tjusningen med veteranmarknader

är så mycket. Att bakom solglasögon med blicken kanske till synes flackande, men i själva verket systematiskt avsökande efter fyndigheter. En sållande radar snabbt upp mot säljaren för att läsa av status: "vindstömning" eller "det-här-är-ÄÄÄÄKTA-50-talskuriosa".

Idag besökte vi Viksta Marknad utanför Uppsala.

1. En skrin till skrinsamlingen, 50 riksdaler. 2. Dymoapparat med påfyllning, 20kr. 3. Finfin gammal docka för en tjuga.

Ögon som bränner och näsa som rinner av gräspollen där mitt bland gräs som gror. Öron som tar in och ut diskussion efter diskussion, uttalanden och utrop. Hjärnan som registrerar och tankar som går igår av allt som sägs.

Försäljarnas smicker och pockande.
"Jag orkar ju inte ens!"
"Men ska man ju cykla!!"












1. 100kr för en trea kökslådor. 2. Plåtig orange lampa för 40 pengar. 3. Fyra handtag för en tia stycket. 4. Jag visste att jag ville ha fanskapet så fort jag såg det, så när jag fick 120 som svar på frågan: hur mycket? var det inte läge att pruta. 5. Bedårande finklänning för 50 spänn. 6. Plåtbokstäver i modell;: större, typ 60cm, för en tia styck. (Men jag gav 40 för att va hygglo!) 7. En hemlig låda (för er åtminstone...) för 30 kr. 8. En hög barnstol, modell: pinnstoll för 4 tjugor.


Ett stycke paus vid bilen mellan fyndrundorna. Medtagen kaffe och smörgås mättar och piggar på.




Själsfulla bilar i mängder. Pastelliga, bulliga, mjuka och vackra. LÅngt ifrån Svenssons nybilssörja.

Snart kommer veteranmarknaderna poppa upp både här och där. Är ni nyfikna, så outar jag dem när det är dags att packa bilen och dra ut på vägarna.

/Lovisa

/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Sarah

Där hade jag velat vara idag! Lyllos Dig.

2011-04-30 @ 21:17:29
URL: http://deotaligaprojekten.blogspot.com
Postat av: Cissi

Alltså jag vill veta så det värker!! Vet du om det kommer vara något liknande neråt småland? Jag dör skönhetsdöden för dom vackra bilarna.

2011-04-30 @ 22:47:47
URL: http://stitchbitches.blogspot.com
Postat av: Lotten

Åhh vad mycket fina saker! Bokstäverna du köpte var ju urfiina. Den där Snövitfamiljen hade jag inte kunnat motstå... jag vet inte vad det är med gamla leksaker ;-)

2011-05-01 @ 16:57:28
URL: http://ornnastet.blogspot.com
Postat av: AnnaA

Ja, outa de gääärna!! :)

2011-05-02 @ 16:57:49
URL: http://effy.wordpress.com
Postat av: Villa Viola

Åh, jag dör vilken störtskön marknad. Jag hade nog vela köpa det mesta. Hoppas, hoppas det kommer vara något liknande i Mälardalen!

2011-05-02 @ 21:24:23
URL: http://www,sofiesvillaviola.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0