Det gör gott

På hösten dignar vår trädgård fullkomligt över av päron och äpplen och i år även massa härlig persilja. Det finns alltid mer än vad både vi och våra vänner kan ta till vara på så jag har sedan några år tillbaka börjat ställa ut en låda på trottoaren med frukten och en lapp som säger "Varsågod!". Det blir snabbt länsat och vi blir glada över att slippa åka till tippen med massa, i onödan förfallen, frukt. Ibland lägger folk små lappar med små ord som ett enklet "tack" och förra året till och med "Vad glad jag blev!". Ibland ser jag små förskolegrupper vandra förbi och de tar girigt för sig, så underbart, och tanten med rullator, som jag så gärna skulle vilja fråga hundra frågor om "förr i tiden", tog faktiskt ett päron idag och vinkade över grinden. Jag blir så glad. Och jag hoppas att de som tar frukt också blir det.

Det är något med det där. Att dela med sig av det man har mycket av. Att inte behålla allt för sig själv och tycka att andra minsann ska betala för det. Det gör gott att dela med sig.

Snart är det val. Vilken slags politik jag kommer att rösta på låter jag vara osagt, men ni kanske kan gissa...
/Annika

Kommentarer
Postat av: christina

önskar jag kunde gå förbi på din trottoar, ett päron skulle sitta fint! :-)

2010-09-09 @ 14:51:34
URL: http://poppelstore.se/bloggen
Postat av: lovisa

haha härlig valpropaganda.

ja håller med du ja. =)

kram

2010-09-09 @ 16:51:44
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Sarah

Om detta hade varit fejjan hade jag tryckt på "gilla" :)

2010-09-09 @ 21:44:36
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: Unni

Underbart Annika! Jag minns när vi bodde i lägenhet i Skåne och promenerade förbi dignande villaträdgårdar och vi tittade trånande på äpplena som bara trillade ner utom räckhåll. Tänk på oss alla och rösta rätt den 19:e Kram

2010-09-09 @ 23:19:44
Postat av: Ylva

Vilken bra idé! Jag har 5-6 dignande äppelträd på tomten. Man får ju nästan ångest av att behöva ta hand om det hela.

2010-09-11 @ 09:48:55
URL: http://darlingthings.blogspot.com
Postat av: Susanne

Åh! Det är helt underbart att ge bort. Och helt underbart att läsa om tanten som vinkade som tack. Jag blir helt glad.

2010-09-16 @ 07:02:15
URL: http://plateofcupcakes.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0