no hets-jul for me!

Alltså hallå. Jag var nyss i ett stort köpcentrum för att köpa den allra sista klappen och herregud så mycket stressade sura människor och gråtande barn som blir överhettade i sina overaller och till slut däckar i barnvagnarna av tristess. Och alla köper köper köper. Allt och inget och kanske blir någon glad av just det där i julklappen, men för det mesta köps det ju bara för att. För att julklappar ska man ha på julafton och framförallt barnen ska ha ett ton annars är det något fel.

Jag vet. Man blir lätt moralisk när man börjar fundera på sånt här. Men jag kan inte hjälpa att tänka att de flesta barn nog skulle uppskatta lugna och sällskapliga föräldrar så här i ledig juletid istället för de tröttstressade monster föräldrarna förvandlas till när de ska ut på klappjakt. Och vilken unge tycker att det är kul att svettas runt i en affär med en obstinat farsa som skriker åt en att SITTA STILL annars blir det minsann inga julklappar. Ungen borde fan svara: nej men då vill jag inte ha några jävla klappar, vi kanske kan gå hem och UMGÅS istället???? Jobba en eller några dagar mindre och skippa de dyra klapparna gubbjävel så att vi kan hänga istället!

För det är ju vi som lär barnen att på julafton får man massor av julklappar. Tänk om vi skulle lägga den lediga tiden på att köpa lite färre klappar och istället just hänga med våra nära och kära. Kanske laga mat tillsammans, spela spel och PRATA. Jag vet, det låter präktigt, men tänk på´t bara.

Jag har iallafall garderat mig i år för jag har väldans lätt att hamna i den där julstressen. Jag har köpt nästan alla klappar på nätet (Tradera till exempel var toppen!) och så fick det bli några loppisklappar. Ungen är dessutom för liten för att fatta julgrejen så han får inte så mycket. Så nu tänkte jag mest ligga på sofflocket fram till julafton (jag har tagit ledigt i två veckor!) och njuta av julmyset jag fixade på en pisskvart och om jag orkar ska jag laga lite smarrig veggo-julmat tillsammans med de fina julgästerna. Och jag och ungen ska se klart alla avsnitt av Kaspar i Nudådalen och äta frukost framför TV:n och fisa runt i pyjamas ända till klockan tolv och sen gå ut och hoppa i snön. För jag tänker att det är just de sakerna som ungen kommer att minnas sen och inte om han fick ett jäkla lasersvärd av tomten (en mening jag lär få äta upp om några år kanske, när ungen ligger på golvet och gråter just för uteblivit lasersvärd i julklapp... Jävla morsa alltså!).

Och på bilden: det så kallade sofflocket som jag ska nöta i veckan!

/Annika


Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh så bra skrivet och Oh en sådan fin blogg! Verkligen. Blir så inspirerad och längtar i massor efter den dag vi hittar Huset vi ska köpa... (hittade förresten hit från din kommentar på Underbaraclaras blogg)

/Sofia "bloggfia"

2010-12-21 @ 21:34:39
URL: http://bloggfia.wordpress.com
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Håller med! Hetsen är otrolig. Och ändå måste jag tyvärr tyvärr ut i den i morgon. Men jag ska till butiker som nog inte känner av hetsen på samma sätt, så förhoppningsvis blir det rätt lugnt ändå, tunnelbanan borträknad. Min dotter är också för liten för att fatta det där med jul, det är så skönt! För henne räcker det med en julgran. För mig med, för den delen.

2010-12-21 @ 21:47:09
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: vintageRetroPrinsessa

Jag trivs bättre här lukta på min korkek :)

Lite ferdinand citat så här på kvällskvisten :)



Jag hatar köpt hets men inte sticker jag under stolen med att jag införskaffat julkappar till mina tre barn :)



Mestadels second hand fyndat ;)

'Barnen har även fått skänka pengar till rädda barnen :)



Sen kan man faktiskt lära barnen att pengar och hur mycket julklappar man fått det viktigaste :).



Finsn dom i andra länder som inte har en säng att sova i vatten att tvätta sig i och mat att mätta magen det lär jag mina barn varje dag :) <3



ha det finast

2010-12-21 @ 22:32:06
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Fru Bagarn

Hej!

Det låter helt underbart! Att nöta på sofflocket, fisa runt i pyjamas och sen hoppa i snön :)!

Min lille bror fick ett lasersvärd för ca 25år sen vilket han inte har nåt minne av alls, men JAG däremot minns det mycket väl då jag blev väckt på juldagen runt sju rycket av brorsan som fäktades och hoppade runt i mitt rum. Lite kul såhär många år efteråt. Men inte alls kul då :(.



Ha en laserfri jul ;)!

2010-12-21 @ 22:37:48
Postat av: Sara i Stenstorp

Härliga kommentarer ovan.



Ungarna får av oss 2 julklappar var och en gemensam. Inköpta på nätet, satt i soffan under en filt. I november. Så skönt, så skönt. Sedan har jag gett stränga order till mor- och farföräldrar ang. julklappsinköpen - i antal och av kvalitet. Har också sett skräckexempel på barn som fullständigt drunknat i klappar/presenter - kan på något sätt tycka att det är en slags barnmisshandel. De stackars små liven. Nej, vi ska umgås, spela spel, åka bob och baka kakor. Och bara vara. Tillsammans.



God Jul!

2010-12-21 @ 22:58:50
Postat av: itsallvintage

åh underbara kommentarer jag får! så fint att fler tänker så och jag ska ta mig tusan ha en väldans fin och laserfri jul!! kram på er fina /Annika

2010-12-22 @ 13:37:01
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Låter bra tycker jag. Har minskat ner julklapparna rejält här. Tänker likadant om ungen, hon är fem månader för böveln. Ärligt talat, just nu uppskattar hon en köksslev lika mycket som en plastig-skitleksak-med-mobilljud-från-br. Så hoppgunga, lite kläder och ett fotoalbum med graviditet och hennes första halvår är i princip det hon får. Från oss...

2010-12-22 @ 23:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0