Hemma hos Mumin!

För några veckor sedan åkte jag och ungen till Mumindalen i Åbo tillsammans med min fina vän Maja och hennes dotter. Efter en spännande båtfärd dit med bara några timmars sömn i kroppen anlände vi till ett regnigt Åbo. Jag och Maja kände väl oss först lite skeptiska. En hel dag i Mumindalen med regn och rusk? Skulle ungarna våra verkligen palla det? Men tji fick vi, dagen blev, trots regnet, alldeles utomordentligt lyckad. Och som tur var skulle vi ju besöka Mumins värld dagen efter också och då kan jag tala om att solen sken snällt. Vad fick vi då vara med om under våra två dagar i Mumindalen?


Jo, ett besök i själva Muminhuset var såklart givet. Lilla My och Muminmamman tog ett glas vin (eller är det saft?) och sen blev det allsång på trappen på både finska och svenska. Majas unge sjöng glatt med. På finska såklart. Ska det vara äkta Muminleverne så ska det.

Inne i Muminhuset blev mammorna alldeles betagna av den fina inredningen (i alla fall en av dem, gissa vilken?) medan barnen tittade i stjärnkikare, prövade Trollkarlens hatt och byggde med Muminpussel.

I de omgärdade skogarna var det roligt att springa runt och hälsa på olika figurer. Bland annat häxan fick ett besök.

Även Morran hade sitt tillhåll i en grotta i skogen. Min unges stora skräck i flera dagar innan besöket var just mötet med denna skräckinjagande donna. Men det gick bra. Och det var tur att man kunde gömma sig lite bakom mamman.

Ett mer efterlängtat besök var det i Muminpappans badhus där det också visade sig att dronten Edvard höll till i vattnet utanför. Dit gick vi flera gånger till min unges stora lycka.

Ett besök i Fredrikssons båt blev det också och där fick vi påhälsning av den snorkiga Filifjonkan och hennes tre barn.

Majas unges höjdpunkter var nog ändå när hon fick posera med och sedan krama alla de olika figurerna som vandrade omkring i Dalen. En gosedjursälskares största dröm måste ju vara att få krama och gosa med just livs levande stora gosedjur och här var chanserna till det många!


Ja ett besök i Mumindalen kan jag verkligen rekommendera! Både stora och små Muminälskare bör gilla't, själv är jag sugen på att dra dit igen innan ungen blivit allt för stor. Det får bli snart det.
/Annika

Kommentarer
Postat av: Sophie

Hvilken drømmerejse! Hos os har vi jo også mumi overalt, og drømmer om at se mumidalen, en smuk dag:)

Kram!

2011-08-31 @ 11:18:00
URL: http://finedage.blogspot.com
Postat av: Trill o Bit

MYSIGT!! Dit måste jag åka med ungarna!

2011-08-31 @ 12:14:04
URL: http://trillobit.blogspot.com
Postat av: maja

åååhh vad fint, stina och jag sitter här och myser och minns. kram

2011-08-31 @ 19:25:52
Postat av: Sarah

Det här är kanske lite oviktigt i sammanhanget, men vilka apschyssta brallor nån av ungarna har... Jag tippar lite på att det är din. Ärtiga var ordet!

Ja, det tyckte jag var viktigt. Ja, plus att det var en mycket bra reseskildring också...

2011-08-31 @ 21:42:04
URL: http://deotaligaprojekten.blogspot.com
Postat av: itsallvintage

sarah, jepp det är min unge som har de ärtiga brallorna. han vägrar ha några andra, vilket är helt ok för mig. köpte dem på rea på polarn och pyret :) /Annika

2011-09-02 @ 11:53:40
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0