fredagsfint


Eller nåja, det är som vanligt med mitt städande. Jag är bäst på just förberedelserna. Att slänga upp stolar på bord i planerande syfte. För att jag sen... ska dammsuga och torka golven. Men oftast hinner det bli dags med lunch eller middag och stolarna får skamset bäras ner på det skitiga golvet igen. Rosa brädgolv har en förmåga att lätt se skräpigt ut.. Men det är det värt...
/Lovisa
/Lovisa

en riktig sopa

som inte skäms för sin look. Inhandlad på Fröken röd i Enköping.
Å fy sjuttsingen vilken skönhet. Bättre än att ha dammsugaren att snubbla över hela tiden. Med ungar och katter blir det en hel del spill.
/Lovisa

Liljor igen

Förra året fick jag en bukett liljor från en god vän. Jag blev så nedrans glad och de var så fantastiskt vackra. Men ack så sjuk jag blev. Jag fick attacksnuva och huvudvärk och efter flera vänners goda råd och övertalning så ställde jag ut liljorna på farstukvisten och jag blev med ens kry.
I år ger jag det en ny chans. För de är ju så fina..
/Lovisa

rostiga konserver

blir så nedrans fina blomkrukor. Jag har köpt kryddor på ett blomvaruhus och petat ner med lite stenar och härlig jord.
/Lovisa

kulört i trädgården

/Lovisa

påtadagar

Ett runt trädgårdsland har börjat ta form. Blåsor i handen. Och jag har tatt av mig skor och strumpor och varit barfota för första gången i år. Underbar känsla. Och vips fick jag en stor glasbit i foten innefrån golvet i växthuset. Men det är det värt!! Helt klart!!
/Lovisa

terribly dark


Ni har väl inte missat att Frida Hyvönen släppt denna fantastiska låt?? Har jag tur får jag se henne den 4:e augusti på Skeppsholmen här i Sthlm. Jag önskar mig sol och ett vinglas i handen till tack. Kom med mig dit alla fina!

Ha en fin helg!
/Annika

jag jag jag!

Låt mig berätta några saker om mig själv.

Jag tycker att Woody Allens filmer gör livet lite mer värt att leva.

Jag drömmer om att bo i New York eller Los Angeles ett tag. Men fattar inte när det ska ske.

Jag har trott att jag ville bo "på landet" någon gång men börjar inse att jag är en riktig storstadmänniska som inte kan leva utan kaffe latte, surdegsbröd och kvalitetsbiografer.

Jag tycker att jag är lite bättre än andra. Ibland.

Jag tycker att jag är lite sämre än andra. Ofta.

Jag köper snittblommor i tron om att livet kan bli lite finare då. En kort stund i alla fall.

Jag skulle välja macka och kaffe som enda kost resten av livet om jag var tvungen. Tragiskt nog.

Jag har blivit rädd för att flyga sen jag fick barn. Eller egentligen ännu mer rädd för att dö.

Jag är vissa dagar så rädd för att något hemskt ska hända att jag knappt vågar gå utanför dörren. Men jag gör det ändå.

Jag tycker om att promenera på kyrkogårdar. Det ger mig lugn och eftertänksamhet.

Jag är sjukligt beroende av att få vara ensam. Ofta. Tar alla tillfällen i akt.

Jag älskar mina barn så mycket att jag måste lägga mig ner och gråta ibland.

En helt vanlig människa alltså. Lilla jag.

/Annika


veckorna som går. och går.

Veckorna går. Jag gick söder runt en dag, med en av mina finaste vänner. Jag är så glad att hon är just min vän. Att jag fått äran liksom. Vi stannade på en liten antikaffär och burken ovan fick följa med hem för en femtiolapp. På köpet fick minsta en liten stickad blå mössa av den snälle affärsinnehavaren. Bara en sån sak.

Och så läste jag en bok häromdagen. En till, den fjärde på några veckor. Precis en dag tog det att läsa den här. Skakad blev jag, av att någon tänkt exakt som jag. Alla ord var ju mina. Jag ska läsa den en gång till innan jag lämnar tillbaka den till biblioteket. Jag kan ha missat något. Älskade bok. Tack  för tipset Sophie.

Tänker att den ärvda teservisen måste användas mer. När jag var liten var det bara vid högtider den togs fram. Sådan vill jag inte bli. Högtidlig. Det är livet för kort för. Så nu blir det till att duka med finporslinet till vardagsfrukosten. Så det så morfar. Det är jag som bestämmer nu.

Planterade äntligen om pelargonen som gjorde sig en egen stickling. Har så ogröna händer så det är sanslöst. Får se hur det här går. Krukan är fin dock, fyndad på loppisresa i Värmland tror jag.

Och lilla ja. Vem är han? Det är så spännande. Jag vet så lite om honom. Älskade unge.

/Annika




första dagen med bara ben

/Lovisa

att roa liten medan måsten tas om hand

Jag kan varmt rekomendera att inreda en liten lekhörna straxt intill den vuxnes arbetsplats i hemmet. Just bredvid min kärlek I-mac, har lilla ungen ett dockskåp, en vagn och en liten skoltavla. Ni vet ju hur det är. Trots att ungarna har lyxen med egna rum så ska de baske mig jämt och ständigt plocka med leksakerna till där den vuxna är. Speciellt om den vuxne, i detta fall jag, har massor av skolarbeten att göra, och än mer om den lille, i detta fall lilla Kenta, är hemma och sjuk från förskolan. Så nu sitter jag vid min dator och sysslar med distanskursen min, medan Kenta leker med dockskåpet just intill.
Dockskåpet fyndades på auktion då han inte kunnat låta bli storebrors lite finare variant. Och möblerna är tåliga och hållbara för klumpiga små tvåårsnävar. Dockvagnen är fyndad på veteranmarknad, skoltavlan som jag tycker är en fantastisk skönhet köpt för nån tjuga på loppis.

/Lovisa

Tankarna mina

/Lovisa

en smärre skönhet till klänning

från självaste californien kommer snart ut i shoppen.
Bara en sån sak...
/Lovisa

Den stundande våren och roadtrippande



Och till sommaren drar vi ut på vägarna igen. På jakt efter de lyckliga fynden. För att fulla upp shoppen och för vår egen njutnings skull. Vi önskar era proffsiga förslag på vilket håll vi ska styra Amazonen. Vi har kört Tidernasväg-rutten mellan uppsala och ånge, samt Dalarna.
/Lovisa & Annika

trapptvätten

hamnar numera i en plåttunna från det "stora möbelvaruhuset". En finfin tunna må jag säga.
/Lovisa

ett brickbord med finish av regn och rusk

Av en bricka som legat och gottat sig i växthuset hela vintern, och en nederdel till ett bord som stått ute i snö och rusk. Jag skruvade fast brickan och vips, ett fint bord.
/Lovisa

det var idag våren skulle komma var det nån som sa

Jag firar med att lyssna högt på Piaf, Stevens och Cohen. Tre fina fantastiska. Och så dammsugaren och Ajax-sprayen.
Och när jag ska städa så måste jag flytta om lite också, sån har jag alltid varit. Och om en bara har viljan så går det. Som att flytta otympliga möbler själv...
Nu har morfars påsktupp kommit ut från gömmorna i kattvinden.
Jebus sista måltid och en arg gris. Det är fint det.
Pärlhyacinter är årets nya för mig som relativt nybliven blomentusiast. Jag som alltid sagt att blommor är onödiga. Att bara örter har nån mening. Nu har jag förstått tjusningen...
Tulipaner från butik. Väntar med spänning på hur det ska komma upp i trädgården efter höstens explosionsplantering.
Lillskåpet är fyllt av finfint porslin från Fröken röd, arvegods och småskålar från Rice.
Petat ner frön till Nejlika, gräslök, persilja och basilika. Får se om nåt kommer upp. Brukar misslyckas med att fröså. Och varje år säger jag; INTE nästa år. Då köper jag plantor...
Hoppas ni alla får en fin fredag.
/Lovisa

lyckebo och våren

Det är fint att vårstäda i Lyckebo. Snart flytta vi ut.
/Lovisa

om böckernas betydelse

Något som jag faktiskt inte bortprioriterar dessa dimmiga hemma-med-bebis-dagar är böckerna. Romanerna. För är det något som får mig att må så bra (och så dåligt - på ett bra sätt, ett omvälvande sätt) så är det att få läsa. Helst en riktigt bra bok såklart. Jag lever liksom inte på riktigt om jag inte hinner läsa. Senast tog jag mig an Joan Didions Ett år av magiskt tänkande. Ah, vad jag tyckte om den. Det lite torra språket. Sorgen. De galna tankarna. Det nya livet som kommer efter sorg. Den hade legat länge i romaner-jag-ska-läsa-snart-högen och så var det dags. Några kvällars läsning och nu finns den i mitt hjärta. Fint så. Undrar vad nästa bokupplevelse ska bli. Lutar åt Jonathan Franzens Freedom. Vad tycker ni? Några andra måste-läsa-upplevelser ni vill att jag ska få vara med om? Ni har ju tipsat så bra förr!

/Annika

musik på en söndag i mars

Idag tycker jag så mycket om den här. Centrum med Jonathan Johansson. Jag lyssnar om och om igen med lilla i famnen. Och till och med en cyniker som jag tycker att rader som "Snart ska du slita ut ditt trasiga hjärta" och "Snart kommer tårarna i ett regningt Sahara" känns helt okej. Faktiskt riktigt bra. Det finns hopp om dig Annika.


/Annika

  • ATT LETA FINNA OCH INREDA HUS
  • FILM & TV & BÖCKER
  • FOTOGRAFIER
  • GENUS och FEMINISM
  • HEMMA HOS
  • LIVET
  • MILJÖN VÅR
  • MIN MORFAR OCH JAG
  • MUSIK
  • Roadtrips
  • SAMLARE
  • TIPS OCH IDÉER
  • TRÄDGÅRD och BLOMSTER
  • UNDERBARA VEGETARISKA MATEN
  • VECKANS FEM...
  • VINTAGE OCH LOPPIS
  • jul i våra hus
  • RSS 2.0