det här med intresse för inredning och projektande



Ja jösses va jag höll på som barn och tonåring. Handlade färg för barnbidraget mest hela tiden. Sprayade och målade och for runt som en vanvettig...

som nudå...

/Lovisa

jag vill också ha ett tvättnedkast!



en sopnedkastlucka ner till tvättkorgen. Nuförtiden åker tvätten ner steg för steg i trappen när vi går förbi. Men en lucka i trapphörnet skulle bli ett betydligt roligare sätt att slänga tvätten i tvättkorgen. Dessutom är de ju snygga luckorna. En sån beställer jag tack!!



Så där i hörnet, där den lilla dockskåpsinstallationen står, där nånstans ska den vara, luckan...
Nån som har en lucka till mig??


/Lovisa

Det här med ungars konst



Så fantastiskt. Finns det nåt finare än en enkelt (men ändå mödosamt) ritad huvudfoting. En självsäker hand och en pensel. Barns opretantiöshet, barns kreativa mod. Hur underbart är det inte, när så få streck kan säga så mycket.

Vad är det sen som händer med oss... som gör att vi tappar konsten att bara måla...

/Lovisa

det blommar fortfarande



men rutorna på bilen måste skrapas på mornarna. Vi har raggsockor och eldar i kaminen. Jag har träffat finaste finaste lilla bebisen. Han luktar fantastiskt och jag saknar honom redan. Får bli fler turer till sandsborg efter jobbé framöver.

Nu helg... med mys med ungarna två. Och ibland vill vi ha en till.

/Lovisa


min morfars tårar


Lukten av stål och metall får mig att tänka på min morfar. Han var smed och smidde både konstnärligt och nyttoföremål. Han var för snäll för att ta betalt, utan smidde ljusstakar åt höger och vänster.  Inte skulle han ta betalt. Inte kunde han. Han smidde åt mig, en Barbiesäng med snirkliga detaljer, en himmelsäng som han sprayade med  guld. Var den är idag, vet jag inte. Men säkert hade mina ungar lekt med den om det funnits.

Min morfar hade väldans lätt till tårar. Där vi satt uppkrupna i en kant av vår gråmelerade hörnsoffa, såg jag ibland hur hans ögon tårades. Han kanske tyckte något var så fint, som att se lyckliga slut eller något förskräckligt sorgligt med död eller motgång. Det tårades ofta i hans blå ögon. Efter starroperationen dolde inte några glasögon hans ljusa blå. Och tårarna, och snörvlet, och "äsch det är inget".
Han såg på Bingolotto utan lott för att han ju tyckte det var så fint att se när de vinner. Och så grät han några tårar och log.

Nu är det jag som tåras av det ena och det andra. Åt barn som sjunger, åt vänlighet och omsorg. Åt en bil som kör åt sidan för ambulanser (ja bannemig blir jag rörd även åt detta, som ju är lag...) åt högt och lågt, åt världens hemskheter och åt hjältar och aktivister. Det var väl nåt som gick i släkten antar jag....

/Lovisa

ibland är det härligt

jag har fått ett gäng bokstäver av en fin vän. Tänk att det kan göra en så lycklig. Nu sysslar jag med att skruva ur lysrör och annat oroväckande för att istället fylla upp dem med ljusslingor. Jag har en vision om att det i Lyckebos kök ska hänga ett visst ord som lyser. Nämligen just "Kök". Det blir fint.

Tack fina vän!!! Tänk att materialisten och skrotsamlarn i mig blitt såå glad.





/Lovisa



mina ungars pappa



Är en fin pappa. Det tänker jag på idag. Och ungarna mina har klippt och klistrat farsdagskort idag. Lilla har mest klippt... men stora har noggrant skrivit med sin nyfunna skrivförmåga. Till pappa på farsdag kram Lovisa, Kenta och Frode.

Älskade gryn!! Vad vore livet utan er?

/Lovisa

sätta ramar och sy

Äntligen har vi satt ram runt kaminstänkskyddet vårat.



och jag har syverkstad i matsalen









/ Lovisa

fyndat i Enköping


1. Underbar tavla, märkt: "Boogie apples" 30:- 2. gaffelpärm att använda som projektpärm. finfin plastigt röd. 5:- 3. Fin liten nyckelpiga att sätta viktigheter i.  5:- 4. Skärbräda 20:-
Allt på Brödet & Fiskarna i Enköping

/Lovisa

När SMEG kostar skjortan...

När ett SMEG kostar mer än plånboken innehåller..




Vänta bara tills ni får se handtagen...

/Lovisa

Välkommen lilla bebis

Det är ok att komma nu. Allt är kirrat för dig. Din mamma och din pappa längtar efter att få snusa på dig. Lukta. Krama.  Att få klappa på dig. Din storebror vill lära dig allt han kan och visa dig allt han vet. Det finns famnar att vila i, mjölk att dricka, färger att uppleva. Vintern är nära, men du behöver inte frysa. Ni blir en varm familj ni fyra. Du kommer i trygga händer. Lyckliga du som föds i en sådan fin familj. Du kommer aldrig behöva känna dig styrd av din snopp eller snippa. Du kommer aldrig lära dig att hata människor av en viss sort. Du kommer bli älskad för den du är, den du blir. Du kommer få krypa upp i din mammas och pappas säng om natten, du kommer få busa och leka. Du kommer få vara barn och bli lyssnad på. Lyckliga du. Visst är det varmt där inne, men vi är så många som väntar här ute. Och mamma och pappa har badkar....



/din 'moster' Lovisa

att göra beställingar



En beställning gjordes och jag fann dörren.



150 pix och de fina försäljarna på Strömbacka Återbruk var hjälpsamma och rara.

Lyckebo i mitt hjärta. Det kommer vara så härligt att "flytta ut" i sommar.

/Lovisa


  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0