En lat piga med en skattgömma för vintagefantaster

Tänk er de briljantaste fynden från en herrans massa loppmarknader och auktioner. De där ljusglimtarna i loppissörjan som gör en så himla glad. De som ger loppisorgasmer och lyckorus. Tänk er dessa på en och samma plats, under ett och samma tak, och du har Lata Pigan, Margareta Backström Öbergs skattkammare.
It's all vintage!

Två ladubyggnader proppfulla med saker från förr. En explosion av vackerheter som Lata Pigan åker land och rike runt för att finna. Det är bara att kliva in i ett himmelrike för vintagefantasten. 60-70talets plast, melamin, ljuva Marimekkotyger, porslin från Rörstrand, Bumlinglampor, vintageklänningar, stringhyllor, radiogrammofoner, speglar. Det mesta och det bästa.

Jag hittar ägarinnan på den soldränkta övervåningen där stora fönster ramar in landskapet utanför likt tavlor. Grova träbalkar upp i nock mot ljusgrå takplank och vitmålade väggar och längder med trähyllor. Margareta flyttar på en och annan tallrik, viker en bunt blommiga tyger och rättar till och städar upp.
På borden trängs åtaliga varianter av Rörstrand, Stig Lindberg och liknande ljuvliga pjäser. En långsida längd med Evald Dalskogs Telluskrukor. Hyllvis med porslin och glas, hela väggar med vintagetyger i alla dess mönster och kulörer. Åtskilliga metrar med vintageklänningar och klackskor sjuttiotalets plast och bakelit, Bruno Mathsson, nödvändigheter och vackra prylar. Bruksattrialjer och ren skönhet.

kuriosa: 1984, då 50-60talet var omodernt och billigt bad Margareta sin far att hyra ett lager åt henne, så att hon kunde fylla upp med de dåvarande "ute"möblerna. Tillexempel Arne Jakobssons Ägget för en femtiolapp. ”Jag hade varit miljonär idag, men pappa tyckte inte det var en bra idé.”


1. Plastic Fantastic! 2.Härlig soffa från 60talet, 5000:- 3. Stapelbara finstolar. 4. Underbara plast. 5. Plåtlampa med fantastisk SLÄCK-påminnelselapp.


1. Härlig fläkt. 2. Kurvig donna som shejkar drinken. 3. Brödrost 4. Tidningsställ på rött fällbord. 5. Finfin plastfåtölj. 6. Kolla in snurrfåtöljen!

Lampor i alla dess slag. För alla nycker och smaker. Utom nytt förstås.

Ovan: En ren skönhet, din för 3500 pix. Min absoluta favorit!

"Be prepared for a long visit in the dressing room"

Lata Pigan erbjuder kläder från slutet av 1800talet och framåt, med fokus på 40-50-60 och 70tal, tex; NK, Leja, Märtaskolan. Man bör som besökare äga ett par timmar till att söka igenom de mängder med färgsprakande kläder som trängs på klädstängerna. Rader med klänningar, mängder med skor och en provhörna att pröva lyckan. "-Vintagekläder är ju jätteinne nu", konstaterar Margareta och berättar att hon nyligen hade några tjejer här från Stockholm som bad att få komma på morgonen. Så klockan åtta dök de upp och åkte inte förrän 22. "Jag gjorde mat till dem, de hade ju inte tid att åka och äta", ler hon som om det var självklart.

"Romantic, psycadelic, classic, custom tailored"

1. Klackade skor i mängder 2. Rutigt, randigt, blommigt, prickigt.. 3. Romantiskt, psykadeliskt, klassiskt, välsytt 4.En näpen donna i sött prickigt. 5 Inspirerande skyltning som lockar till fest, till utklädnad, till vardags och till lyx.

"The chase is better and the catch"

Av frågan om jag vill ha kaffe blir jag sådär larvigt lycklig som man kan bli och vi tar trätrappen ned igen. Och bredvid en skelettversion av John Lennon, ett par numrerade bänkar från ett Missionshus bjuder Margareta på ack så underskattat pulverkaffe i en plastmugg. Margareta berättar att hon varit skattsökare sedan barnsben, att hon som liten brukade lura sig upp på mormors spännande vind. Kanske var den så spännande för att mormor i hög person blev rasande om hon kom på nån snokandes där uppe. I vilket fall så tyckte Margareta om att rota bland prylarna. ”Jag är mest intresserad av att hitta tingen”, bekänner Margareta. Jag är ganska osentimental av mig, och kan sälja bort det mesta. Jag letar saker hit, men också till kompisar. De ger mig beställningar och jag finner rätt på tingen. Förr i tiden gav jag bort dem, men det ger ju ingen vidare ekonomi”, ler hon.



Margareta åker ofta på auktioner och marknader mer ser också till att svänga in efter en plötsligt loppisskylt längs vägen. Ibland en repa på alla Myrorna, Kupor, etc. Snabbt spanar hon igenom lokalen och kommer ut med en 1-2 grejer per ställe. "Det jag letar efter är ting som jag tror är bra för andra. Bra kvalitet och bra saker. Och jag tar inte in sådant som jag själv tycker är fult."

"The art of vintage treasure hunting"

Margareta beskriver förmågan att loppisfynda som en konst. "På loppis måste du använda en massa sinnen på en gång. Du måste vara koncentrerad och ta snabba beslut. Du får snabbt leta reda på i ditt inre arkiv och göra bedömningar huruvida kvalitet, material och design. Det finns ingen du kan fråga, inget facit. Ingen leverantör att förlita sig på. Du måste lita på dig själv." Och Margareta återkommer igen till sin barndoms skattsökarlustar: ”Det oväntade är spännande. Man vet aldrig vad man ska hitta.”

Ni vet då vi finner något "nytt" på loppis och sedan plötsligt ser dessa ting ideligen. "Det är inte så konstigt, förklarar Margareta, hjärnan har inte reagerat på objektet förrut, det existerar inte i dess reportear. Det går inte att ta in allt. Det gäller att kunna svepa med blicken över marknader och loppisar. Det är inte ”guds finger” som hjälper dig till fynden, det är vana och proffsighet.

Ibland vänder Margareta på en marknad och tittar från andra hållet, bara för att se en annan bild av prylarna. "Det gäller att kolla från olika håll, se hur saken känns." Medan orutinerade loppissökare kan behöva lång tid på sig att syna ett ställe, berättar Margareta hur hon snabbt ögnar efter möjliga godbitar.

"The story of the Lazy Made"

Lata Pigan har funnits i sex år. "När vi renoverade huset sa jag någon gång att det är lättare att bära ut grejjer och sälja dem än att damma dom. Och så föddes namnet Lata Pigan." Jag är en lat piga, säger hon sittande med benen uppkastade på en pall och med en bok i knäet. Tidigare hade Margareta också en butik inne i Enköping, men den har hon nu gjort sig av med med den relevanta förklaringen ”Det är svårt att ha två ställen att lata sig på”



"She may have the largest collection of vintage fabric in Sweden"

Hälften av alla som kommer har blivit rekomenderade av kompisar och är förtjusta i 1900-talsprylar och knasiga saker, textilier, kläder, etc. En del ser bara skylten och kommer in. Och Margareta har ett gäng som kommer för tygerna. ”Jag kan ha det största utbudet av vintagetextilier i Sverige.”

Intresset för textilier grodde under Margaretas tid på konstfack, med planer på att bli designer och här finns tyger till alla tänkbara rum och miljöer. I alla slags färger, mönster och märken. Marimekko, NKs textilkammare, Viola Småsten, Sten Markelius, Tuppens, Stobo, Mölnlycke, Ljungbergs och ETT Stig Lindbergtyg. (först till kvarn...)



"The Rolls Roys of Silk scarves"

Margareta själv samlar på det franska sadelmakarföretaget Hermés sidensjalar. Sidensjalanas Rolls Roys som en gång i tiden uppsyddes som stamkundssjalar. Margareta har idag 34 stycken som alla är loppisfyndade för 5-10kronor till ett snittpris på 17,50 styck. Vanligtvis kostar dem mellan 1000 och 3000kr.

"Det är väl män som varit otrogna i Paris som köpt hem till sina fruntimmer som i ilska slängt dem."

Margareta oroar sig för hur många fina ting som hänger löst bland hus och hem och hur förståelse kan saknas för gamla ting. "Det flyter omkring värdefulla saker som inget vet vad det är. Efter en skilsmässa eller ett dödsfall lever sakerna farligt." Margareta fantiserar om att någon arvinge finner sjalarna i byrålådan: ”Vad är det här för skit, Pelle ska du ha den här trasan till moppen?”

En kund ska betala för en orange vas men den lata pigan tycks inte ha växel så det räcker. Kunden får bli skyldig ett par tjugor och Margareta säger att det ju blir en anledning att komma åter och avslutar med ”Är man lat så är man.

"The lack of bottle opener in a house full of everything"

”Ironiskt vis, i de stora mängderna av tingestar hittar inte Margareta någon öppnare när hon bjuder mig på en hallonsoda så flaskan får jag öppna med en kniv. Och så lämnar jag den lata pigan, full av intryck och inspiration, med en blommig förklädesklänning rikare och på en marknad dagen efter köper jag en sjuttiotalig öppnare till Margareta, som jag ska lämna vid nästa besök.

/Lovisa



U wanna go there?
På väg 55 emot Strängnäs straxt utanför Enköping finns Lata Pigan i Vela. (Road 55, Vela)
Sväng höger straxt efter fartkameran i backkrönet vid Svinnegarns kyrka. Börna på en bit på grusvägen och du hamnar straxt i himmelriket..

Telefon: 073/6491573 070/2560884
Öppettider: tor - sön: 11:00 - 17:00

 


Kommentarer
Postat av: malin

nu dog jag lite! faaan att det ska va så långt bort. men dit SKA jag ngn dag.

2010-08-11 @ 02:35:35
URL: http://ilovepeggy.blogspot.com
Postat av: julia

Men jösses! Vilka skatter! Jag dog också. : P

2010-08-11 @ 18:23:14
URL: http://www.juliasvardag.blogspot.com
Postat av: Anna

Herregud! Nu vet jag vad jag ska viga en dag åt nästa vecka!

2010-08-11 @ 23:57:43
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Hanna

Mon dieu vad jag vill åka dit, nu bums! Attans att det ska ligga så långt bort!

2010-08-12 @ 01:20:25
URL: http://hannanonien.blogg.se/
Postat av: Sarah

Tack för detta fina tips! Blir nog en tur dit riktigt snart :)

2010-08-13 @ 08:08:16
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: AprillAprill Johanna

ÅHHHH, jag hade blivit tokig därinne. Så mycket fint!!!

2010-09-27 @ 20:59:48
URL: http://aprillaprill.blogg.se/
Postat av: Lotta

Gillar om det du skrivit! Skojigt att se lite sunda grejer och inte endast det vanliga grejerna som man kan se om varenda dag. ;)

2010-09-28 @ 11:27:33
URL: http://royalorchidholidays.se
Postat av: Gila

I wanna go there! NOW !

2011-03-02 @ 18:50:07
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Maria Som Sagt

Vilken underbar översikt över Lata Pigan, jag var där i helgen och sökte information om den nu i efterhand. Det du skrivit ihop är toppen! Hoppas det är okej att jag länkat till dig i mitt inlägg om min loppishelg (se länk).



Tusen tack för en toppenblogg!

Med varma augustihälsningar/ Maria

Postat av: Dolores

Hej! Jag är jätteintresserad av titta på dina Hermés-sjalar! Har du bilder på dem? Är de till salu? Med vänliga hälsningar Dolores

Svar: oj. ja de sjalarna är Lata Pigans. kolla in deras facebook-sida och kontakta margareta där. Men som jag minns det så samlar hon och kanske inte säljer några...Lovisa
[email protected]

2012-06-13 @ 15:24:44
Postat av: Anyas.se

OJ OJ OJ vad mycket fint, får man flytta in!??? Hon måste samlat läänge! Har också massa vackra vintageklänningar i min blogg men här ligger jag i lä :P

2013-03-15 @ 20:56:24
URL: http://anyas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0