genom tidernas finaste brev

hittade jag i kattvindsgömmorna under min Feng-shui-utrensning. Och jag har inte mage att kasta detta underverk. Se bara, vad min fina fina vän Åsa skrev till mig en gång i tiden..



Underbart!
Du med Åsa!!

/Lovisa

Hemma hos Mumin!

För några veckor sedan åkte jag och ungen till Mumindalen i Åbo tillsammans med min fina vän Maja och hennes dotter. Efter en spännande båtfärd dit med bara några timmars sömn i kroppen anlände vi till ett regnigt Åbo. Jag och Maja kände väl oss först lite skeptiska. En hel dag i Mumindalen med regn och rusk? Skulle ungarna våra verkligen palla det? Men tji fick vi, dagen blev, trots regnet, alldeles utomordentligt lyckad. Och som tur var skulle vi ju besöka Mumins värld dagen efter också och då kan jag tala om att solen sken snällt. Vad fick vi då vara med om under våra två dagar i Mumindalen?


Jo, ett besök i själva Muminhuset var såklart givet. Lilla My och Muminmamman tog ett glas vin (eller är det saft?) och sen blev det allsång på trappen på både finska och svenska. Majas unge sjöng glatt med. På finska såklart. Ska det vara äkta Muminleverne så ska det.

Inne i Muminhuset blev mammorna alldeles betagna av den fina inredningen (i alla fall en av dem, gissa vilken?) medan barnen tittade i stjärnkikare, prövade Trollkarlens hatt och byggde med Muminpussel.

I de omgärdade skogarna var det roligt att springa runt och hälsa på olika figurer. Bland annat häxan fick ett besök.

Även Morran hade sitt tillhåll i en grotta i skogen. Min unges stora skräck i flera dagar innan besöket var just mötet med denna skräckinjagande donna. Men det gick bra. Och det var tur att man kunde gömma sig lite bakom mamman.

Ett mer efterlängtat besök var det i Muminpappans badhus där det också visade sig att dronten Edvard höll till i vattnet utanför. Dit gick vi flera gånger till min unges stora lycka.

Ett besök i Fredrikssons båt blev det också och där fick vi påhälsning av den snorkiga Filifjonkan och hennes tre barn.

Majas unges höjdpunkter var nog ändå när hon fick posera med och sedan krama alla de olika figurerna som vandrade omkring i Dalen. En gosedjursälskares största dröm måste ju vara att få krama och gosa med just livs levande stora gosedjur och här var chanserna till det många!


Ja ett besök i Mumindalen kan jag verkligen rekommendera! Både stora och små Muminälskare bör gilla't, själv är jag sugen på att dra dit igen innan ungen blivit allt för stor. Det får bli snart det.
/Annika

Jungfru Maria och jag

Jag har som sagt och skrivet ett starkt sug till jesubilder och madonnor. Detta har jag dratts med sedan ungdomen. Jag pryder väggarna med ikoner och jesu-bilder. Nu har jag beställt en skiss av en madonna av min fina tatuerare. En madonna som ska få pryda min överarm. Bara därför att.



Några gånger per år brukar jag ringa en spådam som heter Sirkku för att bli spådd. Hon har många gånger hjälpt mig lite på traven, eller bara sagt saker som jag kanske redan vet, men också behöver höra. Idag ringde jag henne och hon svarade direkt. (klart hon gör kanske ni skeptiker tänker, då hon ju får fett med cash för samtalet, men saken är den att jag flera gånger fått pröva att ringa i flera dagar utan svar)

Vi pratade om situationen här och nu. Om sånt som naggar på det fina, om nytt och om gammalt. Vi pratade om mamma min. Om hur hon, enligt Sirkku, velat andra till lags och hjälpa. Sedan rabblade Sirkku mammas födelsesiffror och menade sedan att hon hade samma siffror som Moder Teresa. Och jag minns, när jag bläddrar i gamla spådoms-anteckningar från 2007 att hon sagt samma sak då. Men utan att jag tänkt något mer på det. Men nu i alla fall, med morsan min i himlen likt Moder Teresa, känns det extra bra att göra tatueringen.

/Lovisa

Hej höst

 
 









/Lovisa

The cove




Ni som ännu inte sett dokumentärfilmen The Cove. Gör det! Den handlar om den vidigt grymma delfinjakt som årligen pågår i Japan, i den lilla staden Taiji. Delfintränaren Rick O Barry har varit med från början. Från att vara en av grundarna till delfinshowsindustrin till att bli dess största motståndare. Följ O Barrys auktioner mot vidrigheterna.


Se filmen genom att klicka på bilden nedan!



Joina facebook-gruppen här!

/Lovisa

feng shui och kontrollerad smärta



Jag låg där på britsen hos min fina tatuerare. Jag fokuserade på hur nålarna skar i min arm. Det är inte så farligt. Inte när man "tänker på det", när man fokuserar på smärtan och tänker på den. Det är nåt visst med de där stunderna. Det är så sällan jag bara ligger stilla och har tid att tänka. Jag har fått mycket tänkt de där hittils 10 timmarna på britsen. Första sittningen läste jag Kaj Pollacks "Att växa genom möten" och jag måste säga att jag faktiskt lärt mig litegranna av den boken. Jag har faktiskt bitit ihop i vissa möten och haft överseende och självkritik. Inför en ny arbetsplats och nya möten har den hjälpt mig, boken.

Igår bläddrade jag i boken "Rensa i röran med feng shui" av Karen Kingston. Och jag fick sug att slänga. Sug att rensa och organisera. Ett släp ska fyllas med grejjer till auktion och kassar ska skickas iväg med kläder. DVD-filmer ska flytta in i små case för att ta så lite plats som möjligt. Jag tror det blir bra allt det här.

/Lovisa


Jag



mår bra. Jag har inte haft huvudvärk på flera veckor. Det är fantastiskt. Jag har nytt arbete där jag trivs och kan vara kreativ. Jag har betalat för färg på min arm och har lust att fylla den helt. Jag har planer och projekt och lust till alltsammans.

/Lovisa


här hemma idag

Jag tycker om att fota mitt hem i svartvitt. Trots att det är så mycket färg här så blir det liksom tydligare. Vet ni, ungen min brukar säga att det är jag på den fina affischen. Haha. Ja, jag går ju så ofta runt i skojsig gul bikini, tokigt matachande gul mask för ögonen och sambadansar med ett stort leende på läpparna här hemma. Not.

/Annika


en liten craving

Så här vill jag börja varje morgon nu. För jag har helt snöat in på croissants. Ju smörigare desto bättre. ICA:s nybakta vinner än så länge. Lite otippat. Men jag har ju provat en del olika sorter. Runt om i Stockholm. Och så kaffet till såklart. Själva combon är oslagbar.

Böcker har jag ju alltid en craving efter. Det vet ju ni som hängt med här ett tag. Just nu läser jag Glitterscenen av Monika Fagerholm. Satan vad den kvinnan skriver bra. Jag kastar mina egna författardrömmar i sjön när jag läser henne. För hur ska jag någonsin kunna. Få ihop orden så där. Så de blir skimrande magiska och fulla av liv? Äsch. Jag ska nog banne mig försöka ändå. Någon gång. Skriva den där boken. Få det gjort. Och kaffe med croissant känns som verklig författarföda, eller hur? Så jag kanske är på rätt väg.

/Annika


inte kattskit direkt

Det är inte kattskit direkt. Det här livet jag lever alltså. Även om jag gärna inbillar mig det ibland. För jag hamnar så ofta i tankarna "om bara det här vore annorlunda, då jäklar skulle livet vara perfekt!". Och jag om någon borde ju veta att livet aldrig kan vara så. Helt perfekt. Livet skaver och gnabbas och gör så tvära kast ibland att man knappt hinner ropa hej. Men så kan det vara sablarns fint också. Det har de senaste åren lärt mig. Och de tvära kasten blir kanske lite lite mindre svåra att hantera. När man ser allt det där fina, det där som jag bara sett förbi förut. För man får perspektiv också. Av det som händer. Alldeles nära. Och runt om i världen.

Jag måste erkänna att det har känts svårt att blogga på senare tid. Med allt som händer i världen verkar det så fattigt att skriva om sig själv, loppisfynd, bra musik och vackra saker. Men så kom jag ändå på att det är här jag får utlopp för en del av min kreativitet. Och kreativitet håller mig uppe, utvecklar mig och gör så att nya tankar och idéer formas. Tankar som inte bara involverar loppisletande, den perfekta vintageklänningen eller godaste veggomaten. Utan större saker än så. Det ena leder till det andra.

För så är det med den här bloggen. Inte är den kattskit direkt. Den heller.

/Annika


om ni någon gång har tråkigt

lyssna då på underbara Anders Jansson när han besöker morgonpasset i P3. Jag kan aldrig få nog. Kan lyssna igen och igen och igen. Här nedan finns länkar till youtubeklipp med inspelningar från programmen. Lyssna och försök hållla er för skratt...



18e januari 2011

29e mars 2011


/Lovisa

Jag har funnit mitt absoluta favoritvin

Till en krämig pasta med svamp, soltorkade tomater och ostsås smakar det här vinet vidunderligt gott. Jag är ledsen att sukta fina pregnanta Annika, men när ungen kommit ut ska jag minsann bjuda dig på en pastamiddag med det ljuvliga fairtrade-vinet "Duglas Green; Cabernet Sauvignon.

Och Fredrik, det är dags för en kväll i vinets tecken. Det där med "På spåret" och hangaround, när blir det av? Och var?





/Lovisa

Jag saknar stockholm DÅ



Jag fick en liten klump i magen och saknar plötsligt stockholm. Jag saknar att kunna hoja runt på södermalm och äta en god lunch på Chutney. Jag saknar att packa korgen med baguetter och vin och på en filt lyssna till Lundell på Skansen. Saknar att kasta sig i Vitabergsparken med en rygga öl och fina vänner. Saknar eftermiddagsöl på Kvarnen och promenaden mellan Odenplan och Solna. Jag saknar att ta cykeln till Zinkensdamm och klättra upp på skinnarviksberget för att sitta ned på knöggligt berg och andas in vyn. Jag saknar närheten till vänner och spontana kaffedejter. Jag saknar allt det där. Jag tror att jag saknar "då" och det kan aldrig "bli" igen. Och det gör ont. Jag saknar stockholm då.

/Lovisa

Känns som om alla är äldre nu och ser efter varann
Dom har gått för att leva sina liv
Och gud vet att jag måste leva mitt


 




nu ska jag bara se till att ha karaktär

för imorgon och på tisdag är vigda dagar för projekten mina. Det är då jag ska se till att ro i land drömmar och ambitioner, det är då jag ska skriva klart och komma på, fixa till och skruva ihop.


 
Med nytt arbete tre dagar i veckan har jag möjligheten till två dagars projektande i företaget jag kallar mitt. Jag tänker inte ge mig. Jag tänker allt försöka. Och nu gäller det bara att jag har karaktären. Att jag inte "struntar" i att lämna lill-ungen för att istället ha honom hemma och mysa med. Att mammasamvetet inte gror och tycker att jag ju lika gärna kan ha honom hemma, när jag ändå är hemma. Nu gäller det att jag med humöret i topp lämnar vid åtta och hämtar upp efter vilan. Och under den tiden ska jag dricka kaffe, producera och kanske stilla tankarna och inspireras med en promenad. Tanken är att varje måndag och tisdag ska se ut så. Tanken är att det ska gå vägen.

/Lovisa

Det händer grejer i ungens rum

varje gång man kikar in har det förändrats i hyllorna.









Det är allt fint det!

/Lovisa

en kossa betade på trädet

Första dagen på ett nytt arbetsliv. Stuvade in mig i Lupon och glömde varesig kaffetermosen eller flaskan med Smothie. Jag kom ihåg småpengar till parkeringsautomaten och USB-stickan med ljudböcker. Min vänsterarm stramade nåt förbaskat efter ifyllningen av tatueringen i måndags och jag fick hålla den lätt böjd för att det inte skulle göra allt för ont.

På vägen till arbetet lyssnade jag på första delen av Alex Schulmans, "Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött". Det var fint! Schulman fick mig att le och att fundera. Och i Bålsta blev jag omkörd av en Lupo 3L (en lite glassigare variant än min). Det kändes fånigt just vid omkörningstillfället, hur vi låg med två gul-gula Luposar sida vid sida. Vi såg inte på varandra, det blickade jag mig till att se i backspeglarna.

På den nya förskolan fick jag många nya små vänner, fick bekanta mig med en underbar chiliröra från Pakistan och mötte fundersamma ögon över mitt namn och förundran över att jag hade barn.

-Vao, har du träffat nån som är längre än dig alltså?? Abou!

Straxt innan Enköping blev jag återigen omkörd #L-Lupon och medan jag låg i nittio på sistabitsvägen såg jag hur en kossa betade på ett träd.

/Lovisa

Lillebror när inte storebror ser på



lillebror smyger in i storebrors rum.



förbi legobyggen



klumpiga tvååringsfingrar plockar med simpsonsfigurer och Woody.



Lycka är att få, utan att storebror vet.


/Lovisa

Pelargoner och dr westerlund


har det fint i sovrumsfönstret. Westerlund har blivit härligt buskig och pelargonerna har sådan härlig form tycker jag.

/Lovisa

jag hittade en liten ask




 och i den hittade jag lite skatter



små små fina änglar.


 
Det tyckte jag var fint!


/Lovisa

En underbar blandare





En underbar blandare som jag köpte på IKEA i somras, precis innan den tycks ha tagits bort från butiken. Underbar är den verkligen. Vattensnål med fantastiskt effektiv. En finfin diskpropp från 75%-rean på Lagerhaus. Typ gratis! Och kolla in Willys Såklart-serie med parfymfria och miljövänliga produkter. Här handtvål och diskmedel. Snyggt, snällt och bra.

/Lovisa


  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0