Godaste tomatsoppan med linser och basilika

Det här är nog den soppa jag gjort flest gånger i mitt 32-åriga liv. När jag började äta vegetariskt som 18-åring var det denna soppa som introducerade mig för röda linser som idag tillhör mina absoluta favorit-ingredienser. Receptet har nog förändrats en del genom åren och just igår gjorde jag så här:

Godaste tomatsoppan med linser och basilika, 4 port


1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 burk eko krossade tomater
9-10 dl vatten
2,5 dl röda linser
1 tsk chilipeppar
1-2 msk torkad basilka
1 eko buljongtärning
salt och peppar och en gnutta socker

créme fraiche och ett gott bröd till

Gör så här:
Hacka lök och vitlök och fräs i olja en stund. Häll över krossade tomater och vatten och häll sen i linser. Krydda med chili och basilika och "hä i" buljongtärningen. Koka upp och låt sen småputtra tills linserna "kokat sönder". Smaka av med salt, peppar och en gnutta socker. Sen brukar jag stavmixtra det hela, men det behöver man inte göra. Servera med en klick créme fraiche och ett gott bröd.


Ungen, som var hemma från förskolan lite halvförkyld igår, gillar den starkt och åt två portioner och gav den betyget "ååå vad smarrigt mamma".

/Annika



Kommentarer
Postat av: Lisa, Irma & Malte

Här gjordes också linssoppa igår! Jag lade i två potatisar och två morötter också. Irma som tidigare varit en linsvägrare åt med god aptit! Tror det var mixningen som gjorde det (och att hon fick makaroner i sin). Min köttälskare till man tyckte också det var super!



Hoppas Holger kryat på sig!

2011-02-23 @ 15:09:33
Postat av: vintageRetroPrinsessa

mmmmmmm gott :)

2011-02-23 @ 18:32:10
URL: http://bambii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0