och därmed pesto

Nä. Förlåt. Vilken töntig rubrik. Ber så mycket om ursäkt. Kom inte på något annat.

Hur som helst har jag gjort pesto idag. Inte skrivit uppsats. Pesto är sjukt enkelt att göra och den blir så fin när den hälls upp i en rosa gammal skål. Så nu blir det pesto-mat här hemma någon vecka framöver, hoppas det går hem!

Så här gör man:

Godaste peston:

50 gram pinjenötter
2 krukor basilika
1-4 vilöksklyftor (beroende på hur vitlökig man är)
100 gram parmesanost
1-2 dl olivolja
ev salt och peppar

Börja med att rosta pinjenötterna i torr panna. Mixa basilika, vitlök och nötter med stavmixer eller i hushållsberedare och häll sedan på parmesan och olja lite eftersom. Rör om och sen är det klart! Håller i kyl i typ en vecka.


Har man otur och, som jag, bor i Stockholm är det klart att man kan drabbas av pinjemun (det skriver Hanna Hellqvist om här så bra) när man äter pesto med just pinjenötter. Men det är väl en risk man får ta?

/Annika

Kommentarer
Postat av: Evelina

Har du nått tips nått frö kanske som smakar som pinjenötter eller liknande. Som jag kan ha i istället för just det? Blir säkert gott utan men kan ju höra iaf :)

2011-01-19 @ 17:05:28
Postat av: Sarah

Nom nom! Tycker verkligen att pesto är något av det godaste som finns. Förstår faktiskt inte alls varför folk köper det på burk, när det är så lätt att göra själv. Och det blir ju tusenmiljoner gånger godare!

2011-01-19 @ 20:46:20
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: Annika

Evelina: kanske solrosfrön? Och hur är det med cashewnötter, Tobbe säger att det inte är någon riktig nöt, och just pesto av cashewnöt är supergott!! Tänker pumpafrön också, skulle kunna funka, rosta dem innan bara! Hoppas du hittar något bra! Kram

2011-01-19 @ 21:29:53
Postat av: angelica

Jag har i så fall också pinjemun men bor inte i Stockholm. I somras när jag jobbade (på en restaurang/ett hotell)provade vi det också efter att en av kockarna fått det. det hände mig också. tydligen är det ingen som vet varför det blir så, ett ämne i vissa nötter kanske. i alla fall har jag slutat att äta pinjenötter. tyvärr. det är helt enkelt inte värt det!

2011-01-20 @ 09:57:08
URL: http://svenssonsliv.blogspot.com
Postat av: Jonas

Pinjesamt dålig rubrik.

2011-01-20 @ 15:03:12
URL: http://www.extraallt.com/
Postat av: jenny

Annika, pinjemunnen har även nått Göteborg! Fy fasen, fick det efter min pinjespäckade födelsedagsmiddag i somras! Inte ens en pytte-pinje kommer över mina läppar efter det!

/littvet-jenny

2011-01-21 @ 21:57:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0