Kom ut nu Elin!

Jag läser Genusvetenskap B. Underbara studier. Och examinationen just nu för första delen innehåller en valfri genusanalys. Jag valde den underbara komma-ut-scenen från Fucking Åmål.




Är det inte underbart så säg. Ett fuckyou till heteronormen där utanför. Med Elins status i kompisgänget och Agnes beslutsamhet inne på toaletten.

-Kom ut nu Elin!, skriker kompisarna.

Och ut kommer de, hand i hand. Och möter stora ögon utanför.

- Här är jag. Och här är min nya tjej. Skulle ni kunna flytta på er. Vi ska gå och knulla!


/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag blir så jäkla glad att se att det finns feminist(er) i Fjärdhundra. För ärligt talat, jag tror ibland att jag varit den enda. "Måste du vara hela tiden provocera/ rebellera/ irritera/ diskutera så mycket." har jag hört sen de tidiga tonåren. Och icke att förglömma: "Måste du alltid försöka sticka ut.". Tyvärr har jag inte svarat "Måste du vara så heteronormativ/ trångsynt/ kvävande."

2011-12-01 @ 20:16:41
Postat av: lovisa

jeajj. ne.. det är märkligt att man ses som den som är jobbig om man ifrågasätter... tänker aldrig sluta. / Lovisa

2011-12-04 @ 19:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0