blåbärsmuffins en sjukdag som denna

Ungen börjar äntligen bli frisk. Efter typ 1000 dagar känns det som. Två förkylningsomgångar. Han får vara hemma idag och så förskola imorgon igen. Efter att inte ha varit där på 5 veckor. Får se hur det går. Bra antagligen. På bilden lite suddigt ungen som bakar. Han gillar inte att jag fotar längre. Så man får snabba sig och suddigt blir det...

Så här sista hemma-dan bakar vi lite muffins. Blåbäriga sådana. Recpetet kommer från fina bloggerskan Söta sakers gudomliga bakbok som jag köpte till mig själv i present förra året. Ungen har gladeligen hjälpt till.

Så här fina blev de och så här gör man:

Havremuffins med blåbär
75 gram mjukt smör
1 dl socker
1 ägg
3/4 dl mjölk
1 1/2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl blåbär

Rör ihop smör och socker. Tillsätt ägget och rör ihop. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör i. Blanda sist ner mjölken. Häll lite smet i botten av sex stora (eller typ åtta mellanstora) muffinsformar, fyll på med blåbär och avsluta med ytterligare lite smet (formarna ska bara fyllas till hälften!). Grädda i ugnens mitt i 175 grader i cirka 20 minuter. Klart!

Vi ska mumsa tillsammans med ungens morbror tillika min bror sen. En fin dag på det hela, innan vardagen drar igång igen på allvar.

/Annika

Kommentarer
Postat av: elin

Hej! Hittade den här bloggen idag, genom underbaraklara och gillar den väldans! jag undrar var ni har köpt kokbokshållaren som står på bänken?

2011-01-12 @ 13:28:52
Postat av: Annika

Den är från indiska! Men inköpt för ett par år sedan. Tror de har liknande nu i o f s. Kul att du hittat hit!!! /Annika

2011-01-12 @ 13:37:44
Postat av: vintageRetroPrinsessa

Mumsigt med muffins :)



Här hemma vart det bak oxå :)

dagen till ära bakades det silvia kaka :)

Mums fillibabba :)



ha det finast kram

2011-01-12 @ 15:36:10
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Linda

MEN HERRUGUUUD! Vad ni har det fint hemma. Jag dör.

2011-01-12 @ 19:28:42
URL: http://bokkulla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0