ett kök har tagit form









I några dagar har jag helt fokuserat på köket. Slitit som attan. Rivit bort gamla tapeter (förlåt, ni som gillade dem. Jag gjorde det först också, men får nöja mig med de rullar som ligger på vinden), spacklat, slipat, grundmålat och lackat. Kakel från det "fula" sjuttiotalets era (ni vet det bajsbrunsspräckliga och mörka sjuttiotalet, inte att förväxla med det ljuva storblommiga och färgglada) har jag grundmålat och vitlackat. Det går!!

Vännen Linda har stått med piskan och fått mig att fokusera. Flera gånger försökte jag slinka iväg och börja med något annat. För trappen, hallväggar, tvättstugan har skrikit efter min uppmärksamhet och mina penseldrag. Men Linda har, som den arbetsledare hon är, stirrat mig tillbaka till min plats i hemmet, köket. För en tid i varjefall. Linda målade element och tog tag i finliret som jag, med min dampighet har så svårt med.

Och nu börjar det likna nåt. Min tanke var att få fram ett glassigt och ljust kök att vistas i. Jag ville ha ett litet bord för ensamkaffe innan jobbet, vita luckor med gammelrosa innanmäte. Gömmor för romantiskt porslin och prickiga koppar. Bordet hittade jag uppe i en av kattvindarna och med lite vit färg vaknade det till liv. Den rödvita bänken tror jag har stått som bihang till en gammal vävstol. Jag bättrade på det vita lite, men fullkomligen älskar den som den är.

Egentligen tycker jag inte om riktiga blommor (eftersom jag jämt dödar dem), men det passar så fint i det "nya" köket. Sambon köpte oss en SelmaLagerlöf-blomma och svärmor min hjälpte mig att sätta ett skott från blomman i ett glas bredvid. I sommar kanske det finns två. (se för övrigt de ljuvliga strömbrytarna som jag önskat mig förr)
 
1. Kryddhyllan har fått bramendålig lackfärg på sig, dvs miljöfarlig men så förbannat mycket bättre än den miljövänliga. varför är det så? Någon som har ett tips på BRA miljövänlig lackfärg? 2. Underbara strömbrytare och en hängare av plast som vi hittade i garaget. 3. Blomster från påsk och ett nymålat bord. 4. En finfin pendelklocka som vi fick med huset. Med dongdong-ljud, men tyvärr är det nåt fel som är trasigt, som gör att den stannar. 5. Den snyggaste bänk jag sett! Och vi fick den!


1.I källaren fann jag en plastmatta som kommer passa som handen i handsken (en lagom stor förstås, alltså handske) 2. Vedklabbarna har fått sin plats i en gammal zink-hink (!!) och det fantastiska är att vedspisen fungerar galant. 3. En följetong. Skoltaveltavlan har fått ett kedjehäng 4. Mårbacka-pelargon! Min första!



Det som saknas i köket är Ticka standard-handtag till skåpen, en ny spis (som inte har ingrodd mat från 3 decennier) och golv. Nåja golv finns där under plastmattan som fyllt sin funktion som täckare, men det ska målas och väntas ut innan det kan avnjutas och beträdas. Sedan vill jag ha en Doktor Westerlundsblomma(eftersom vi faktiskt numera bor i Enköping), doften av nykokt kaffe och lite radio på det. Sen är köket kirrat!

/Lovisa

Kommentarer
Postat av: annika

ååååååååååå vad fantastiskt!!!! längtar dit :) puss puss

2010-04-10 @ 17:41:17
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: johanna

Jag vet ej vad jag ska säga men typ älskar att läsa om er.. Det blir helt sjukt fint lovisa.... I love pelargon speciellt mårbacka...Alla möbler är ju också så fina..Och doktor westerlund blomman är ju inte bara fin den håller ju en frisk också..Har haft flera i umeå dom blir stora och lätta att sköta..Puss och kram

2010-04-10 @ 22:40:34
Postat av: johanna

Mitt inlägg kom vist inte in.. Men jag gör ett nytt försök- Det är helt sjukt fiiint!!! Alla möbler älskade mårbacka och dr westerlund som är så fin och håller en frisk. Jag har haft flera i umeå dom blir stora och lätta att sköta precis som pelargon. Sånna blommor är bäst. Åhh älskar denna blogg..Puss på er finfina tjejer...

2010-04-10 @ 22:48:00
Postat av: lovisa

annika: ja du kommer snart! och du kommer med våren. det blir fint!

johanna: hehe jo nu kom det två snalika versioner av din kommentar. = )

åå så dr westerlund hålls lätt vid liv. skönt!

2010-04-11 @ 08:01:15
Postat av: lovisa

JOhanna: Fint att du gillar bloggen!!! då blir vi glada.

kram lovisa

2010-04-11 @ 08:02:35
Postat av: krickelin

Wow!!! Det blir hur fint som helst ju. Shit vad flitig du är, jätteimpad. Vill ha allt i erat kök.:) Jag köpte också en mårbacka igår och en annan pelargon, Pelargonium Tomtentosum, den är väldigt luden och doftar mint. Ska börja en liten samling. Hoppas ni får en härlig dag i solen.

2010-04-11 @ 09:48:15
URL: http://krickelin-krickelin.blogspot.com
Postat av: Linda

Det blev fantastiskt!!! Du är också grym på att fota :) Jag är stolt över att ha bidragit till ert underbara kök, haha det var ju lite som du skrev att du försökte smita ibland... Tillsammans är vi oslagbara! PUSS

2010-04-11 @ 11:27:51
Postat av: julia

Så fint! Jag älskar färgen på väggen! Du, jag tror att jag kanske har några handtag till skåpen liggande. Ska jag kolla? I så fall skickar jag dom till dig. Kram

2010-04-11 @ 11:43:21
URL: http://www.juliasvardag.blogspot.com
Postat av: angelica

jag fullkomligt dör! det är jättefint! tack för fina bilder.

2010-04-11 @ 13:30:53
URL: http://svenssonsliv.blogspot.com
Postat av: lovisa

nämen! vilka fina kommentarer! va glad jag blir. det är fint att själv tycka om atmosfären men också finfint att andra uppskattar det. = )

det har blitt lite mer detaljer i köket nu... kanske blir nå fler bilder snart.

har kommit på lite finurligheter som gör mig glad.

julia: på rikt å på allvar?? va söt du är!! jag saknar typ 3, det vore sååå sjukt fint av dig. = )

tack tack tack för fina kommentarer!

kram till er alla!



och linda, du får komma snart igen och piska mig till arbete.

krickelin: hmm den där pelargonen du skriver om, det är inte den som är dr westerlund då? jag är som sagt (skrivet) kass på blomster, men den luktar typ mint och är lite ullig. = )

2010-04-11 @ 14:22:30
Postat av: lovisa

Julia:

Färgen på väggen är så attans bra för den är av BECKERS serie med namn. Den heter ROBERT! = )

Ungens rums golv kommer heta BOTVID. Fantastiskt och svårt att glömma, till skillnad från kryptiska färgkoder. = ) Bra där BECKERS!!

2010-04-11 @ 14:32:13
Postat av: lovisa

och för att tillägga, så heter den rosa färgen inne i skåpen KENT! = )

hmmm bara traditionella pojknamn?? något att undersöka närmare...

2010-04-11 @ 15:06:00
Postat av: julia

Jag hade en låda handtag i skåpet som jag trodde. Vet ju förstås inte om de är exakt likadana som dina men vi gör väl ett försök! Maila mig din adress så kommer dom! [email protected]



Och du den däringa blomman du menar. Jag har ett stor sådan i mitt fönster och den luktar lite citronaktigt. Synd att man inte kan skicka blommor. Annars hade jag så klart gjort det. :)



Kram julia som suttit på balkongen i bara linne och solat minsann. :)

2010-04-11 @ 17:59:02
URL: http://www.juliasvardag.blogspot.com
Postat av: Sandra

Åh Lovisa va fint det har blivit! Duktig du e, en sak att vilja göra massor men att sen få ändan ur och faktiskt göra det, starkt av dig! Älskar kakelgolvet vid vedspisen!

Kram

2010-04-11 @ 22:00:37
URL: http://www.sandyplusleo.blogspot.com
Postat av: erika

Sååå... fint det blir! Robert är min favvokille oxå, jag har honom på köksgolvet.

2010-04-15 @ 11:02:31
URL: http://poppelstore.se/blogg/
Postat av: lovisa

sandra: hehe jag har en släng av dampighet och det innebär att jag i princip aldrig tänker efter , utan bara inspireras och GÖR: learning by doing, som vår gamla vän uttryckte det. = )

kakelgolvet är fantastiskt.. och du har väl sätt att vi funnit mer golv...



erika: åha. och jag har ju en irl-robert också. som sambo. = ) och det är nog så, att ROBERTS hör hemma i köket. hehe

2010-04-15 @ 13:35:53
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: märta

hejsan lovisa!

det blev ju jätte fint att måla också. tänkte faktiskt på det men då jag bor i hyresrätt passade kakeldekor bättre. ditt kök är verkligen jätte fint.och din blogg likaså.

hoppas du får en riktigt bra kväll!

MÄRTA

2010-12-06 @ 15:53:46
URL: http://martamydear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0