tjusningen med veteranmarknader

är så mycket. Att bakom solglasögon med blicken kanske till synes flackande, men i själva verket systematiskt avsökande efter fyndigheter. En sållande radar snabbt upp mot säljaren för att läsa av status: "vindstömning" eller "det-här-är-ÄÄÄÄKTA-50-talskuriosa".

Idag besökte vi Viksta Marknad utanför Uppsala.

1. En skrin till skrinsamlingen, 50 riksdaler. 2. Dymoapparat med påfyllning, 20kr. 3. Finfin gammal docka för en tjuga.

Ögon som bränner och näsa som rinner av gräspollen där mitt bland gräs som gror. Öron som tar in och ut diskussion efter diskussion, uttalanden och utrop. Hjärnan som registrerar och tankar som går igår av allt som sägs.

Försäljarnas smicker och pockande.
"Jag orkar ju inte ens!"
"Men ska man ju cykla!!"












1. 100kr för en trea kökslådor. 2. Plåtig orange lampa för 40 pengar. 3. Fyra handtag för en tia stycket. 4. Jag visste att jag ville ha fanskapet så fort jag såg det, så när jag fick 120 som svar på frågan: hur mycket? var det inte läge att pruta. 5. Bedårande finklänning för 50 spänn. 6. Plåtbokstäver i modell;: större, typ 60cm, för en tia styck. (Men jag gav 40 för att va hygglo!) 7. En hemlig låda (för er åtminstone...) för 30 kr. 8. En hög barnstol, modell: pinnstoll för 4 tjugor.


Ett stycke paus vid bilen mellan fyndrundorna. Medtagen kaffe och smörgås mättar och piggar på.




Själsfulla bilar i mängder. Pastelliga, bulliga, mjuka och vackra. LÅngt ifrån Svenssons nybilssörja.

Snart kommer veteranmarknaderna poppa upp både här och där. Är ni nyfikna, så outar jag dem när det är dags att packa bilen och dra ut på vägarna.

/Lovisa

/Lovisa

trädgårdslycka

Det är nog nära nu. Snart blommar äppelträden.








Men idag va det kallt igen...

/Lovisa

Fyndarfredagar

Ledig fredag. Ungarna och jag picknickar vid sala silvergruva. Vi kalasar på vindruvor och ostekt halloumi(funkar kanon som den är!) och en supersmart färdigsallads-påse med den mest fantastiska salladsdressingen jag mött. Dedikerar ett eget inlägg för enbart den inom kort...Jag säger bara, wao!

Vi svängde också förbi Salas återbruksloppis. Där vi alltid fyndar så förbaskat. Min stora unge säger att det är det billigaste stället som finns. Och lycklig är han då han plockat ihop en massa gamla bilar av kvalitet och endast blir av med nån guldpeng.

Idag fyndades ett fantastiskt parasoll i rosa/vitt för 40 riksdaler på Strömbacka återbruk i Sala. På Hebys Hela Människan, Gula Villan fann jag blomboken Nordens flora och på Hela Människan vid industriområdet hittade jag en ybersöt pennvässare iform av nån slags hund. I love it!



Detta var förra fredagens fynd. Och det kommer fler repor.

/Lovisa

snyggaste påsktuppen ?



Smidd av min kära morfar. Fantastisk inte sant! Ljuvligt stringig och grann. Nu är ju påsken över men jag tänkte att ni skulle få se skönheten innan den packas ner i påskkartongen.

/Lovisa

/Lovisa

jag ska föra blomsterdagbok

Och behöver er expertis. För att få lite kunskap om vad som växer här i trädgården. Sånt som växer sen förr och sånt som jag själv stoppat ner. För att få iordning på växtligheten och för att kunna lyckas.

Jag har mina drömmar om hur trädgården ska se ut. Lummig och frodig och nästansådära alldelesförmycket. Sånt gillar jag. Jag ska kunna spatsera ut och knipsa av ett par blommor till en innevas utan att det glappar i rabatten. Färgkordinerat? Icke! Färgexplosion är nog mer min smak. En känsla av en mycket komprimerad sommaräng, så kan jag kanske förklara bilden jag har. NU behöver jag er hjälp att benämna blommorna nedan, som pryds med frågetecken....




1. Gullvivor 2. Nånslags ros som växer lite här och var i en rabatt. Vacker? hmmm, mest taggig. 3. ?? 4. Lupin? 5.Röd gullviva 6. ? 7. Förgätmigej 8. Finfina tulpaner 9. ?

Kram Lovisa

en fin fredag med härlig sol



Jag städar lite här hemma. Torkar upp mjölk som lilla ungen häller ut, förundras över stora ungen som plötsligt bestämmer sig för att dammsuga en fåtölj som han tycker ser smulig ut. Snart drar vi ut på lite bilpromenad. Sen har jag en nedrans massa måsten att ta tag i, innan maj. Deklarera, posta iväg lite sålt på shoppen, spraymåla spaljen i trädgården och kanske vattna lite granna.

/Lovisa

Mels drive-in på vischan.

Fint initiativ. Ett mysigt femtiotalsinrett fik efter filmen Sista natten med gänget. En fin mötesplats för bilentusiaster och fikasugna. Mels drive-in i Fjärdhundra har sin egen hemsida här. Och har öppet onsdagakvällar. Ah det händer nåt här på vishan. Tjohooo.







/Lovisa

man måste dö några gånger



Några gånger har jag nog dött. Nåt inom mig har bergis nockats av händelser i livet. Och man måste väl downa för att komma upp igen. Och för att förstå det fina....

eller vad säger ni...

/Lovisa

påska på vischan

Underbara underbara högtid.
Vi hade påsk i vårt hus. Eller mest i trädgården faktiskt. Några kom för första gången, andra har vi firat med flera år förr. Härligt var det! Varmt och gemytligt. Fina fina vänner. Och så deras ungar förstås.


Jag fann mammas påskpynt från förr. De fick pryda farstukvisten.

Vi gjorde karamellfärgsexperiment med vitsippor, målade ungarna med vattenfärg och lät dem leta efter en skatt med hjälp av en mycket sliten och gammal karta. Undertecknad fick minsann två glas mousserande vin i solsken. Den ni!!

Glad påsk!!

Och tack alla fina ni som gjorde dagen så fin!!

/Lovisa

Vårträdgård, vår trädgård!

Jag har gått barfota i flera dagar nu. Det märks på nytvättade trägolv inomhus. Här och där pryds golvet med mina fotsteg. Och jag har fått en och annan sticka att svära över. Men jag har ogärna skorna på mig ändå.


En liten sittplats byggde jag av några stenplattor. Där har jag suttit några gånger och fikat eller bara glott ut i den underbara våren. För visst är den bedårande underbar när den kommer. Plötsligt och uppmuntrande. Som en stor kram efter isande vinter.

En spalje hittades i jordkällaren vår, och den stöttade vi upp med ett par spjutade pinnar. Den ska bli vitmålad och förhoppningsvis ska där växa upp klematis i rosa. En annan rabatt fick hjälp av tre dubbelfönster till att bli lite växthusaktiga. Där har jag satt dill och syltlök och gräslök och timjan. Fast mittuppebland alla småblad, har som trädgårdskunniga hävdar, liljor explosionsvuxit. På en annan plats i trädgården har en rad med tulipaner gått loss, som från ingen stans. Förgät mig ej och lavendel har jag satt lite här och var.


I växthuset gror det och jag önskar att jag lyckas det här året..... Med nåt!

/Lovisa

Jag gräver nya rabatter i trädgården

och kantar dem med stenplattor. Här ska sen planteras massamassa färgglada blommor. Jag tycker inte om rosor. Heller inte björnbärssnår. Det ska gå att knipsa av blommor och växter med bara handen utan att blöda. Det tycker jag allt. Tujor är inhandlade och ett gäng finblommor. Tulpaner är flyttade och små sittplatser har fått växa fram lite härochvar. Äntligen har jag trädgårdslust. Måste vara nåt med fullmånen faktiskt... det är då jag flowar loss. Stora ungen har varvat med att hjälpa till, attackhosta och smyga in för lite TV-spel. Han tycker det är supertråkigt att "ta det lugnt" och vill inget hellre än att hoja med kompisarna. Vi siktar på att han ska bli kry till påska. Då får vi finbesök här ute på vischan. Det blir finfint.

/Lovisa

Håkan Hellström på underbara cirkus

idag, entrar Håkan Hellström underbara Cirkus i Stockholm. Den, enligt mig, bästa konsertlokalen ever.
År 2000 fick jag njuta en orgasmiskt bra Smashing Pumpkins-konsert som fortfarande toppar min konsertupplevelselista. Men Håkan trängs där på förstaplatsen. Jag hoppas på en toppning ikväll.





/Lovisa

första dagen med barfotafötter

underbara vår. Idag har det varit så fantastiskt varmt och skönt här på vischan. Vi har varit ute hela dagen och påtat i trädgården. Lilla ungen har snällt hjälpt till att kratta. Men först har han varsamt satt på sig storebrors trädgårdsvantar och den röda solhatten lät han sitta på hela dagen. Stora ungen har mest frysit och svettats hit och dit. Och han har påtat en liten stund för att sen gå in och spela lite tv-spel. Febrig och prickig är han, men med modet uppe.

Vi har peelat trädgården med min nyinköpta ergonomiska kratta. (fantastisk grej faktiskt, har inte haft ont i axlarna ett dugg!) Vi har hjälpt våren lite granna genom att dra bort ogräs och löv, fallna Ingrid Maris och mossa. Lite här och var växer vårblommorna upp, genom ogräs och björkflis, liksom mot alla odds. Och jag såg en tulipan, som nästan ville blomma till.



/Lovisa

fina goa annika enjoy san-fran

se till att ha det fantastiskt i amerikat. När du kommer hem ska vi se till att hänga en hel helg. Du och jag. Min sköna böna. Du och jag!



Puss / Lovisa

nu är det bannemig vår på riktigt

jag har suttit och påtat i rabatterna i linne. Och fräknarna har blitt fler.


I år har jag tänkt att slita lite mer i trädgården vår. Vi har sett den våras ett år och nu vet vi lite vad vi har att vänta oss. Jag tänkte gräva upp lite fler rabatter och plantera överdrivet mycket blommor och kanske placera ut en och annan möbel som får bitas av vädret tills den ger upp.

/Lovisa

lördag och jag

Jag är själv i kåken. Alldeles ensammen bland vårsolade brädgolv. Med lustar att bygga nåt, måla nåt, skriva nåt, fotografera nåt....
Vill så mycket. Har så mycket drag i kroppen och vet inte vad jag ska börja...

Ikväll ska vi lyssna till Stefan Sundström på ett hak här i byn.




Här är jag nu...



orkeslös emellanåt. Håglös, är det det jag är. Lite lam. Äsch jag gillar det inte. Jag gillar när jag har flow, när jag är i produktion. När något är på väg att hända. Kanske är det lugnet före den ljuva stormen. Vårstormen och alla dess projekt. Jag har mycket i tankarna men det är segt i händerna.

/Lovisa

glasa in den där verandan

Det vill jag ju verkligen. Någon slags lapptäckspusslande av fönster, för att sedan måla hela härligheten vit.
Jag söker efter pardörrar som pricken över i:et. I modell som nedan:


Det kommer bli såå fint. Längtar till projektstarten.

/Lovisa

en madonna...

Går det ju inte att gå förbi, när den kostar en ynka guldpeng. Vacker är den också. Jag vill att den ska bringa tur.


/Lovisa

Vi ses på Syket!

Idag lyssnar jag på Syket. De är bra och de passar mig. Som handen i handsken eller något. Låten ovan heter Grillstugan. Såklart. Den här veckan kommer att vara helt galen av stress. För en examen ska jag visst ta. Tjohej. Vi ses på Syket. Nej då. Det blir bra när den är över. Veckan alltså. Ses då.

/Annika


  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0