att bona ett golv

Vi ligger på knä och skurar golvet vårat. Går igenom hela skurningsprocessen enligt städproffsens agenda. Kallt vatten med nåt speciellt linoleumgolvsjox efter att ha knivat golvet rent från limrester. (minns sjuttiotalets plastmatta med smått illamående).
Sedan kör vi loss med skurmaskinen. Och därpå vax och väntan, vax och väntan.

Golvet, som vi av en slump fann under en plastmatta och lyckats lacknafta(och varmluftspistola, och skrapa, och tvätta, och skrubba) rent från limrester. Golvet som så många trodde var utom all räddning. Just det golvet, har blivit så här fint idag.

och så en bild som jag tycker fick en så "Julia-ig" känsla.......  = ) Några utav våra hundratals äpplen fråm våra sju äppelträd...



/Lovisa

en hall befrias från gulnad furu

Ett gulnat hallgolv med tydliga rutor efter mattor som legat i decennier. Ett par billiga slipmaskiner från Ö&B, knäjobb och slipdamm precis överallt. Sedan lackfärgsgrund inför golvlackspensling.









/Lovisa

hösten

Hösten blir bra. Jag tror det. Jag har så många tankar. Så mycket jag vill göra. Dricka rödvin och se alla Mad Men-avsnitt jag kan komma över. Och även se Dexter och nya Treme såklart. Älskar TV-serier. På box. Och vi ska laga chilirätter av den egenodlade och på kvällarna (och på dagarna om jag behöver bli lite glad) ska jag tände mina nya kulörta lyktor i sovrummet. Jag ska åka på loppis med min Lovisa och kanske fynda något lika fint som den extremt heterosexuella tavlan ni kan se i ena hörnet ovan, som jag hittade på en hemma-hos-loppis häromveckan. Jag ska läsa läsa läsa och jag ska vara med och anordna fin festival med några fina vänner. För fjärde året i rad. Och ungen ska få kramar och pussar och rida på axlarna och ibland ska vi ta en dag ledigt från förskolan och bara vara. Ungen och jag.

Och jag ska göra precis det jag själv vill och inte sådant jag tror andra förväntar sig av mig. Så det så.

/Annika

bihålorna mina

gör mig lamslagen. Jag försöker sitta still utan att få dåndimpen. Försöker se Annikas tips, Mumin & havet, utan att göra något annat samtidigt. Det går inte, plötsligt pekar fingrarna mina fram nya fönster på laptopen och jag passar på att skriva lite samtidigt som jag lyssnar på dokumentären. Måste kanske inte titta hela tiden. Och jag passar på att lyssna lite på radio också, och vika kläder....och....och...



/Lovisa


Underbara Tove på SVT-play!

Just nu finns det möjlighet att se den underbara dokumentären från 1968 om Tove Jansson och hur hon lever bohemiskt ö-liv i finska skärgården tillsammans med sin älskade på SVT-play, här!!

Jag vill ju också bo på en ö, röka cigaretter (synd att det inte är så bra för hälsan), dricka vodka (inte heller bra för hälsan), dra upp båten under rådande storm (helt ok för hälsan) och dansa jazzigt med min katt. Å andra sidan blev Tove nästan 87 år gammal så så farligt kanske det inte är att röka och dricka vodka? Hur som helst, se denna dokumentär! Själv ska jag se den så många gånger det bara går innan den tas bort, tror jag har en månad på mig. Och ni, skippa gärna introt där en kladdig Arne Weise intervjuar Margareta Strömstedt (som gjort filmen), förutom historien om hur Maggan lyckades övertala Tove att få göra filmen så är Arne mest bara jobbig och tja, kanske lite full? På vodka månne?

/Annika


Tacksam

Idag har jag känt mig så jäkla tacksam. Inte bara för att det schackrutiga köks- och hallgolvet snart är klart (men satan i gatan så snyggt det blir, kunde man vara kär i ett golv så är jag det nu) utan för allt det där andra. För ungen som bara ler och ler och lyser upp mina (och nya förskolans enligt personalen där!) dagar. För sambon som klipper gräset och är snäll och kramig och kommer med en chokladbit efter maten. För att vi får vara friska (ta i massa trä!) och för att till och med min gamla lilla pappa verkar ha piggat på sig de senaste månaderna och att min bror råkar vara en av de bästa bröder man kan önska sig och att jag i sambons familj har fått så många fler fina människor att ha nära. Och så galet tacksam är jag över mina vänner som står ut med mina eremitperioder och som finns kvar i vått och tortt och blött och stött. Och också tacksam för fina läsare som skriver fina saker som får en att våga och skriva och satsa.

Vet ni, idag var jag till och med tacksam över att ungen kissade lite på golvet alldeles innan läggdags. För tänk att inte ha den där ungen som kissar lite på golvet ibland. Tänk. Nä fy tusan, hellre lite kiss på golvet än ett rent helvete. Eller hur var det nu... Ni fattar.

Tacksam är jag iallafall.

Här ser ni ungen alldeles innan kissfadäsen. Fin va?

/Annika


välkommen friska höst

det är ok att du kommer nu. Jag har lärt mig att leva med dig och lyckats skiljas ifrån sommarens frihet och lättsamhet. Från sommarens varma lata dagar och svalkande mälarbad. Från daggiga mornar i morgonsol och ifrån kanske lite väl grillad halloumi och rosévin med sockerdricka. 

Nu ska vi börja om och starta upp. Ni vet, göra om och göra rätt. Nystarta och köpa stickat och dricka te. I Lyckebo väntar skyddsängeln på friska vindar och på snö. Några år till håller hon, det tror jag. Och några år till håller jag.









/Lovisa


Mer om WEBSHOPEN!

Som ni kanske har märkt har vi så äntligen börjat sälja våra underbart tjusiga vintageklänningar, utvalda med omsorg runt om i Sverige. Vi börjar här på bloggen under fliken WEBSHOP för att i framtiden kunna öppna en egen sida för shopen. Är du intresserad av en klänning eller har några frågor maila oss på [email protected], skriv gärna klänningens namn (ex "Kitty") i början av mailet så återkommer vi så fort som möjligt. Mer info kring betalning och så får du då också.

Håll till godo! På bilden ovan ytterligare några godbitar som kommer att finnas i shopen inom kort.
/Annika & Lovisa

känslan att slå sönder porslin

är fantastisk. Jag hamrar och bankar och krossar tallrikar och koppar. Jag sparar bottenmärkningarna med Rörstrands och Gustavsbergs vackra logotyper. Det ska bli eldsäkert skydd under vår framtida kamin. Golvet har jag slipat och målat rosa och nu väntar jag på att få pussla ihop porslinsskärvor till vacker mosaik.

Nytt arbete, en ödets nyck och ett märkligt sammanträffande. Ett stjärnfall på himlen över Eckerö.
På gatan vi bor en kräftskiva. Fina grannar, fina samtal. Och lite Eddie Meduza på knastrig vinyl. Livet är fint. Jag har så mycket idéer att jag skulle vilja pausa allt annat för att kunna irra runt och få till och få i ordning.


/Lovisa

En lat piga med en skattgömma för vintagefantaster

Tänk er de briljantaste fynden från en herrans massa loppmarknader och auktioner. De där ljusglimtarna i loppissörjan som gör en så himla glad. De som ger loppisorgasmer och lyckorus. Tänk er dessa på en och samma plats, under ett och samma tak, och du har Lata Pigan, Margareta Backström Öbergs skattkammare.
It's all vintage!

Två ladubyggnader proppfulla med saker från förr. En explosion av vackerheter som Lata Pigan åker land och rike runt för att finna. Det är bara att kliva in i ett himmelrike för vintagefantasten. 60-70talets plast, melamin, ljuva Marimekkotyger, porslin från Rörstrand, Bumlinglampor, vintageklänningar, stringhyllor, radiogrammofoner, speglar. Det mesta och det bästa.

Jag hittar ägarinnan på den soldränkta övervåningen där stora fönster ramar in landskapet utanför likt tavlor. Grova träbalkar upp i nock mot ljusgrå takplank och vitmålade väggar och längder med trähyllor. Margareta flyttar på en och annan tallrik, viker en bunt blommiga tyger och rättar till och städar upp.
På borden trängs åtaliga varianter av Rörstrand, Stig Lindberg och liknande ljuvliga pjäser. En långsida längd med Evald Dalskogs Telluskrukor. Hyllvis med porslin och glas, hela väggar med vintagetyger i alla dess mönster och kulörer. Åtskilliga metrar med vintageklänningar och klackskor sjuttiotalets plast och bakelit, Bruno Mathsson, nödvändigheter och vackra prylar. Bruksattrialjer och ren skönhet.

kuriosa: 1984, då 50-60talet var omodernt och billigt bad Margareta sin far att hyra ett lager åt henne, så att hon kunde fylla upp med de dåvarande "ute"möblerna. Tillexempel Arne Jakobssons Ägget för en femtiolapp. ”Jag hade varit miljonär idag, men pappa tyckte inte det var en bra idé.”


1. Plastic Fantastic! 2.Härlig soffa från 60talet, 5000:- 3. Stapelbara finstolar. 4. Underbara plast. 5. Plåtlampa med fantastisk SLÄCK-påminnelselapp.


1. Härlig fläkt. 2. Kurvig donna som shejkar drinken. 3. Brödrost 4. Tidningsställ på rött fällbord. 5. Finfin plastfåtölj. 6. Kolla in snurrfåtöljen!

Lampor i alla dess slag. För alla nycker och smaker. Utom nytt förstås.

Ovan: En ren skönhet, din för 3500 pix. Min absoluta favorit!

"Be prepared for a long visit in the dressing room"

Lata Pigan erbjuder kläder från slutet av 1800talet och framåt, med fokus på 40-50-60 och 70tal, tex; NK, Leja, Märtaskolan. Man bör som besökare äga ett par timmar till att söka igenom de mängder med färgsprakande kläder som trängs på klädstängerna. Rader med klänningar, mängder med skor och en provhörna att pröva lyckan. "-Vintagekläder är ju jätteinne nu", konstaterar Margareta och berättar att hon nyligen hade några tjejer här från Stockholm som bad att få komma på morgonen. Så klockan åtta dök de upp och åkte inte förrän 22. "Jag gjorde mat till dem, de hade ju inte tid att åka och äta", ler hon som om det var självklart.

"Romantic, psycadelic, classic, custom tailored"

1. Klackade skor i mängder 2. Rutigt, randigt, blommigt, prickigt.. 3. Romantiskt, psykadeliskt, klassiskt, välsytt 4.En näpen donna i sött prickigt. 5 Inspirerande skyltning som lockar till fest, till utklädnad, till vardags och till lyx.

"The chase is better and the catch"

Av frågan om jag vill ha kaffe blir jag sådär larvigt lycklig som man kan bli och vi tar trätrappen ned igen. Och bredvid en skelettversion av John Lennon, ett par numrerade bänkar från ett Missionshus bjuder Margareta på ack så underskattat pulverkaffe i en plastmugg. Margareta berättar att hon varit skattsökare sedan barnsben, att hon som liten brukade lura sig upp på mormors spännande vind. Kanske var den så spännande för att mormor i hög person blev rasande om hon kom på nån snokandes där uppe. I vilket fall så tyckte Margareta om att rota bland prylarna. ”Jag är mest intresserad av att hitta tingen”, bekänner Margareta. Jag är ganska osentimental av mig, och kan sälja bort det mesta. Jag letar saker hit, men också till kompisar. De ger mig beställningar och jag finner rätt på tingen. Förr i tiden gav jag bort dem, men det ger ju ingen vidare ekonomi”, ler hon.



Margareta åker ofta på auktioner och marknader mer ser också till att svänga in efter en plötsligt loppisskylt längs vägen. Ibland en repa på alla Myrorna, Kupor, etc. Snabbt spanar hon igenom lokalen och kommer ut med en 1-2 grejer per ställe. "Det jag letar efter är ting som jag tror är bra för andra. Bra kvalitet och bra saker. Och jag tar inte in sådant som jag själv tycker är fult."

"The art of vintage treasure hunting"

Margareta beskriver förmågan att loppisfynda som en konst. "På loppis måste du använda en massa sinnen på en gång. Du måste vara koncentrerad och ta snabba beslut. Du får snabbt leta reda på i ditt inre arkiv och göra bedömningar huruvida kvalitet, material och design. Det finns ingen du kan fråga, inget facit. Ingen leverantör att förlita sig på. Du måste lita på dig själv." Och Margareta återkommer igen till sin barndoms skattsökarlustar: ”Det oväntade är spännande. Man vet aldrig vad man ska hitta.”

Ni vet då vi finner något "nytt" på loppis och sedan plötsligt ser dessa ting ideligen. "Det är inte så konstigt, förklarar Margareta, hjärnan har inte reagerat på objektet förrut, det existerar inte i dess reportear. Det går inte att ta in allt. Det gäller att kunna svepa med blicken över marknader och loppisar. Det är inte ”guds finger” som hjälper dig till fynden, det är vana och proffsighet.

Ibland vänder Margareta på en marknad och tittar från andra hållet, bara för att se en annan bild av prylarna. "Det gäller att kolla från olika håll, se hur saken känns." Medan orutinerade loppissökare kan behöva lång tid på sig att syna ett ställe, berättar Margareta hur hon snabbt ögnar efter möjliga godbitar.

"The story of the Lazy Made"

Lata Pigan har funnits i sex år. "När vi renoverade huset sa jag någon gång att det är lättare att bära ut grejjer och sälja dem än att damma dom. Och så föddes namnet Lata Pigan." Jag är en lat piga, säger hon sittande med benen uppkastade på en pall och med en bok i knäet. Tidigare hade Margareta också en butik inne i Enköping, men den har hon nu gjort sig av med med den relevanta förklaringen ”Det är svårt att ha två ställen att lata sig på”



"She may have the largest collection of vintage fabric in Sweden"

Hälften av alla som kommer har blivit rekomenderade av kompisar och är förtjusta i 1900-talsprylar och knasiga saker, textilier, kläder, etc. En del ser bara skylten och kommer in. Och Margareta har ett gäng som kommer för tygerna. ”Jag kan ha det största utbudet av vintagetextilier i Sverige.”

Intresset för textilier grodde under Margaretas tid på konstfack, med planer på att bli designer och här finns tyger till alla tänkbara rum och miljöer. I alla slags färger, mönster och märken. Marimekko, NKs textilkammare, Viola Småsten, Sten Markelius, Tuppens, Stobo, Mölnlycke, Ljungbergs och ETT Stig Lindbergtyg. (först till kvarn...)



"The Rolls Roys of Silk scarves"

Margareta själv samlar på det franska sadelmakarföretaget Hermés sidensjalar. Sidensjalanas Rolls Roys som en gång i tiden uppsyddes som stamkundssjalar. Margareta har idag 34 stycken som alla är loppisfyndade för 5-10kronor till ett snittpris på 17,50 styck. Vanligtvis kostar dem mellan 1000 och 3000kr.

"Det är väl män som varit otrogna i Paris som köpt hem till sina fruntimmer som i ilska slängt dem."

Margareta oroar sig för hur många fina ting som hänger löst bland hus och hem och hur förståelse kan saknas för gamla ting. "Det flyter omkring värdefulla saker som inget vet vad det är. Efter en skilsmässa eller ett dödsfall lever sakerna farligt." Margareta fantiserar om att någon arvinge finner sjalarna i byrålådan: ”Vad är det här för skit, Pelle ska du ha den här trasan till moppen?”

En kund ska betala för en orange vas men den lata pigan tycks inte ha växel så det räcker. Kunden får bli skyldig ett par tjugor och Margareta säger att det ju blir en anledning att komma åter och avslutar med ”Är man lat så är man.

"The lack of bottle opener in a house full of everything"

”Ironiskt vis, i de stora mängderna av tingestar hittar inte Margareta någon öppnare när hon bjuder mig på en hallonsoda så flaskan får jag öppna med en kniv. Och så lämnar jag den lata pigan, full av intryck och inspiration, med en blommig förklädesklänning rikare och på en marknad dagen efter köper jag en sjuttiotalig öppnare till Margareta, som jag ska lämna vid nästa besök.

/Lovisa



U wanna go there?
På väg 55 emot Strängnäs straxt utanför Enköping finns Lata Pigan i Vela. (Road 55, Vela)
Sväng höger straxt efter fartkameran i backkrönet vid Svinnegarns kyrka. Börna på en bit på grusvägen och du hamnar straxt i himmelriket..

Telefon: 073/6491573 070/2560884
Öppettider: tor - sön: 11:00 - 17:00

 


ni vet Ernst

alltså Kirshstaiger, han TV-kändisen.
Han tipsade i somras om en kanongod vinäger och olja.
Och sådan gjorde jag...
Det finns fortfarande kvar lite i flaskorna så jag kom att tänka på receptet nu så här i hösttider...

Olja
Vitlök och citron och rosmarin
Fyll upp med rapsolja
(och jag kryddade lite extra med rödlök och min favoritkrydda rosépeppar)

Vinäger
Citron och vitlök
Vitvinsvinäger

Utanför fönstret, vår Amazon och husets alldeles egna Ernst.




/Lovisa

Öppningstider för Webshopen

Snart drar vi igång med webshopen. På riktigt!. Vi har funnit fantastiska kreationer, prylar och möbler som ni kommer få chans att lägga vantarna på.

Här följer några glimtar av vad som kommer finnas till försäljning inom kort.



/Annika & Lovisa

jag har köpt en tavla...


...till hallen.
Vi fick en stor härlig hall med huset och där har vi inrett med femtiotalskonst. Alltså konst gjord under femtiotalet. Inga speciella konstnärer eller så. Bara fina tavlor och mitt senaste fynd var en tavla från Brödet och fiskarna för 50pix.I like it a lot
Hörnskåpet i trappen har fått belysning och vi har hjulbeklätt en gammal kökssoffsrygg för att agera som babyskydd. Lillungen kan klättra upp för trappen, men vi är väl inte hundra på att han kan ta sig säkert ner...

/Lovisa

En parkeringsautomat och ett golvfärgsmålat skåp

En veteranmarknad i Strängnäs gav mig en ny sparbössa, i form av en parkeringsautomat. Nu ska vi bara få tag på nyckel till åbäket innan vi proppar den full av mynt. (Kanske någon av er läsare som råkar ha en "nyckel")

Kunde heller inte låta bli finfina och rent av fantastiska Snobben-bokstödet i porslin.
Annika! Du har nog påverkat mig lite i detta. = )


Storskåpet i vardagsrummet målade jag med golvfärgen BOTVID som blev över från trappen. Och mitt bästa auktionsfynd ever, den färgglada ljusslingan förgyller numera vardagsrummet.
/Lovisa

Vuxen kuckelimuckmedicin

Jävlar vad jag har tyckt synd om mig själv de senaste dagarna. Jag tror nämligen att Gud (eller vem du nu är som bestämmer) läste mitt förra inlägg om att sommaren min var så bra och fin och så ville han (det måste vara en han!) jävlas lite genom att göra mig sjuk när jag är ensam med min unge i norr, sätta mig på ett tåg med obarmhärtiga smärtor så att barnvakt kunde komma och ta över ungen, skicka mig till akuten, lägga in mig för operation, lite mer smärta på det och sen dessutom när jag väl kommit hem mörbultad och trött göra så att ungen min ramlar och slår upp ett jack i pannan så blodet sprutar. Tack så mycket, nu har jag förstått! Jag ska inte skylta med att jag är glad längre.

Bästa vuxna kuckelimuckmedicinen mot allt detta gjorde jag iallafall till lunch idag. Leilas härliga ricotta pancakes. Recept här. Nu ska jag bädda ner mig med sista (utflippade?) delen av Twilight och Gud om du hör mig, jag är inte glad för tillfället! Så du kan göra något annat nu. Och tur att det alltid kunde vara värre (ta i TRÄ!).
/Annika

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0