Min morfar och jag - del 8



När jag var sjuk som barn trampade morfar till Domus för att köpa "matmedicin", såsom nyponsoppa, rostbröd och apelsinmarmelad, sockerdricka och glass. Kanske köpte han en Bamsetidning till mig och med åren kanske en "Okej".

Ivart fall klampade morfar trappan upp och ner med brickan fylld med rostat bröd och sockerdricka och jag, blev kurerad i min säng. Med filten närmast kroppen och med täcket uppepå fick jag hålla mig varm och vänta ut sjukan. Kanske en förskylning eller halsfluss. Inget allvarligt, men med den finaste av omsorg.

Nu är jag sjuk och jag är vuxen. Och morfar min har fullt upp med att steka pannkakor till alla uppe i himlen, så jag är själv. Ungarna mina skjutsade jag till förskola och skola, sedan kröp jag ner här i sängen för att kureras.

En bricka fick jag med mig upp, med kaffe och juice och en smörgås. Inget rostbröd och ingen nyponsoppa, kaffet är kallt och jag råkade också välta en finfin mjölksnipa som ligger kvar där nere på köksgolvet i tusen delar. Jag ids inte plocka upp den nu. Man är så förbaskat ömklig emellanåt. Och morfar är så långt borta.

Lovisa

Kommentarer
Postat av: Sanna

Oh, jag vet hur det känns. Han kanske tittar till dig på något annat sätt. Upp och ner, se fram emot upp.

2011-05-04 @ 10:33:10
URL: http://cirkusiskogen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0