivit

skärpning!
Tantvarning på mig.
Imorrn, om lilla ungen inte har febran, så kanske det blir nåt mer spännande inlägg från fynd i sala.

/Lovisa

vi gick en promenad och letade efter våren

Vi fann mossa och hundbajs, blåbärsris och hörde fågelkvitter. Ungen skrek av lycka när han i vår trädgård fann blomstrande snödroppar. Vi rensade lite ogräs och krattade lite gräsmatta. Vi vill så gärna hjälpa våren lite på traven.

Vi både fikade och lunchade ute och slet oss jordiga i rabatterna.



/Lovisa

jag fick tre röda rosor av min Robert



Sånt gör mig så barnsligt glad.

/Lovisa

och liljorna slår ut

och är om möjligt ännu lite vackrare. En åt gången splittar de ut och andas ljuvlig doft i rummen. Tack igen fina Emma och Anders för glädjespridarna.



/Lovisa

mars mars i våra kroppar

Våren. Hoppets tid. Ljusare, varmare. Hela sommaren är kvar. Kaffe i solen, grusiga vägar befriade från snön. Cyklar och skateboards, a-lagare på bänkarna. Fräknar och solglasögon. Dripp dropp från hustaken. Amazonen får köra sina första turer på vägarna och man kommer på sig själv med att gå omkring och le.



/Lovisa


kettle bells


Jag måste bara få rekomendera de fantastiska träningsviktmojängerna Kettle Bells. Sköna att hålla i och glädjande att se på. Finns relativt billiga på typ alla sportaffärer.

/Lovisa

Växthuset


Behöver en sopborste och lite kärlek. Och tid.. när finns den?

/Lovisa

fridens liljor

Av besökande vänner igår fick vi vackra liljor. Helt underbar blomma som jag aldrig fått eller unnat mig. Längtar efter att få se dem blomma. Tre underbara kvistar har fått dela på sig för att sprida blommig glädje i flera rum.



och reatulipanerna splittar nästan lika bra som våra trädgårdstulpaner.



Vajjert!

/Lovisa

För ungefär ett år sedan lät det såhär......

Flyttdagen är kommen & kalla fötter

Nu är dagen här. Dags för flytt. Och jag har lite kalla fötter. Men det har jag ju i och för sig alltid. Inte så att jag fryser men sambon min gastar när jag på morgonkvisten söker kontakt under täcket med mina fossingar.

Va tusan håller vi på med egentligen. Det känns som jag är smått radiostyrd, som att någon annan sköter mina handlingar. Och att jag, nästa vecka, skulle kunna vakna upp och undra var fasen jag är, och vad som skett. För allt blir ju uppochner, arbete, ungarnas förskola, stadsliv blir till lantliv och vi ska faktiskt bo i ett samhälle där det finns en affär; affären och där inga andra butiker finns, inga krogar eller restauranger, förutom Pizzerian i bestämd form singularis och med fullständiga rättigheter.



Och i gårkväll var vi ute och åt en sista middag Annika och jag. Fast inte en sistasista, utan som Annika formulerar det en sista middag i den här eran. Den här eran som är på väg att ta slut. För att ge plats åt en annan. Eran som började med Jakan och Internatet, för mig via Huvudsta och Solna sluta i Sundbyberg. Och en era som på nåt vis och vänster varit just vår era, Annikas och min. Vår tid att lära känna varandra och på varsitt håll skaffat familjer. Fast ändå tillsammans.

Men nu är det dags. Lite kaffe innan bilen ska fyllas, ungarna ska till barnvakt och vi tar fulvolvon till banken för att byta ett par signaturer mot en nyckelknippa. Och jag drar på mig raggsockor på fötterna.

/Lovisa

 


en lördag i mars




musik på hög volym. Så hög som våra sjuttiotalshögtalare mäktar med. Ulf Lundell, Tracy Chapman, Håkan, Leonard Cohen, Stevens, the Supremes....



Golven är dammsugna och torkade. Blåvitrutor pryder bordet. Underbara solen tittar in.



Installation eller städning pågår, det får åskådaren avgöra...



oj, fanns det en bänk därunder....?
Snart besök av goda vänner. Lite öl och grillning passar finemang idag! Hej våren!!

/Lovisa

uteplatsen vår i snart vår



Det är fint att sitta på uteplatsen. Snart. Snart kommer vi ut. Och snart snart kommer vårens värmande strålar. Och kanske börjar lapptäcksinglasningen snart...

/Lovisa

hemma hos oss just nu med några bilder



1. Burkar med platslock från Strömbacka Återbruk, 20 kronor stycket. 2. Reatulpaner från bonnvischebutiken, 25kr. 3. Nedrans massa frön som längtar efter jord, 296:- 4. Tulipaner som tröttnat lite fick en liten vas att vila i. 5. Några pelargoner tycks ha överlevt. 6. Tiden mellan 8 och 9.30 är fantastisk. Det tycker jag verkligen. Lediga fredagar och den tiden är fin.


Vilka bilder står för hemma hos er just nu?

/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0