knoppar

Det knoppas både inne och ute. Rabarbern liknar mest en hjärna just nu. Sambons chiliplantor växte upp i ett huj. Äppelträdens små små knoppar lurar vem som helst att tro att de inte alls ska slå ut i full blom om några veckor. Men det kommer de att göra. I år igen. Och älskade pelargoner, den enda växt jag (och Lovisa?) bemästrar. Och ikväll regnar det. Inte ett sånt där kallt regn. Det luktar nästan lite sommar ute. Och ungen sover och sambon jobbar natt. Ibland älskar jag ensamheten.

/Annika


låt oss liksom svalorna och bygga oss ett bo

Vi tar tag i vårat sovrum. Heltäckningsmattan har gjort sitt och tapeterna rivs ned av ett par femåringar.


Med renoveringen har jag blivit ganska proffsig på att spackla. Det är förövrigt ett fantastiskt fenomen, spackel. Supersmart faktsikt. Taket schelackade vi och rollade sedan vitt. Ett vitrollat trätak ger ju ett sånt skönt lugn åt ett sovrum.

Min rosa walkincloset lyser som ett smycke i rummet och väntar på att passa bättre in med renoverat rum. Vi slipar lite på elementet och målar det vitt. Ett stycke vävstol kastas snart ut genom fönstret för att styckas och bli ved till kalla dagar. Till vedspisen, men också till den lilla kamin vi planerar att köpa i sinom tid. Pellets är smart, men doften av ved i eld är svårslaget, trots konkurens av billighet eller effektivitet.

Ett sovrum tar form. Femåringen såpar trägolvet innan sängen bärs in. Och en loppaholics prylar finner sina platser och landar. Och så också jag.


1. Maria och Jebus trängs med BRIO-clown. 2. Och lapptäcket har funnit ro. 3. Härlig plåtlampa vi fått av säljarna till huset mittemot. Också där skulle ett gammalt hem städas ur. En och annan trasmatta och pelargon blev vår. 4. Mormors gamla låda döljer mobilladdare och andra fulheter. 5. En plats för vila och ro 6. En niomånaders marodör som har förmågan att störa punkt 5s innehåll.

1. Gammalt plåtlampefynd, 50:-. 2. Femåringens första riktiga krukblomma som han fick från de säljande grannarna. Å vaouu vilken fin, utropade han och gick stolt hem med den. 3. Ett äppelskåp fick vi påköpet med huset. Passar finfint till det vita. 4. Indiskas underbara hängare vändes uppochned och vips har vi fått fina dörrhantag till garderoberna. 5. En ung pelargon växer sig snart stor. 6. En av ungefär 2000 trasmattor som vi fått med huset, och grannarna mittemot. Underbara färger och alldeles alldeles oanvänd. Tror minsann att tantan haft någon slags vävpsykos. 7. Ett lugn är skapat. 8. Jebus och så den där sista måltiden av gips pryder min sänghalva.

Så likt svalorna bygger vi oss ett bo. Ett steg i taget, och ibland lite här och där. Min renoveringsuniform är kantad med smuts och färg, naglarna är lortiga och fingrarna torra, men jag är glad! Skorstenet är ockuperat av en kajfamilj som också tycks tycka om våran kåk, och det återstår att finurla ut hur vi ska få dem att flytta och bygga sitt bo någon annanstans.

/Lovisa


Mamma

Jag tycker så mycket om den här bilden på min mamma. Jag tror hon är runt 16 år, det är i början av 60-talet och hon står och hänger med två tuffa moppekillar. På mormor och morfars lantställe kan jag tro. Det ser ut som att det är sommar och livet verkar vara rätt så fint. Kanske var hon kär i någon av killarna. Kanske i båda.

Min mamma dog när jag var 18. Det är ett tag sen nu. Jag vet inte om jag saknar henne, för ärligt talat har jag glömt bort hur det är att ha en mamma. Eller det är klart att jag saknar. Att ha en mamma. Jag kan bli väldigt avundsjuk på människor med mammor och såna människor finns det såklart gott om. Speciellt sen jag fick barn så gör det lite extra ont när jag vet att ungen inte kommer att ha någon snäll mormor som kommer och hälsar på och köper onödiga men fina presenter och sitter barnvakt när mamman är trött och allt annat som hör mormorskapet till. Jag vet ju inte om min mamma hade varit en sådan där snäll barnvaktande mormor såklart. Men iallafall.

Jag tänker inte så ofta på min mamma längre. Men ibland tittar jag på den här bilden och jag är så glad över att hon en gång fick vara en 16-åring på cykel på en grusväg tillsammans med två tuffa killar. Och kanske var hon kär. Eller kanske inte. Men det var sommar och ganska obekymrat. Och resten av livet var långt borta.

Och snart är det sommar här med.

/Annika


5 saker att göra en vanlig måndag

...istället för att deklarera och skriva magisteruppsats.

1. Baka morotsbröd med ungen.

2. Tvätta tvätta och tvätta.

3. Anlägga en grusgång. Ok då, det var inte jag som gjorde det. Det var sambon. Men ändå.

4. Kvistlacka ett skåp i väntan på att få måla innanmätet vitt. Och väggarna rosa!

5. Och sitta med benen i kors. Förstås. Och samtidigt tänka på det här med föräldrakooperativ, är det något att ha? Måste ta ställning till det snart då vi kanske letar ny förskola och blivit rekommenderade en som verkar bra här i närheten. Någon som har något klyftigt att säga om föräldrakoopertiv? För? Emot?

/Annika


landsbygd´n









/Lovisa

veckans loppisfynd!

En underbar vitmålad kryddhylla, perfekt till ungens nya kaffeservis. 30 kronor på loppis i Kärrtorp. Nu badar den i solljuset på turkosa väggen och ungen bjuder på påtår och tretår. Jag bara ler.
/Annika


Det tar sig...


...sa pyromanen, och också jag.

Köket börjar ta form och golvet väntar på att få bli bonat och polerat. Svärmor konstaterade minsann att vi "aldrig skulle få golvet fint" så ni förstår ju hur viktigt det är att faktiskt få det perfekt. Jag söker i butiker efter linoleumbehandling utan resultat. Men skam och sånt till den som ger sig så fort.

Gosedjuret Bibbi glömdes och vilar bredvid Ernst i gamfåtöljen. Gråa och fina tar de sig ett gäng tupplurar.
Örterna börjar gro och mitt drömmars kyrkfönster har fått lite fason. Se bara hur vackert färgerna sprider sig med solens hjälp.

Så det tar sig, det gör det. Men fingrarna blöder och nacken min meddelar sitt missnöje. Inget mer takmålande, manar den. Men jag slår dövörat till, tak ska målas. (och väggar, och golv, och lister, och dörrar, och möbler......och och och....) Skriv upp det!

/Lovisa

jag kommer ut

Jepp jepp. Nu är det dags. Att komma ut. Att erkänna. Vem jag egentligen är. Några av er kanske kommer att bli bestörta. Vad hände med Annika liksom? Andra kommer säga "aha, jag visste det! jag hade det på känn!". För jag kan inte ljuga längre, gömma mig bakom klagolåt, cynism och sura miner. Jag vet, det är bland det mest stötande man kan vara i vårt kära land. Jag vet, en del av er vänner och er som jag inte känner kanske aldrig kommer att vilja prata med mig eller läsa det jag skriver igen.

Men här kommer det: Jag är lycklig! Jag kommer ut som lycklig människa. Och jag trodde det aldrig om mig själv. Kanske inte ni som känner mig heller. Men tusan i gatan det är ju sant!

Även om lycka såklart inte är ett statiskt tillstånd. Jag är inte toklycklig HELA tiden, men på det stora hela, tja rätt så lycklig. För det finns så mycket att vara glad för just nu. Min unge. Min man. Mina fina vänner. Hälsan. Att renoveringen är klar (se bild ovan!). En ny fin kjol från myrorna som får mig att dansa (se bild nedan!). Andra små saker som att fina Maja kommer på besök från Örebro imorgon. Att jag precis köpt Sara Stridsbergs nya bok som nu bara ligger där och väntar på att få bli läst. Det nybakta brödet nere i köket. Solen som lyst på mig hela dagen då jag vårstädat huset. Ni vet, såna små saker.

Så ja, jag är en lycklig människa. Just nu.
/Annika


när man bor stort kan barnen få ta plats

i vardagsrummet. Ett rum där vi är till vardags. Det vill säga typ jämt. Och vi är nog där på helgerna också. Det skulle jag tro.

Barnen kan i alla fall få lite mer plats. Vi inreder med ett gammalt överskåp från ett kök. Bara ett glassigt handtag ifrån gömmor med temperapuckar och blötfärger, penslar och glitter. Stafliet snickrade jag till ungen när han var ett och det passar fint fortfarande. Bara att rolla på lite vitt om det har kladdat för mycket. Ordning och reda för att locka till kreativa tankar.

Ungen målar prickar på ramen.

/Lovisa

Det kom ett brev på posten


Det första jag fick till det nya huset. Brevbärarn kom med sin bil ända upp på grusgången vår, och vinkade ut mig. Han varnade att det fanns busungar i kvaretet som gärna satte ut posten-lappen på brevlådan. Och när posten-lappen är ute kallar man på brevbäraren för något ärende. Förr kunde man betala räkningarna på så vis, idag kan man köpa frimärken. Jag blir alldeles nipprig. Det är ju så charmigt och så härligt lantligt. Och jag har kanske inte berättat att affären också lyxar till det med utlämning av varor från systembolaget. Om det vankas fest till helgen ska man senast tisdag lämna spritlistan till frun i butiken och så har man varorna där på torsdagen. Jag förundras över lantlivets ljuspunkter.

Nåväl, brevbäraren kom med ett brev. Från vännen Annika med smultronfrön. Underbara smultron. Bara ordet får mig till leenden. Smaken är gudomlig och blommorna och bären är så underbart somriga. Med en tidigare gåva från Annika, trädgårds"besticken" från Indiska i härligt turkost med blomster, skopade jag i blomjord i lerkrukor och petade ner fröna. Lite vatten och sen ner i mörkret tills det händer nåt. Jag ställde krukorna nere i vårt fina skafferi, som jag nu genast får sån lust att finmåla lite. Nån härlig golvfärg och nytt vitt på hyllorna...

/Lovisa

jag passar på landet

Vem sjutton trodde nåt annat. Det är på landet som jag kan andas. Där jag kan påta och meka och snickra och dona. Där jag kan kasta ut en och annan pinnstol i trädgården och ta en kopp java. Det är där katterna våra kan få upp farten och rusa över mossfyllda gräsmattor. Det är där stora ungen kan bygga märkliga installationer kring äppelträden och det är där sambon min kan plocka ihop vespor och andra antikvitetsmoppar. Det är på landet som lilla ungen kan sova gott i vagnen utomhus och det är här han kommer kunna lära sig gå.

Jag passar här. Jag kisar mot solen och ler. Och undrar när den här lyckobubblan ska spricka. Fast det ska jag sluta tänka för det har min spåtant Sirkku manat mig till. Önska och tänk fint så skapas fin och god energi och du får det bra. Så ok, det kanske inte släpps någon bomb just över våran kåk och vårat nya vackra liv här på landet. Det kanske få vara lite bra ett tag.


/Lovisa

2 år imorgon

För cirka två år sedan såg jag tydligen ut så här:

Och klichén om att tiden går så satans snabbt när man får barn stämmer. Imorgon fyller min unge två år och jag kan inte fatta att jag inte har en bebis längre. Jag har istället en unge som säger bebis om andra mindre (och större!) barn. Vad hände liksom.

I helgen hade vi kalas med släkten. När man är två år tackar man nej till tårtan och äter sig mätt på kakor istället. När man är två kan man heller inte riktigt riva upp de fint inslagna paketen. Då är det tur att man har två kusiner som gärna hjälper till. När man är två år blir man överlycklig över sin nya fina Pippi-docka som prompt ska åka med i vagnen varje dag nu. När man är två är man glad och busig och kramig och den allra bästa ungen i världen.

Och när man är en 31-årig förälder till världens bästa unge får man likt Kejsaren av Portugallien ont i hjärtat flera gånger per dag av kärlek till sitt barn. Man blir nästan lite tokig av all kärlek. Och tur är väl det. Så grattis fina unge, imorgon firar vi din två-årsdag.

Kram! / mamma Annika (som du envisas med att kalla pappa och jag älskar dig lite extra för det)


Familjen

Den här helgen har vi umgåtts med familjen och firat den stundade två-årsdagen. Ja, ungen fyller två och jag fattar inte var all tid tog vägen. Hur som helst dansar vi loss i byggdammet hemma (om tre dagar väntas badrummet vara klart!) till denna jäklarns bra och sommarlovande låt med just Familjen!


lyckans ost för en femåring

att för första gången på året få inta lekstugan.


1. Tre generationers lekstuga anno 1950-something. 2. Underbara barnkopparna från Ikea, ett måste för alla med ungar. Köp köp. De är ljuvliga. Plåtburk från loppis vid Tidernas väg, kaffekanna likaså. Små gamla silverbestick, nyplast är bannlyst och kasserat till återvinningen. 3. Lovisasnickrat utebord, ommålade loppisfyndade stolar. Myrorna 50:-/styck. 4. Underbara vagnen från loppis i Spånga, 100 pix. Skötbord från butik i Strängnäs, 25:-, liten dramaten från 50:- från Wärsta Marknad. 5. Utdukat och klart för krubb.

Och duka ut till middagsbjudning på terassstenen, om än för en kort stund.

/Lovisa

I'll kill her

Älskar fortfarande den här låten och framförallt hur hon uttalar "kill her" som "kyyl her". Franska Soko med "i'll kill her" alltså.
Trevlig helg! /Annika


en skitsak

Egentligen är det en skitsak. Men en toalettsits av svart bakelit gör ivarjefall mig lite gladare.



Och att få smygkika lite under en plastmatta och med slipmusen få fram lite fantastiskt trä. Även fast det är 15 yberbreda trappsteg kvar, så känns det i varjefall hoppfullt. (föresten är slipmusen ett fantastiskt fynd från Ö&B för 99 riksdaler!! ett måste för ALLA) När trappen är slipad och målad kommer den, likt solsmält glass locka oss upp eller ner. För övrigt så ska också cannabisblomstertapeten målas om, ifall någon (likt oss) mått psykiskt dåligt av åsynen av den.


Att slita bort en fyrtioårig plastmatta för att åtminstone få glutta lite på trägolvet i köket. Rama in den lilla lilla springan med fingrarna, kisa och tänka vitt, det är fint! Och att lite senare få nys om att det emellan trä- och plastgolv huserar fina linoleumplattor gör min dag.


/Lovisa


runt kvarteret där vi bor...


..går det en farbror med rullator. Han går där minst en tur om dagen. Vid våran trädgårdshörna stannar han till och morsar. Vinkar lite nonchalant för att sedan fråga något lite käckt och trevligt. "Är ni ute och motionerar?", "Gör solen dig gott?", eller något liknande. Stora ungen konstaterar när farbrorn lunkat vidare, att nu känner vi en till farbror. Det är fint. Ungen samlar på känningar.

Och det riktigt fina med farbrorn är att han slänger sig med uttryck och svordomar som så väl påminner om min fina morfar. "Inte fan kan man sitta inne hela dagen" ler han och pekar på sin höft som är stel och behöver värmas upp. Han går varje dag och han vet vilken väg han går, men "inte fan vet han hur långt det är inte, han bara går". "Blir han trött, säger han, kan han ju sätta sig på rullatorn". Han klappar vänligt på sittplattan.

Min morfar fick en gång låna en rullator från sjukhuset när han gjort illa benet. Men han vägrade använda den. Istället tryckte han in den i ett hörn i rummet hans. Bredvid den raspande motionscykeln och den knastrande polisradion. Liksom att panta burkar tyckte han nog att det var lite pinsamt. Han var ingen gubbe med rullator, han cyklade ju.

Men den här farbrorn tycks stolt över sin rullator. Och det är fint att ha honom gåendes här. När vi utbytt ett par meningar tar han plötsligt fart och går iväg. Slutpratat. En nonchalant men vänlig hejdå-vink med ena handen i öronhöjd, med ryggen vänd emot oss. Mors och Goodbye. Jag vill fråga vad han heter... det får bli nästa sväng.

/Lovisa

jag fick ett litet randigt paket i brevlådan...

Idag, en fin dag. Jag klädde på mig min pippigula rock och tog lilla ungen i vagnen och gick med den cyklande stora till förskolan. Katten Ernst vill gärna följa med, men stannade tillslut i trädgården.

Väl hemma, fann jag i brevlådan ett litet paket. Hade jag bott i Sumpan hade jag fått en avi och behövt gå och hämta paketet på tobaksaffären, men nu låg det där i vår vita brevlåda (hmm borde skaffa oss en finare....). Däri låg ett svartvit-randigt paket. Med avsändare; Julia.

Och inte nog med lyckan av att få ett paket. Paketet var ljuvligt för ögat. En fin liten plastask innehållandes tre förlorade Ticka-beslag ( nu har jag så många som jag behöver). Men det fantastiska var att den lilla asken spred en ljuv doft av Doktor Westerlund och att det också låg ett litet fint bokmärke i. Julia, kan konsten att göra en skickning på posten till en skatt. Jag blev så himlans glad. Jag utropade ett förundrat Åhhhhh i min ensamhet i köket. Och log inom och utom mig. Och jag ska fira det med att ikväll skruva upp alla beslagen. Du kommer alltid finnas i vårat kök nu Julia, tillsammans med Robert på väggarna. Det blir finemang.

Tackar så fantastiskt mycket!

Kram från Lovisa

Bye bye Elle Interiör

Jag behöver, typ, aldrig mer köpa en inredningstidning! Jag har hittat mitt idealhem. Lite oväntat. Eller kanske inte. Jag behöver bara slå på filmerna om Pippi Långstrump (alltså de gamla med Inger Nilsson, inte de tacknade nya!) och vips där är drömhuset med den finaste inredningen någonsin! För jösses så fint Pippi har det hemma. Omaka möbler i precis rätt blandning. I rosa, gult och ljusblått. Finaste lapptäcket myser i den fantastiska gavelsängen, gula medaljongtapeter och vitt skilda tavlor som hänger lite här. Och där. Men ändå på rätt ställe. Skålar, pytsar, kannor, vaser, korgstolar, udda porslin, docksäng till apan och en alldeles alldeles undebart blommig sekretär som innehåller de gudomligaste skatterna. Allt i en salig men perfekt blandning som vi vintage-människor bara drömmer om att få ihop hemma. För att inte tala om utsidan av huset, herregud så fint!

Så bye bye Elle interiör och alla andra inredningstidnigar som jag knarkat under årens lopp! Pippi-filmerna räcker gott för mig.

/Annika

nya planer för köket...

Jag petade lite nonchalant på resterna från plastmattan som satt kvar i vad jag trodde bara var skyddsskivor över trägolvet. Och vad kände jag? Jo något klinkande när jag pillade med spackelspaden. Fram kom en bit turkos yta. Snabbt (såklart för sån är jag) ögonmätte jag lite åt höger och testade där för att se om det månne fanns en annan kulört en bit bort. Och banne mig, fram kom det vita.

Så nya planer för köket blev det när jag mellan plastmattan a´la fult sjuttiotal och trägolvet fann linoleumplattor i mörkturkost och krämvitt. Det är ju helt fantastiskt, med tanke på färgvalet "Robert" i köket som ju också är turkost, om än betydligt ljusare. Ett golv från det ljuva femtiotalet som i bergis fem decennier legat i ide i väntan på att vi skulle bosätta oss och befria det från sjuttiotalets tunga plastmattebörda.

Så nu har jag slitit hela dagen. Ångat med svärfars tapetborttagningsmaskin, skrapat och hällt på en och annan rödkryssad vätska. Armar och ben kliar och är rödflammiga, men vad gör man inte. När sambon min kom hem tog han vid och ångade sig svettig. Nu klibbar vi fast överallt så nästa steg är att få bort limmet. Ge mig bra tips på det är ni fina...





Vi har dock ett problem. Då jag till en början fokuserade på att få fram träplanken, slet jag bort en bit av golvet och nu vill vi ta bort den fula tröskeln och istället placera något där som täcker en bit in i köket också, dvs över mitt misstag. Tacksam för förslag för vad  vi kan använda oss av där...

/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0