shopp a´ lopp



Mer i shoppen!

/Lovisa

äschannimig vilka härliga gardinlängder

jag kunde inte motstå dem. Men nu är det så att vi inte har gardiner i den här kåken, så det kanske blir något sytt av längderna. Ack så fina. Och ett helt gäng. Kanske kommer någon längd att läggas ut i shoppen, men jag vet inte säkert ännu.

/Lovisa

Mina älskade gryn

Två ungar. Än så oförstörda och obrydda av världens orättvisor. Skyddade här hemma i vår kåk.

Min stora som tycker rullstolar är det coolaste som finns och som aldrig vill göra någon ledsen. Som direkt ser när mamma är ledsen och som precis vet vad som gör gott. Lite kli på ryggen, lego och barnfilmer med verkliga personer i. Mamma, va inte ledsen, säger han. En sexåring som inte tycker om att tävla, och som tycker förskolans kritor är dåliga då han skämts bort med oljepastellkritor hemmavid. En sexåring som vänligt samtalar med och bjuder bort äpplen till tanter i kvarteret.

Och så lilla, som när febrige storebror fick en glass av sin far spatserade ut i köket helt säker på att få sig en egen glass han också. I rättvisans namn. Lille som torkar bort och dammsuger, dukar fram (random krossade tomater, kattmat och mûsli). Som alltid går till andra lådan för att hämta sig en gaffel. Som dansar och ler, och 
sjunger fram ett undrande "Vaerehäärdååå?" åt allt och inget. Som skyfflar kattmat till alla tre missarna, och lägger locket på mellan varje skål. Som har skylånga ögonfransar men inget på huvudet.

Mina underbara ungar. Jag vill så gärna skydda er från allt ont. Fast blåmärken på knäna och motgångar ibland, det unnar jag er förstås. Mina älskade gryn.





/Lovisa

från byns butik fick jag en present

eller nåja, efter frågan fick jag ett ja, och sen fick jag skruva ner den själv.

En stor finfin skylt från förr...



Och jag funderar och funderar vad vi ska skriva på den, och var den ska få sitta..

/Lovisa

Jag måste till Indiska

jag måste till Indiska. För att köpa såna hära:



/Lovisa

fyndad bakelitsits

För en tjuga.



Men fysjutton va ful toaletten är. Den måste bytas. Banne mig.
Och bry er inte om golvet. Det ser förjävligt ut. Och ska bli renoverat tids nog.  Och i trädgården väntar ett badkar i ybertungt gjutjärn.

/Lovisa

Godaste tomatsoppan med linser och basilika

Det här är nog den soppa jag gjort flest gånger i mitt 32-åriga liv. När jag började äta vegetariskt som 18-åring var det denna soppa som introducerade mig för röda linser som idag tillhör mina absoluta favorit-ingredienser. Receptet har nog förändrats en del genom åren och just igår gjorde jag så här:

Godaste tomatsoppan med linser och basilika, 4 port


1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 burk eko krossade tomater
9-10 dl vatten
2,5 dl röda linser
1 tsk chilipeppar
1-2 msk torkad basilka
1 eko buljongtärning
salt och peppar och en gnutta socker

créme fraiche och ett gott bröd till

Gör så här:
Hacka lök och vitlök och fräs i olja en stund. Häll över krossade tomater och vatten och häll sen i linser. Krydda med chili och basilika och "hä i" buljongtärningen. Koka upp och låt sen småputtra tills linserna "kokat sönder". Smaka av med salt, peppar och en gnutta socker. Sen brukar jag stavmixtra det hela, men det behöver man inte göra. Servera med en klick créme fraiche och ett gott bröd.


Ungen, som var hemma från förskolan lite halvförkyld igår, gillar den starkt och åt två portioner och gav den betyget "ååå vad smarrigt mamma".

/Annika



svartvitt

Ingen plats för färg idag. Bara svart eller vitt. Rätt eller fel. Skynda skynda. Bli klar. Gå vidare. I mål. Utan att passera gå.

/Annika


att måla fjärilar

Igår var det sjukstuga här hemma och vi firade det med att måla. Ungen målade troll. Och jag målade fjärilar och hjärtan. Som om jag vore unge igen. Och tänk vad kul det är ändå. För vuxna tror ju alltid att man måste vara bra på något för att få syssla med det, som till exempel att måla, det är liksom lite förbjudet att göra något dåligt och fult, helst ska man vara proffs. Det skiter jag i tänkte jag igår. Det var riktigt mindfulnessigt att måla loss lite en stund. Fast jag "inte kan" och fast det inte blir värst snyggt. Så det så.

Och ungen tyckte såklart att det var de finaste fjärilar och hjärtan han sett.

/Annika


fyndat bakelitsits igen

För en tjuga.



Men fysjutton va ful toaletten är. Den måste bytas. Banne mig.
Och bry er inte om golvet. Det ser förjävligt ut. Och ska bli renoverat tids nog.  Och i trädgården väntar ett badkar i ybertungt gjutjärn.

/Lovisa

för ett år sedan

va stora ungen så himlans stolt när han passade lilla Rockan.



längtade jag till sommaren...



fyndade jag fint på loppisar i stockholm...



/Lovisa

sol i våran kåk, underbara söndag

ja den tränger in så fint, underbara solen. Och jag har valt att behålla en klänning som jag tänkt slänga ut i shoppen. Den är ju så kanonfin. Tack tack. Den är min.





ljuva ljuva raggsockor...



Vi skruvar ur de för långa skruvarna på väggskåpet, som lyckades låsa skjutdörren i öppet läge. Och observera att det inte är så att Robban alltid är den som skruvar i det här hemmet. Tvärsom. Hans tålamod resulterar i så mycket svordomar att vi försöker undvika det. Men nu idag gjorde han det utan könsord.



Det är så mycket bättre att kunna stänga och öppna dörrar.

Kuriosa: Den observante ser hålen i skjutdörren... Det fina var att när vi lyckats skruva fast dörren förstod vi först inte varför dörren satt fast. Robban trodde det var för att jag målat för tjockt på den vid nåt tillfälle. Men sen en dag, fick jag ett sms att han minsann visste varför dörren satt fast. Och vips, förstod jag också. Skjutdörrar är supersmart men det är just sånt här som kanske fick sensationen att kallna och bytas ut till vanliga dörrar. För det måste hänt förrut det här... inte sant.



Och så går jag runt och småpyntar lite här hemma. Små detaljer för lycka och välmående.



Som att sätta ljus i en madonnatavla...



och en alldeles bedårande vacker handspegel...



och dr westerlund...



Och den finaste svenska filmens plansch fick åter igen pryda väggen. Den har sedan inflytt hängt i källaren, men det förtjänar sin plats vid mötesplatsen såklart.



Underbara underbara sköna söndag!

/Lovisa

jag har också en rygga

Och vill också vara med på Dos Familys blog tour med väskinnehåll.



Min finaste Kånken! Lite att läsa. Audrey-flickorna och Alex Schulmans Skynda att älska. Eucalyptuslipgloss, hakklapp sydd av det finaste vaxade tyg jag loppisshoppat. Supersöt rosig nessesär med lite mascara. Jebus-spegel och lypsyl som jag fått av fina vännen Pauline i Sumpan. Rosa lipgloss och TREO (min bäste vän i huvudvärkstider) Retrobrillor nyligen fyndade. Dags att använda i vårsolen! (joo det är vår!) Napp till lilla ungen. Tygpåse från H&M, bara att veckla ut. Bra miljöval!! Napphållare som ska lagas. Hörlurar. USB-minne. Örhängen. Klockan min som är såå fin. Nycklar. Mitt "i-phone"-fodral, jag har ju nördig Samsung.... Servetter. Tuggummi. Liten fotovisare med bilder på ungarna mina. Fin julklapp från svärföräldrarna. Och så en liten börs. Som är ack så tom. Fattiglapp som jag är just nu.

/Lovisa

frukost vid kaminen

är ren lyx. Att med värmade brasa sätta sig i fåtöljen mittemot och dra dit en pall att ställa lyxig frukost på. Kaffe, rostat bröd med citronmarmelad och philadelfiaost....


jasså jaha.. det var nån annan som också ville vara med...
med sin sunkiga macka och sin plastiga kopp.
Ah, jag älskar den där ungen!


/Lovisa

en lyckad loppistur

Igår på härliga, man ack så frostiga, lördagen begav jag mig iväg till några loppisar. Har inte hunnit gå på länge så det riktigt kliade i loppisfingrarna efter att få rota runt bland massa grejer. Några av de saker jag kom hem med var:

Ett ljuvligt paraply för 25 pix. Tänker att jag ska gå med ungen i vårregnet med gummistövlar och paraply och filosofera över ditten och datten. Snart!

Två fina fat, 10 kr styck och en söt liten rosa kruka till basilikan, 10 kronor.

Ett helt gäng nya och gamla barnböcker, typ 5 kr stycket!

En påskgul Bernadotte-skål, 25 kronor.

En lustiga-familjen-kortlek som kanske kan får bli en liten tavla sen. 10 kr.

En alldeles underbar gardinlängd som jag inte alls vet var den ska få hänga. Vi har ju  inte gardiner i det här hemmet, men det kanske får bli ändring på det?

Gladast blev jag ändå över denna söta runda lilla docka som ungen bara älskar nu. 20 kronor! Han döpte den snabbt till sitt eget namn och den är faktiskt lite lik honom som bebis. Tror att den kommer från Kalikå från början och brukar kosta en ganska så rejäl summa pengar. Vilket fynd!

/Annika

ni kanske minns stickningen..

och den dära slags mamman jag fick.
Här är resultatet av mina stickningstimmar..



Inte så värst snygga, men lite sådär kallesklätterträdiga, tycker ni inte?



I stan bor en kille som heter Kalle.
Kalle har ett träd som han kallar sitt eget.
Han ligger där uppe och drömmer och fantiserar
om allt möjligt och om Emma.

Emma finns bara i fantasin
men hon är fin tycker Kalle.

Under trädet sitter morfar och läser tidningen.
Morfar tycker om att läsa om allt nytt som har hänt.
Men Kalle han gillar att mest ligga stilla.

/Lovisa


Varje gång jag skriver M gör det extra ont



Jag mår inge bra. Känslan i kroppen är dum. Illamående, huvudvärk, bihålorna. Och ute är det så fint. Finfin sol i isande kyla.  Jag försöker ignorera ontet, men det går inte. Jag vill göra så mycket, men jag orkar inte. Och en fingertopp ömmar av självsprickor och varje gång jag skriver med det fingret gör det ännu lite ondare.

Äsch va jag tycker synd om mig själv idag. "M" gör föresten ondast att skriva, för då måste jag böja fingret lite granna nedåt och det onda träffar rakt ned på tangenten. Jag ligger nämligen i sängen och skriver. Fastän de på SONY vaio support förmanade att laptops ju har väääldigt sköra hårddiskar och att man absolut inte kan sitta med den i knät, eller ha den i sängen. Nej visst,... tråkigt missvisande med Lap top isåfall.

Nåväl. Jag har försökt att skida, men det var sandat ute. Jag har fått ut några kläder ï shoppen och tvättat ett par tvättar. Jag har kommit på lite nya ideer och projekt, men ids inte ens att skissa på dem. Jag har påbörjat en tillbakamöblering i vardagsrummet/matsalen. Det var som bättre förr. Alltså häromdan innan jag sgjorde en rokad där nere. Soffan till kaminrummet och matsalsbordet till storrummet. Det funkade knappt tre dagar. Jag kanske orkar bära lite ikväll. Nu orkar jag inget och har tillochmed ron att ligga still.

/Lovisa

Itsallvintageshop



Välkommen in.

Tänk på att porto ingår i alla priser. (ja utom möbler och sånt förstås, som det står hämtas på)

/Lovisa & Annika

Tofsmössor till ungarna är ju ett måste!!

Finfina mössor med tofs uppanpå. Det gillar vi här hemma.



Ja, vi vill ju inte ha mössor med djur på förstås. Om det nu va nån som trodde det. Vi vill heller inte ha mössor i kräkfärger, som nedan. Utan självfallet finfina hemstickade mössor från det ljuva sjuttiotalet.





Djurens rätt har debatterat i en artikel här.
Och här är en annan debattartikel.

Medan brudar som typ Pernilla Wahlgren hyllar den. Jag förstår inte vitsen. Varför vill man ha en bit päls på huvudet? Vi tycker det är dumt och tycker folk som sätter djur på huvudena både ser dumma ut och är dumma. Och till detta vill ungen min visa sitt fredstecken.

/Lovisa

to you loppaholics out there



  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0