en eld som har slocknat....

jag har plöjt och strykit under bok efter bok. Suttit på föreläsning efter föreläsning. Analyserat makthierarkier, diskuterat normer och vänt och vridit på konstellationer. Jag har inmundigat mig en massa tankar och vinklar. Jag har rakryggat klivit fram med ambitioner och brinnande vilja att förändra och göra skillnad. Med visionen att förändra världen.

Jag har mött motstånd. I det stora och i det lilla.  I samhället, på arbetsplatser, på Ica, på TV...

Jag har förlorat orken och tron...ställt böckerna på hyllan. Kastat överstrykningspennorna. Bläddrat förbi notiser om föreläsningar...

Jag har tappat tron på att det i överhuvudtaget går att förändra. Ibland känns det som skitsamma, när ifrågasättanden avlöser varandra. När folk överallt tycks stå enade om sakernas tillstånd. "så har det alltid varit, så ska det förbli"...

men så springer jag på Maria Svelands artikel om en ny TV-serie. (som jag förövrigt inte sett, men såklart nu måste se...)
Jag blir glad och inspirerad av hennes läsning av serien. Hennes kritiska analys. Jag blir taggad och elden i mig som slocknat, fräser lite. Jag vill inte hålla käften, vill inte vaggas in i tystnad i normens bur.

så Tack Maria, för syret du gav...

i morgon kollar jag in nåt avsnitt av serien... och sen ska jag återuppta mitt bråk!

/Lovisa

Kommentarer
Postat av: annika

ah, känner som du. men ibland blixtrar man ju till och fan tur det att glöden inte slocknat helt! du och jag lovisa, du och jag.



ska bli intressant att diskutera serien sen, jag och tobbe är så irro på den just nu så att vi döööör!

2010-12-15 @ 10:54:56
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Jonas

Det underlig är ju att av allt snack om den här tv-serien (det mesta om det att den är kass) blir jag mycket intresserad av att se den. Eller är det inte värt tiden, Annika?

2010-12-15 @ 11:09:28
URL: http://www.extraallt.com/
Postat av: annika

Jonas: nja första avsnitten gillade jag av någon konstig anledning. mycket. men nu, fy fan vad jag var arg senast. skulle vara intressant att se vad du tycker i a f. ses ikväll!

2010-12-15 @ 11:17:17
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Tom Hedkvist, rektor

Den homosexuella mannen syns mer och mer i media (snubbebögen alltså, som en hetro inte fattar är bög) då blir bögig stil norm för hur en framgångsrik man ska föra sig, det som syns i media påverkar nämligen er mediekonsumenter så. Den hetrosexuelle mannen som fattar hur man gör karriär i media antar helt enkelt bögig stil annars kan hända att ehrm... någon annan får jobbet.

2010-12-17 @ 05:42:38
Postat av: Anvi

Ahh, vad skönt att Maria (och alla andra feminister) tar på sig uppgiften att både definiera problemet (mannen och hans roll) och lösningen (gör om honom enligt kvinnlig standard). Jag säger inte att alla mansroller (Ja det finns flera! Män är olika) är oproblematiska, men tro inte att ni har hela lösningen eller att män kommer att förändras efter någon kvinnlig standard (fast helst inte lika bra då). Många män får säkert ändra på sitt beteende, men de kommer göra det på sitt sätt. När vi tar över "kvinnliga" uppgifter som barnuppfostran och hushållsarbete gör vi det på vårt sätt, som är annorlunda men lika bra. Precis som när kvinnor tar sig in på "manliga" områden vill ni inte bedömas efter det manliga tolkningsföreträdet på hur saker skall göras.



Vad Maria gör, är lika fel som om jag skrev upp alla fel det är med kvinnorollen (som om det endast finns en), definierar problemet med jämlikhet utifrån det och kommer med lösningen att om alla kvinnor bara blev lite mer som män (Hur de nu är, männen?) så blir allt så mycket bättre. Fast lika bra som oss män får ni inte bli på våra områden. Det är vi som bestämmer vad som är bra!



Förr, när feminism var lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter, var jag också feminist. Men dagens grova generalisering om män och manlighet (negativt) och kvinnor som ständiga (passiva) offer ställer jag inte upp på. Och eftersom det är den feminism som märks, får det räcka med humanist. Och cyklist, alpinist när det gäller -ister.



2010-12-17 @ 10:34:55
Postat av: vintageRetroPrinsessa

Våra vänners liv .

Är en helig stund på måndagar klockan 21.00 på ettan =)

Galet bra serie ha det bra :)

2010-12-17 @ 23:17:04
URL: http://bambii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0