laddad ajfån



Inte min idé, men den tog jag. Byggde om en gammal radio, inhandlade en dock-station med högtalare från Biltema, slog sönden den och byggde in den i old-school-radion som jag tömt på innanmäte. Laddar och spelar musik. Tjoho. Och numera har fröken en egen iphone, då Samsung crap-phone satt sin sista potatis.

/Lovisa

Släpp fångarna loss-festivalen fyller fem år!!

Jag är med och anordnar festival för femte året i rad nu på lördag, det firar vi med fina artisterna (ingenting), Idiot Wind (fd Hajen), The Soft Eyes och The Forest & the Trees. All vinst går som vanligt till Amnesty Internationals viktiga arbete för mänskliga rättigheter och jisses vad mysigt vi brukar ha det, så jag rekommenderar verkligen en visit. Balunset startar kl 17 på Tellus i Midsommarkransen, där finns det mat och dryck till schyssta priser, och när partajet slutar där kl 22 drar vi vidare för efterfest på Landet vid Telefonplan. Kom och fira med oss!


Ni hittar ännu mer information om årets festival här och även på Facebook.

/Annika

välkommen färg i vårat hem

Det där med måttlighet och less is more, det måste vara en fluga. Mer är mer, såklart.









Börjar känna mig hemma i köket igen...

/Lovisa

minns ni de där kära

minns ni den här familjen.



Nu har ungen deras blivit såhär stor...



Visst springer det förbi snabbt, livet. Aj aj, det är bara att greppa och försöka hänga med.

/Lovisa

lördagstur till avesta

med omnejd gav oss lite lyckligheter...





spargris i keramik med finfina blommor. 60pix, loppis i Avesta park.





fantastiskt dominospel. 15kr, loppis i Avesta



hatthylla i stringig modell. 15 pix, Avestaloppis.



Liten bambi, 20kr loppis i Avesta park.

/Lovisa

PROBLEM MED BLOGGEN

Hej alla fina läsare. Ni har kanske märkt att vi har fått besök av nå problemgrunkx här i bloggen. Ett script som vill men inte kan läsas eller liknande. Vi arbetar med att få bukt på det. Och ber om ursäkt då vi vet hur irriterande sådant är.



/Annika & Lovisa

inte bara höstrusk

kan ju vara riktigt fint. Hösten bjuder än på färgstarka blommor. Och äpplena våra smakar fint.



jag köpte reade pelargoner på en gårdshandel här i krokarna. Fyra finfina för en hundring. Och så fick jag veta hemligheten (som ivarjefall inte jag visste) att pelargonerna minsann inte behöver ner i källaren, utan mår bäst i fönstret under vintern.



Jag är extra stolt över mina gula tagetes, då jag sått dem från frön och LYCKATS!! Vildvinsbladen har höstfärgats vackert röda.



Äntligen har jag fått tag i härligt ullig, mjuk och go FUSKFÄLL. (ikea för under hundralappen styck!)













/Lovisa

godag min pojk, jag ser att du lillan har i famnen

lilla ungen leker i sitt lilla kattvindsrum. Bläddrar i bok efter bok. Här i underbara "Så gör prinsessor" av Per Gustavsson.



Lillan ska få kaffe och dricka.



innan hon ska nanna.



Det är sånthära som vi sysslar med denna måndag.

/Lovisa

min morfars viktiga noteringar

noterade alltid in viktigheter med sina präntade versaler i almenackan hans.








/Lovisa

mitt i livet på något sätt

Ja, här sitter vi nu. På lördagen. Med fina, fina vänner. Och mitt i livet är vi på något sätt. Eller förhoppningsvis lever vi längre än så, men ni fattar. Vi är mitt i barnskaffaråldern, mitt i karriärer, mitt i skaffa-permanent-boende-tider, mitt i bröllopsbestyr och mitt i våra-föräldrar-håller-på-att-bli-gamla-funderingar. Och med två underbara små ungar på övervåningen som smaskar popcorn framför tv:n och kanske inte är sams precis hela tiden men som saknar varandra något väldans på söndagen när de inte får leka idag igen.

Kan jag frysa tiden nu? Stanna upp. Pausa. Låta det vara så här fint ett tag. För tiden bara rusar. Alldeles för snabbt. Jag trivs ju här. Mitt i livet. Nu när jag inte är riktigt ung längre men absolut inte gammal på något sätt. Stopp. Bara en liten stund. Snälla.

/Annika

jag vet att det är höst

När jag byter ut morgonkaffet mot en stor kopp té. Favoriten nu heter Strawberry Fields. Köpt på Söderhallarna.

När jag plockar in de sista tomaterna från växthuset och nästan blir religiös av hur ljuvligt de smakar.

När trädgårdens två rönnbärsträd dignar av sprängmogna rönnbär och jag tänker, i år igen, att jag borde lära mig göra rönnbärsgelé.

När jag bara får lust att ligga på sofflocket med just en kopp té och läsa Tove Janssons "Sent i november" eller Moa Martinssons "Kvinnor och äppelträd".

När jag börjar tända ljus till varje liten måltid och ungen tycker det är det finaste han sett.

När vet ni att det är höst?

/Annika

 

 


godaste äppelpajen


En helt ljuvlig äppelpaj stod i kylskåpet idag. Bakad av sambon min. Och jag som påstod att jag inte riktigt gillar äppelpaj. Tänk vad fel jag hade och hur glad jag blev vid eftermiddagskaffet idag när jag tog en stor bit. Vi har trädgården full av äpplen och päron nu. En miljard päron faktiskt. Vi sätter ut så folk som går förbi kan ta. Ändå finns det kvar. Nästa helg kör vi, precis som förra året, ett musteri-race med några kära vänner. För äppel- och päronmust är också ljuvligt.

Den goda pajen ja, den serverades såklart på mitt loppisfyndade porslin med slingrig rosa kant, tror jag gav 25 spänn för koppar och fat. Väldans tjusigt ska det va!

/Annika

We can do it!

Eller vänta nu. Kan vi det? Göra det här. Klara av ett barn till. För jag är lite rädd nu. När det börjar dra ihop sig. Samtidigt som jag längtar. För hur omvälvande kommer det att vara? Att gå från ett till två barn. Ännu mer ansvar. Klarar vi det? Jag som låg och grät häromdagen över att jag inte vill vara så sabla vuxen jämt. Ville ha någon, kanske en sådan där snäll mamma som alla verkar ha nu för tiden, som bara skulle stryka mig över huvudet och säga "Annika, ni klarar det här, ni är ju värsta superbra föräldrarna, och de dagar de blir lite kämpigt lovar jag att komma och hjälpa till". Och så vet jag ju. Att det blir ännu mer kärlek också. Med en till unge. Sådan där kärlek som ger massa livslust och mening, en sådan kärlek jag inte ens visste fanns förut. Kärlek som gör att man orkar det mesta.

Herregud, vissa har ju tre, fyra, fem eller fler barn. Lever i krig, med döden runt knuten hela tiden och har knappt tak över huvudet. Och andra kanske inte ens kan få barn, fast de längtar så. Så vad klagar jag över? We can do it! Det tror jag.

/Annika

Livet är det dära



som pågår där ute, och här inne. Mest hela tiden. Fast vi längar och minns.
Vildvinet växer fint utanför hallfönstret. Och radion, som vi fick med huset, lyssnar jag på varendaste dag. Bara en sån sak, ..fint!

/Lovisa

rensa i röran

Lovisa inspirerade mig att ha någa rensa-i-hemmet-dagar och shit så befriande det är. I min källare står till exempel prylar från tre olika dödsbon (min morfars syskon) och jag har väl rensat en del genom åren men liksom inte riktigt vågat slänga, sälja eller skänka bort en del saker. Man vet ju aldrig, de är ju rätt fina, de kan kanske komma till användning någon gång. Ni vet. Sådana tankar. Och så går åren och allt står kvar och dammar igen (se bara på bilderna ovan) och jag får panik bara jag sätter ner foten i källaren, dåligt samvete bara jag ser sakerna i ögonvrån.

Nu är jag inne i en riktig rensa-period igen. Bort bort med det som bara står och möglar. Någon annan kan kanske få nytta av alla de här sakerna. Så en del säljer jag på lördag på loppisen här i Enskede. Resten skänker jag till Myrorna och Stadsmissionen. Nåväl, visst låter jag mäkta duktig nu, men det är klart, några dåligt-samvete-lådor med arvegods kommer att stå kvar. Man vet ju aldrig...

/Annika

En sablarns god wok!


Det svängde jag ihop häromdagen. Så här gjorde jag (och att det mesta var ekologiskt och i största möjliga mån närodlat kanske jag inte ens behöver nämna?):

En sablarns god wok, 4 pers

2 morötter
ett halvt litet blomkålshuvud
lite strimlad vitkål (hyvlad med osthyvel går fint!)
1 vitlöksklyfta
en burk bambuskott
10-15 champinjoner
quornbitar (tofu funkar också!)
1 burk kokosmjölk
ca 2-3 tsk röd curry (efter smak och styrka)
ca 2-3 tsk sambal olek (efter smak och styrka)
pyttelite soja för sältans skull
salt och peppar
jasminris eller annat kladdigt ris
en näve cashewnötter (vi kör med osaltade här hemma, de är fulla med massa nyttigheter!)

Skala morötterna och skär i tunna skivor. Skär blomkålen i små buketter. Strimla vitlöken och finhacka vitlöken. Skiva champinjonerna. Fräs alla grönsaker och qournbitar (eller tofun) i en het wokpanna och efter några minuter kan man fräsa med curryn och sambal olek. När grönsakerna fått färg (efter ca 5 minuter) häller man över kokosmjölk och soja och låter puttra en stund så allt tar smak. Salta och peppra efter behag och servera med kokt ris, en näve cashewnötter och tlll exempel gröna ärtor eller haricots verts.


Det här receptet går naturligtvis att variera i det oändliga. Broccoli, vaxbönor, vattenkastanjer, jordnötter, squash och böngroddar är andra ingridienser som funkar. Man kan naturligtvis också byta ut det inte så klimatsmarta riset mot nudlar eller couscous.

/Annika

min mammas sommarlängtan

var inte så olik min. Här sände hon föräldrarna sina en hälsning i Januari...





/Lovisa


läskigt värre

fann ett gammalt foto i gömmorna. Det skrämmer mig nåt fantastiskt. Alla på bilden är ju skitläskiga.



/Lovisa






Lyckebo nu och då


Lyckebo 2011                                           &                                    Lyckebo 1987

Det är så vackert på nåt sätt. Det här med träd gräs och stenar....

/Lovisa

snyggingar från förr



Rätt fräcka ungdomar har jag funnit i gömmorna. Numera har alla gamla fotografier fått bli etiketter till kläderna i shoppen. Recycling när den är som bäst.

Vi ses väl på fredag!

/Lovisa

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0