Söta syltkakor

Igår bakade jag de sötaste godaste syltkakorna. Själva deg-receptet är snott nästan rakt av ett recept på citronkakor i Therésia Erneborgs fina nya kakbok "Söta saker", förutom att jag har hallonsylt på mina kakor. Hon använder lemon curd. Men smaken är som baken.

Mina blev lite i plattaste laget men försvinnande goda. Gör så här, superenkelt:

Söta syltkakor, 40 stycken

175 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 ägg
3,5 dl potatismjöl

hallonsylt eller annan favvosylt

florsocker

Rör ihop smör och spcker och tillsätt sedan ägg och potatismjöl. Rör ihop till en kladdig deg och forma till små bollar. Ställ dem glest på en plåt som är täckt av bakplåtspapper. Tryck en liten fördjupning i varje kaka och klicka ner den sykt du valt. Grädda i 175 grader i cirka 15 minuter, mitt i ugnen. Låt dem svalna och sikta sedan över lite florsocker.

Trevlig helg!
/Annika

Kommentarer
Postat av: AnnaA

Ja, den boken vill jag ha! Om man går efter allt gott hon har på bloggen, så är nog boken himla göttig. :)

2010-10-08 @ 18:42:55
URL: http://effy.wordpress.com
Postat av: Lisa, Irma & Malte

Detta ska jag absolut prova. Tror det kan vara en hit för Irma som endast äter Singoallas hallonkakor i fikabrödsväg. Känns lite bättre med hemgjort, även om de garanterar 0% transfetter i Singoallorna..

2010-10-12 @ 20:05:20
Postat av: Kristin

idag gjorde jag dessa goda, toppenrecept ju!! tackar så mycket. :)

2010-10-14 @ 18:56:32
URL: http://krickelin-krickelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0