att måla ett trägolv rosa och att rädda linoleumplattor från 1948

vi har fått flera mail med frågor angående linoleumgolvet under sjuttiotalsplatsmattan och om
det rosamålade trägolvet.

Därför kommer här lite favoritrepriser

kuriosa:det rosa golvet gjorde jag i hemlighet, bakom plastad dörr till köket och igenstängda skjutdörrar till tv-rummet. Sambon min var så evinnerligt trött på mina projekt och bad om att få slippa se röran under tiden. Så där inne smög jag runt och donade. Och var så glad att inte bli störd och var ivrig med förhoppningen om att det skulle bli så fint.


Jag  dammsög och tvättade golvet ett par gånger. Tvättade också med målartvätt och torkade torrt. Jag slipade golvet med billigt inhandlad slipmus från Ö&B. (efter rekomendation av målare, "kör slut på en sån, menade han på, istället för att köpta nåt dyrt"). Ruggade upp brädorna lite lätt med slipmusen. Dammsög och tvättade golvet en vända till.

Jag grundmålade jag med Beckers lackfärgsgrund (med ens fick man se hur golvet skulle kunnat sett ut i vitt, dock lite väl flammigt kanske)


Sedan lackade jag golvet två gånger, med ett dygns mellanrum, med Beckers Golvfärg, halvblank. Kulör: typ KENT. Några dagars väntan, tils det va ok att beträda och inreda.

Golvet håller galant för vardagsslitage, möbelflyttningar och bebiskastad mat.



Kuriosa: speciellt till fröken trasseltofs , köksväggen är av kulörten Robert. En klar favorit både i verkliga livet och i färg. Väggarna i matsalen går i en mer blå kulört, medan köket går i mer turkost. Faktiskt. Men det kan se ganska likt ut till en början.


Köksgolvet låg sedan sjuttiotalet i ide under en plastmatta med bruna mönster. Vi slet oss yra, med varmluftspistol, ångmaskin, skrapor, t-röd och lacknafta med och utan doft (funderar om inte den utan är farligare, den med doften gör ju att man tar pauser ibland iallafall). Det tog mycket tid och ork att få fram plattorna. Och vi visste ju inte hur golvet skulle se ut under plastmattan i andra sidan rummet när vi börjat i ena hörnet. Men det blev bra. Visst är det slitet och så, men det är också ett orginalgolv räddat från sjuttiotalets plast. Lite skavanker får man leva med. Och när vi bonat och vaxat och kört loss med bonmaskinen blev det riktigt fint golvet.


Sådärja.. där va lite om golven...
/Lovisa

Kommentarer
Postat av: pippilotta

Tjusigt! Vilket slit och vilket fint resultat, me like!

2011-01-10 @ 21:39:31
URL: http://kollijox.blogspot.com/
Postat av: pippilotta

Tjusigt! Vilket slit och vilket fint resultat, me like!

2011-01-10 @ 21:40:17
URL: http://kollijox.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Åhh vad fina båda golven är! Tack för tipset om den billiga slipmaskinen på Ö&B... det skall jag använda mig av när jag skall måla vår trappa nångång!

2011-01-11 @ 08:31:21
URL: http://ornnastet.blogspot.com
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Oj jag är galet avundsjuk på båda golven!

2011-01-11 @ 21:58:11
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Roza

vilket underbart golv, och vilket vackert rum överhuvudtaget! jättefint!

2011-01-12 @ 01:45:14
URL: http://takiporian.webblogg.se/
Postat av: Tant Trassel

och här kommer en otrolig tacksam tant trassels hälsning och tack :)

Underbart! bra och givande info dessutom!

KRAM

/karina

2011-01-12 @ 14:51:36
URL: http://trasseltofs.blogspot.com
Postat av: kajsa

vilket fantastiskt rosa golv! :)

2011-01-14 @ 11:43:48
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0