småklänningar i shoppen

Nu har shoppen fyllts upp med finfina klänningar och annat smått å gott. Kika in och var snabb på mailen för att lägga vantarna på gobitarna...



/Lovisa


en halloweenfest för kidsen

Igår hade vi fullt hus här hemma. Ett stort gäng ungar stormade kåken. De var spöken och andra läskigheter. En och annan förälder var också med och utklädd. Spotifylistan spelade läskiga spöksånger och vi lekte skattjakt och kurragömma. Vi åt alldeles för mycket slajmiga godisar och drack blå läsk.
 Vi dansade till T-rex I love to boogie, och de var så himlans fina, alla ungarna.







/Lovisa

jag är en klänningsmissbrukare!

Hej jag heter Annika. Och jag är en klänningsmissbrukare.

Det började redan under sista året på gymnasiet (och det är lääänge sen!) då jag rensade hemstadens Myrorna och UFF på gamla 70-talsklänningar och även inhandlade en och annan nyklänning på de stora kedjorna. Sen fortsatte det bara rakt utför, ner i klänningsträsket. Var jag än befann mig. I London. I Edinburgh. I Stockholm. I franska helvetesstaden Lille. Klänning efter klänning samlade jag på mig, dyra och billiga vintagetrasor och ibland föll jag hårt för någon dyr jäkel i nyproduktion. Långa och korta. Breda och tighta. Färgstarka och urtrista. You name it. Jag har haft dem alla. Vissa perioder har jag inte ens burit klänning utan jeansat loss. Men ändå, när jag sett en sån där måste-bara-ha-nu-nu-nu-klänning så har jag köpt den. Till och med i så små storlekar (bara för att den var så fin, så speciell, så once-in-a-klänning-time) att jag aldrig kunnat ha dem och vetat det i inköpsögonblicket.

Tur för er är det såklart. En del av dem finns ju nu i vår shop. En del kommer jag dock aldrig kunna skiljas ifrån hur jävla fel de än sitter, de är ju så fina, som vänner, som en del av mig och min historia. Stora ord va? Sån är jag.

Och klänningen på bilden ja. Den sprang jag över på en av stora kedjorna häromdagen. Den liksom ropade på mig "Annika! Se så piffigt ryschpyschig jag är, med svarta prickar och i vintagemodell, precis så där som du gillar" och det är klart att den fick följa med hem sen.

Men vill jag då ha hjälp med mitt klänningsmissbruk? Nej tack!

/Annika


massa fint i vår shop!

Ni har väl inte missat alla fina grejer som vi säljer i vår lilla blogg-shop (man kommer dit genom att trycka på shopikonen här bredvid också)? Tjusiga klänningar, vintagesydda Iphonefodral (kom ihåg, det var här ni såg dem först!), partypjucks och andra finfina vintagepryttlar. Gå in och titta och flukta under kategorierna vettja! Och tipsa gärna era vintagetokiga vänner om att det finns möjlighet att göra riktiga retrofynd hos oss!

/Annika & Lovisa



och så samlar han på klockor...

sambon min. Tillenbörjan handlade det om klockor i nyansen av turkos, men spektrat har utökat då han inte kunnat motstå vissa modeller...

1. REVELJ, swissmade, 20:- på marknad i Katrineholm. 2. Regina Western Germany 3. Rostov 4 Jewels, Made in USSR, 40:- på loppislada utanför Köping.


1. L Björnström, Sundsvall, gåva från annan pryltokig vän. 2. Blessing West Germany, gåva från undertecknad. 10:- Brödet & Fiskarna i Enköping.


1. Golden Cock (+det finns en tupp på urtavlan....) , made in china.





USSR-finingens underbara röda knapp.

/Lovisa

Its all vintage goes klassiker

ni minns kanske vår road trip, vår trip längs tidernas väg. Med alla förväntingar och förberedelser som hörde till. Det var liksom inte bara en loppisspäckad nöjesresa, utan en hel del reportagande också. Resultatet, en artikel i nyaste numret av biltidningen Klassiker.




/Lovisa & Annika


underbara loppisfynd!

Spenderade helgen hos finaste Lovisa och förutom trevligt sällskap och massa inspiration bjöd helgen också på så mycket fina loppisfynd att jag inte kan visa alla här. Det blir några godbitar nedan. Men kan tala om att jag bland annat fyndade en tripp trapp-stol till ungen (som ska målas om i någon tjusig färg) för en hundring, en hel hög fina tröjor till samma unge (10 kronor stycket) och ursöta koppar och fat för några kronor. Men bästa fyndet var kanske ändå de vackert nötta bruna skinnstövlarna ni kan se här nere. 50 kronor fick jag ge! Det är nästan skamligt billigt.

1. Fin plåtburk, 15 kr, hem till ungens pärlor 2. Liten skål till ungens leksakskök, 5 kr 3. Ljuslykta till samlingen (hade en ärvd grön sen innan), 15 kr 4. Ljuvligaste hjärtkopparna, 25 för 4 stycken! 5. Liten rosa plåtbricka, 10 kr, också den till ungens leksakskök, att servera låtsatskaffet på såklart!

Och så två par supersköna och jäklarns snygga stövlar, 50 kronor paret. Skamligt billigt som sagt!

1. Ännu en snygg donna till min samling (har tre nu), 30 kronor 2. Tre stycken trasmattor, 10-30 kronor

Också massa pezfigurer såklart, till ungens hylla! Den billigaste 1 krona, den "dyraste" 5 kronor.

Ljuva loppisfyndarkänsla!!!

/Annika


Nu finns en länk till itsallvintageshop.

Välkomna in och se vad vi kan erbjuda... Länken finns här till höger och ser ut som nedan...


Det fylls på i shoppen, med tiden.....



/Lovisa

ett fönsterskåp for show

När det samlas på prylar så är det ju fint att ha nåt att placera ögongodiset i. Ett fönsterskåp snickrade jag ihop av ett fönster vi fick med huset och lite brädor. Det blev alldeles perfekt förutom den lilla detaljen att skjutdörren liksom råkade skruvas fast i öppet läge och funderar på om det kanske var därför skjutdörrar numera är ovanliga..









/Lovisa



minns sommaren....


Det är så typiskt mig att längta. Att blicka framåt och räkna dagar. Snart är det sommar, snart är det helg. Aldrig nöjd med nu, med idag, med det som är rumtomkring.

På något av dagensdubbel-papprena hade morfar skrivit, med sin präntande versalstil "Fyll inte livet med år utan åren med liv", och det är väl så vi ska tänka. Vi kanske inte ska längta till helgen, för tisdagen och torsdagen är ju livet de med. Vi försöker tänka det fina att livet är det som pågår, medan vi sysslar med annat.

Jag är en sån som kanske inte sätter carpediems-påminnelser på väggarna. Men framförallt är jag nog inte en sån som tar de vackra orden på rikt allvar. Jag är en sån som prisar och längtar tillbaka till nostalgi och suktar till vårens första varma fläktar.

Jag trånar efter solbrända kroppar och förbannat onda kottar under nakna fötter, jag visionerar vägen ner till sjön
kantad av smultron, ack ni välsignat ljuva varma kvällar. Men först en, kanske kall och lång vinter...

/Lovisa

det bidde en prylhylla

Nehej, det bidde ingen uppsats idag heller. Det bidde till att göra klart prylhyllan till ungen istället.
/Annika

Smarriga kikärtbiffar med klyftpotatis och tzatsiki

Svängde ihop detta enkla och gottiga recept häromdagen. Ungen ställde sig lite frågande men smakade iallafall, han behöver några gånger på sig innan han gillar något. Klyftpotatis är annars en stor hit här hemma!

Så här gör man:

Kikärtbiffar med klyftpotatis och tzatsiki, 4 port

1 burk kikärtor

1 bit purjo, cirka 60 g

1 liten bit finhackad röd chili eller en tsk sambal olek

1 msk maizena eller lite mjöl

2 msk hacka persilja

1/2 dl mjölk

salt och peppar

smör att steka i

ugnsvänlig poatis i lagom mängd

yoghurt

gurka

vitlök

en gnutta citron

Tvätta potatisen och klyfta, gärna med skalet kvar om det går. Jag brukar smälta lite smör och blanda med olja (50/50 ungefär) och hälla över potatisen och blanda om med fingrarna för bästa resultat. Sen in i ugnen på 200-225 i cirka en havltimme eller tills du tycker de verkar klara. Skölj kikärtorna. Finstrimla purjon. Mixa kikärtor med stavmixer eller i matberedare och blanda med purjo, maizena, persilja, chili och mjölk till en "färs". Forma till små biffar och stek i smör några minuter på varje sida, tills de får fin färg. Gör tzatsikin på yoghurt, riven gurka, vitlök i den mängd du pallar och en gnutta citron och servera gärna en sallad till.

/Annika


min tvååring

Det är inte så lätt att fånga min tvååring på bild nu för tiden. Han hoppar, springer iväg, gömmer sig, skakar på huvudet, skrattar och retas. Så det blir lite suddigt. Jag kommer att sakna tvååringen. Sen när han inte är två längre utan tre, fyra, fem och så. De åldrarna kommer säkert också att vara fina och speciella, jag har ju säkert sagt så om varenda ålder han haft hittills. Men jag tycker så mycket om den här tvååringen. Han som hittar på egna ord för saker fast han kan så många riktiga. Som säger att han älskar frukt när jag säger att jag älskar honom. Som alltid vill kramas OCH pussas genom fönstret när man lämnar på dagis (glömmer jag kramen eller pussen får jag lydigt gå tillbaka). Som skrattar så mycket och älskar alla och inte vet nästan någonting om allt ont som ett liv innehåller. Som är så stursk och oblyg och leker med de stora barnen fast de inte alls vill.

Men så spännande ändå. Att han ska bli äldre och bli liksom ännu mer. Fina unge.

/Annika

 


vår gammaldaxa vänthall






har förgyllts med en ljuv klocka. Det fungerade, mot alla leriga och vattendränkta odds. Funnen bland skrotgömmorna på en favoritloppis i strängnäs. 40 ynka pengar byttes mot skönheten. Ett nytt urverk och lite tvätt så var den som "ny" igen.

/Lovisa

sambon min samlar...









....på RONSON-tändare och fickpluntor. I det forna badrumsskåpet i hallen huserar hans lilla museum. Ett gäng tändare av olika årgång och modeller. Fickpluntorna uppnår endast till antalet två och räknas egentligen inte regelmässigt till en samling (som bör vara fler än 3), men ackväl en tapper början.

Vad samlar du på?

/Lovisa


underbara trolldeg

På ett litet kick, och med hjälp av vännen matberedaren, slänger jag ihop en trolldeg till barnen mina. Stora har "degat" förr, men för lilla var det första mötet. Han vill inte ta i degen. Hellre håller han i formerna eller i plastkniven. Med blicken mot storebror inspirerades han tillslut att sticka kniven i degen. Kanske knådar han vid nästa möte.



Av trolldeg har vi också bakat kakor och tårtor som vi bränt i ugnen, för att sedan måla och lacka. En finfin detalj till barnrumsköket.




Det magiska receptet

1 dl vatten
2 dl mjöl ( jag brukar alltid hä i mer mjöl)
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg (eller ingen, om du tänkt måla degen efter bränning, 100grader, 1- flera timmar, beroende på storlek) 

Dega loss!

/Lovisa

en klänning

Asch, man ser ju inte hur fin den är på mina suddiga bilder. Klänningen jag köpte på Myrorna i måndags. Med fjärilar på. Och knyt därbak. Så fin. Kommer att bosätta mig i den nu ett tag. Ibland så har man loppis-tur.

/Annika


tid för ett nytt projekt

I gömmorna på en skrot, lerdränkt och blött rotade jag fram ett trevligt projekt. Ur led var tiden, men med lite meck ska det nog bli bra....


/Lovisa

tankar om hösten


Jag tänker på livet. På hur mycket fint det finns. Jag oroar mig för mina bihålor. Röntgade dem i söndags. Bara in och ut i nån slags maskin. Och så maskinskötarens (sjuksysterns?) min efteråt. Som jag så här i efterhand inbillar mig utryckte medömkan. Att han sett på nån monitor därutanför vilken fantastiskt stor tumör jag hade där inne, men att han inte fick säga något eftersom han inte var läkare. Så tänker jag. Och jag tänker att jag vill inte veta. Jag vill inte få något sånt besked. Jag vill hellre vara oviss och ignorant.
/Lovisa

auktionssöndag

det är nästintill alla söndagar här på vischan. Var och vareviga söndag fylls auktionshallen upp med goa fynd. Det kan vara auktioner baserad på endast ett hem eller en mix av hela trettiotalet inlämningar.


Fotografiet ovan får mig att tänka på "Blir du lönsam, lille vän?" Målning av Peter Tillberg, 1971-1972


Har inte fiket nåt RoyAnderssonskt över sig.....

Dagens auktion inbringade;

en kartong blandat LEGO till storungen. I gömmorna fann jag lego-träd av modell: betydligt äldre. (110:-)


en kartong teknik-LEGO i orginalkartong med den ljuva genomskinliga fönstermodellen. Minns ni? (130:-)



en underbar liten speldosa med en finfin liten fågel som ungen döpt till Plutten med motiveringen "hon är så liten". Den spelar en vemodig melodi som jag så väl känner igen, men inte kan placera eller förklara i text. (35:-) (Nyinropad och odammad på bilden.)




och en HEL kartong full med stickat. Koftor, tröjor, mössor och annat hemstickat och nystickat. (25:-) Den lilla höstsnoriga ungen nedan bär en av mössorna och under overallen hägrar en matchande tröja med dragkedja ut mot ena axeln. Bara en sån sak gör mig alldeles glad! Och jag tänker att det är skamligt, att realisera sådant hantverk.



Nästa söndag, ny auktion, nya fyndmöjligheter. Vi kanske syns!
/Lovisa


hitta dit!


LÅNGTORA AUKTIONSKAMMARE
Telefon:
0171-410110
Långtora-Jädra
745 96 ENKÖPING

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0