underbara trolldeg

På ett litet kick, och med hjälp av vännen matberedaren, slänger jag ihop en trolldeg till barnen mina. Stora har "degat" förr, men för lilla var det första mötet. Han vill inte ta i degen. Hellre håller han i formerna eller i plastkniven. Med blicken mot storebror inspirerades han tillslut att sticka kniven i degen. Kanske knådar han vid nästa möte.



Av trolldeg har vi också bakat kakor och tårtor som vi bränt i ugnen, för att sedan måla och lacka. En finfin detalj till barnrumsköket.




Det magiska receptet

1 dl vatten
2 dl mjöl ( jag brukar alltid hä i mer mjöl)
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg (eller ingen, om du tänkt måla degen efter bränning, 100grader, 1- flera timmar, beroende på storlek) 

Dega loss!

/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Fiddelie

Vilka fina tårtor och tårtbitar. gjorde en liknande tårta i cernit till kylskåpsmagnet för nåt år sen, men den har kommit bort. får nog bli lite nytt till barnrummet. Kul idé. Tack

2010-10-14 @ 02:53:19
URL: http://villanedermark.blogspot.com/
Postat av: johanna

Idag kör jag dina recept fining!! Är ledig och har tre goa ungar hemma. Tack för tips! Puss Och förresten Annika är as snygg i klänningen.

2010-10-14 @ 09:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0