äppel päppel

Och vad gör man när man har massor av fina mogna äpplen i trädgården?

Bakar en äppelkaka såklart! Min vän Lisa bjöd på denna kaka för några veckor sedan. Och jag måste erkänna att jag bakat den fyra gånger här hemma sedan dess. Till förskolefika, till avslutningsfika på jobbet, till andra vänner som kom på besök och så bara så där, för att den är så himla god. Och enkel att göra, inte så där Leila-kopmplicerad med sjuttio olika ingridienser, ni vet. Så här gör man:

Lisas goda fyriskaka:

125 gram smör
1,5 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk vatten eller grädde

ca 2-3 äpplen
1 tsk kanel
1,5 msk socker

Gör så här: Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant. Smält matfettet och låt det svalna. Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulver samt vatten eller grädde. Häll smeten i formen. Skala äpplena och skär dem i tunna skivor. Stick ner dom i smeten tätt intill varandra. Blanda socker och kanel och strö över. Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen ca 30-40 min.

Man kan servera med typ vaniljsås, men det behövs egentligen inte. Den är så himla god ändå! Undrar hur många gånger till jag hinner baka den innan äppelsäsongen i vår trädgård är slut?

/Annika

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Gott! Ska testa det här receptet snarast. Tack och bock :)

2011-10-05 @ 18:31:30
URL: http://hallonsemla.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0