hur att inte äta, är ett beslut, medan att äta kött inte är



ps. jag hade tänkt att ha en lite köttigare bild här, kanske något blodigt och vedervärdigt. Men jag skippade det av hänsyn och vett och etikett,.....

Men, rubriken och så, det är det jag anser lite märkligt.

Folk i min närhet och i möten undrar om det verkligen är rätt av oss föräldrar att bestämma att våra barn inte ska äta kött. Är det inte att gå över gränsen? Borde inte barnet få bestämma självt? Sen när det är stort nog att välja, menar ifrågasättarna av vår middag. Vad de inte säger, men menar är att ungarna givetvis ska äta kött dvs följa sina föräldrars (icke)val fram till den åldern de anses stora nog att välja.

Och vi ska hyscha och pyscha vad gäller sanningen om djuruppfödning och slakt. Skulle vi visa, eller för den delen ens prata om det, är vi ju på tok för överdrivna och propagerande. Tystnaden om detsamma är bara vett och etikett och allmän moral.

Om ungar fick veta att kossan de klappar på landet är kusin med kossan mellan bröden på Mc Donalds, om de skulle få se, ens ett uns av hur djur kan behandlas innan och under slakt. Om ungarna skulle få veta och se detta, och sen valde att äta djuren. Då kan vi snacka om val.

Ungar ska få bestämma själv. Jorå, surru. Då skulle middagen bestå av vaniljglass och kakor, av läsk och potatischips, av hallonbåtar och grädde.


Vi har valt att leva vegetariskt. Jag har inte ätit djur på 16 år. Andra väljer att äta kött. Klart våra ungar äter vår mat. Likasom att ungar till köttätare äter den maten. Familjer har sina normer och väderingar. Sina menyer och vanor. För oss är normen att INTE äta djur. Stora ungen får ofta frågan och öppningen att själv välja att äta djur, för en dialog har vi såklart. Men när jag sist tillsammans med en tung suck fick till svars:

- Nej mamma, jag vill inte äta kött. För det (räknar bestämt med pek-, lång- och ringfinger) är inte bra för djuren, inte för miljön och det är inte gott.

Det sistnämna kan han inte med säkerhet veta, men med de beläggen lägger jag ner mina öppnande frågor ett tag.

Så fort vi träder utanför ramar och normer, anses vi vara överdrivna, fel eller alldeles för rabiata. Att stoppa i sig djur är ett lika stort beslut och val som att inte göra det. Det är vad jag vill säga med detta.

/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Sarah

Så absolut sant som det är sagt! Tänk vad tröttsamt det blir att behöva förklara om och om igen, för att man har en tanke, för att man bryr sig. Men de som blundar och väljer att inte lyssna, inte bry, inte veta, de behöver heller aldrig förklara. Tänk om det kommer en dag när vi icke-köttätare är fler än köttianerna, shit vad jag ska fråga dem frågor då!

2011-02-09 @ 19:56:41
URL: http://pellasparlor.blogspot.com
Postat av: Anna | Mormor hade stil

@Sarah ... vegetarianer är redan fler än köttätare, eftersom de flesta i tredje världen inte har råd till kött eftersom resurserna i världen är så snedfördelade. Och ta bara en miljard indier - de flesta hinduer äter inte kött. :-)



@Lovisa ... Visst är det märkligt att andra beslut inte ifrågasätts på samma sätt. Som t.ex. att döpa barnen så att de automatiskt blir medlemmar i svenska kyrkan utan att de får göra ett eget val om de vill vara medlemmar av ett trossamfund - det är det få som ifrågasätter. Varför skulle en etisk fråga såsom vegetarianism vara så chockerande jämfört med tvångsvärvning in i ett trossamfund där bröd och vin magiskt förvandlas till kött och blod, det förstår jag inte. Where is the love!? Alla familjer måste ju få göra det de själva tror på så länge det är rimligt inom lagens gränser och så vidare.

2011-02-09 @ 22:20:50
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Lina W

Kan inte annat än bara hålla med.

2011-02-10 @ 07:37:27
Postat av: josefin

hejaheja!! gud vad bra skrivet!!

2011-02-10 @ 10:00:47
URL: http://rockorosor.blogspot.com
Postat av: christina

bra inlägg, jag blev liksom stolt när jag läste det. tack!

2011-02-10 @ 10:38:57
URL: http://poppelstore.se/blogg/
Postat av: Lovisa

Ah. Underbart att ni är med mig i detta. Det är jag inte van med. :-O

2011-02-10 @ 11:15:48
Postat av: Lovisa

Och ja...det här med obligatorisk kristendom är värt ett eget inlägg basker mig.



Lovisa

2011-02-10 @ 11:19:24
Postat av: Jenny

Jag håller med till en viss grad. Jag är själv vegetarian sedan ungefär 12 år men gillade inte alls kött som barn och det blev mindre och mindre av den varan tills jag valde bort det helt.

Mina barn äter däremot kött. De gillar kött och vi köper det finaste köttet vi hittar, dvs svenskt, ekologiskt och gärna från en gård i kommunen.

Jag har alltid varit väldigt öppen med att tala om vad det är de äter (den minste är för liten för att förstå visserligen). Att smörgåsskinka är grisens rumpa, att köttbullen är mald ko. Sen vill jag inte visa dem hemska bilder från slaktindustrin, det är de för små för att kunna hantera på ett rimligt sätt … men när småbonden till granne på landet slaktar och mina föräldrar är med och köper sin årsförbrukning av ekologiskt kött där så kan jag absolut tänka mig att barnen får vara med om de vill. Och sedan får de gärna välja att bli vegetarianer!

Jag har lärt mig under åren att olika blodgrupper tål att vara vegetarianer olika bra. För mig funkar det men med barnen vet jag inte. Och sojaprodukter ska man ju akta sig lite för p.g.a. av hormonförändrande egenskaper och det har skrämt mig. Det är ett stort ansvar att få i barnen precis allt det de behöver i linser och bönor känner jag. För stort för mig. Håhåjaja.

En kompis till mig har haft väldigt ont väldigt länge. Ingen har kunnat säga vad som är fel men hos en dietist fick hon frågan efter lite kläm och känn på kroppen frågan om hon var vego. Det kändes på muskulaturen och smärtan kunde vara relaterad till näringsbrist och även stickningarna i armarna. Då blev inte bara hon skrämd utan även jag.

Oj, det här blev ju lite långt dårå. Men jag håller med dig när det kommer till det självklara och outalade valet att äta kött. Köttätandet som norm är blä!

2011-02-11 @ 16:01:16
URL: http://ovanliga.wordpress.com
Postat av: Roza

så bra skrivet! vad glad jag blir. man kanske inte är så ensam som det ibland kan kännas :) du har helt rätt. jag tror inte att många ungar skulle välja köttet om de visste var det kom ifrån, tror inte att någon vettig människa skulle göra det. de flesta bara blundar och förtränger, som med så mycket annat.



tack för ditt fina inlägg!

2011-02-14 @ 22:48:24
URL: http://takiporian.webblogg.se/
Postat av: Stefan

Kan förstå vegetarianer, känns säkert väldigt genomtänkt och nyttigt. Vad jag dock lägger in i min personliga bedömning är smidigheten med att kunna äta allt.. Som köttätare ger man ju inte fan i att käka vegetariskt ibland, för det kan man ju göra? Att en del vegetarianer inte kan fatta det, och tycker att de har ensamrätt på sallad och dyl. är bara sjukt! ;p

Att äta allt (läs: vara fet), innebär också en mycket smidigare relation till folk som bjuder in en, samt när man är på en restaurant.



Och att djuren skulle må bättre av att några futtiga procent slutar käka kött, det är ju helt sjukt. Får köttindustrin inte sälja lika mycket så måste de ju få in pengar på annat sätt, eller hur? Tror inte direkt att de minskar sina egna löner, snarare att de sänker standarden för djuren de slaktar.

________________

Du har fel.

2011-02-27 @ 10:25:49
Postat av: lovisa

schysta argument där stefan.

slutklämmen med att jag har fel är enastående.

ja, du övertygade mig. nu ska jag börja äta lik jag med.



Lovisa

2011-02-27 @ 17:11:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0