jag ska föra blomsterdagbok

Och behöver er expertis. För att få lite kunskap om vad som växer här i trädgården. Sånt som växer sen förr och sånt som jag själv stoppat ner. För att få iordning på växtligheten och för att kunna lyckas.

Jag har mina drömmar om hur trädgården ska se ut. Lummig och frodig och nästansådära alldelesförmycket. Sånt gillar jag. Jag ska kunna spatsera ut och knipsa av ett par blommor till en innevas utan att det glappar i rabatten. Färgkordinerat? Icke! Färgexplosion är nog mer min smak. En känsla av en mycket komprimerad sommaräng, så kan jag kanske förklara bilden jag har. NU behöver jag er hjälp att benämna blommorna nedan, som pryds med frågetecken....




1. Gullvivor 2. Nånslags ros som växer lite här och var i en rabatt. Vacker? hmmm, mest taggig. 3. ?? 4. Lupin? 5.Röd gullviva 6. ? 7. Förgätmigej 8. Finfina tulpaner 9. ?

Kram Lovisa

Kommentarer
Postat av: AnnaA

Tre är nog nån slags viva...

Sen är nog all min expertis slut. ;)

2011-04-29 @ 21:58:27
URL: http://effy.wordpress.com
Postat av: Fiddelie

Helt riktigt Anna, det är en Jordviva (Primula acaulis). De finns i massa härliga färger så du ska nog kunna få din färgexplosion om du köper fler vivor i fler färger. Själv föredrar jag om inte färgmatchat så iallafall snygga färgkombinationer, med ett fåtal färger. Gillar också sommarängar och svensk natur så i vissa hörn vill jag ha det vilt...

Rosorna är svårt att säga vad de är innan de blommar...

Inte för att jag är en expert. Finns kanske nån som kan se vad det är. Bild nio ser jag inte riktigt vad det är. En större bild tack!

2011-04-30 @ 23:39:34
URL: http://villanedermark.blogspot.com/
Postat av: Unni

Hej Lovisa! Här kommer lite "expertvetande" från Annikas svärmor. Ja, 4 är en lupin. 6 är för svårt att se. Nr 9 tror jag är krolllilja. De har fina fröställningar på hösten. Men de kan du ta bort nu. Kolla att det kommer grönt runt dem Men se upp för liljebaggarna. De älskar liljor och kommer från ingenstans så fort det finns en lilja. De är vackert röda, men låt dig inte luras av det. Plocka dem så fort du ser en och trampa på. De sitter gärna två och två och efter dem blir det en massa ägg på undersidan av bladen. Dra bort dem också annars äter de upp hela liljan. och det vore synd för den är jättefin. Så vill jag ge dig tips om en blomma som ganska snabbt breder ut sig och är fin. Det är spansknäva och den är fin i en blandrabatt. Rosa blommor. Lycka till med din trädgård.

2011-05-01 @ 15:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0