Hemstad

I helgen var jag och ungen i min hemstad på besök. En ganska så medelstor svensk stad. Och ändå liten. Vi gick runt på mina gamla skolgårdar. På lågstadieskolan. Jag tror det var en fin tid. På högstadieskolan. Kanske var det där jag lärde mig att aldrig riktigt lita på någon.

Nere på stan (för mitt barndomshem ligger "uppe på" ena bergssidan) gick vi förbi ställen som betydde så mycket då. En numera nedlagd kiosk där vi köpte plockgodis över disk. Kinarestaurangen där hela familjen alltid åt middag när vi barn fyllde år. Jag beställde currykyckling varenda gång, jag tyckte det var så exotiskt. Café Charm där jag och bästisen köpte cola och bakverk. Fnissandes. På gymnasiet öppnade kaféet en filial där bara "innefoket" huserade. Då fnissade jag inte där längre. Och så Grillen ja, som tydligen heter Kebab house nu, som fungerade som en ungdomsgård på vintrarna då hembränt och cola inte värmde tillräckligt länge och suget efter att dela på en stor strips (med dressing!) blev för stor.

Och ungen springer på gatan utanför sin morfars hus och har allt det där framför sig, men i en helt annan stad. Och i en helt annan tid. Tur är väl det höll jag på att säga (och skrev det) men jag antar att sämre hemstad än min kan man säkert ha.

/Annika


Kommentarer
Postat av: lovisa

ja du bodde verkligen uppe. heh-.

vi gick alltid upp på stan istället, trots att det egentligen inte var nån speciell uppförsbacke dit...

2010-03-23 @ 18:29:48
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Anonym

söderkiosken, jag förstod det!!! strips med räksallad var det väl??

kraaam maja

2010-03-23 @ 19:55:26
Postat av: annika

nej dressing för min del, alltid dressing :) kram

2010-03-23 @ 22:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0