underbar sill utan djur uti (efter önskan)

Varje år gör jag min egna vegosill. Jag älskar nämligen inlagd rödlök. Ibland har jag också, iförd plastpåsar på händerna och med andan hållen, gjort "riktig" fisksill till speciella vänner. Det värsta är då jag stickt i konservöppnaren i sillburken och det obligatoriska fontänsprutet överaskar mig och ger mig hulkningar. Men jag vill så gärna. Och de har sagt att den blir god, min sill.


Här följer receptet på min vegosill.

1dl ättikssprit
3dl vatten
2,5 dl socker (lite mer än vanligt folk brukar hä i, minska om du har lust)
vitpeppar
kryddnejlika
kryddpeppar
(sillkryddor)
1/2 purjolök
4 rödlökar
( det är också gott att ha i skurna morötter)
2 st squash
ganska mycket salt

Skär rödlök och purjolök i skivor.
Koka upp lagen och låt den kallna. I vattenbad (eller utomhus) om du, som jag, har lite brått i själen. (annars kallnar den nog rätt snabbt ändå. (squashen ska också kallna)

Skär till squash och koka den mjuk i välsaltat vatten.



Varva squashen och rödlök/purjolök.
Hä över lagen.
In i kylan och låt stå ett bra tag innan du äter den.

/Lovisa



Kommentarer
Postat av: angelica

rätta mig om jag har fel men är det inte squash på bilden? trots detta ser det smarrigt ut!

2010-12-03 @ 14:18:39
URL: http://svenssonsliv.blogspot.com
Postat av: Tiger

Jag äter veganskt och vegansk sill är en favorit.

2010-12-03 @ 14:24:31
URL: http://www.hellotiger.se
Postat av: lovisa

haha. ja det kanske det är. = )

jag ändrar, = )

de där två blandar jag jämt ihop

tack! = )

2010-12-03 @ 14:36:46
Postat av: Angeliqa

Åh, tusen tack! Jag har faktiskt aldrig hört om vegetarisk sill men det här verkar ju jättebra. Ska se om jag hinner göra lite till årets julbord, annars ska jag definitivt göra det nästa år.

2011-12-20 @ 19:59:06
URL: http://sopnedkast.blogspot.com
Postat av: Ewa

Nu är sillen gjord Tack Lovisa för receptet:)

2011-12-21 @ 21:14:14
Postat av: ewa

nu är sillen gjord :) tack Lovisa för receptet

2011-12-21 @ 21:47:40
Postat av: elin

åh gött! här är ett tipp recept som är svingott!



”Senapssill”



1 msk senap

2 tsk socker

1/2 msk vinäger

3 msk olja

1 dl sojagrädde

1 röd lök

1 ättiksgurka/saltgurka

aubergine (alternativt squash)

Skär aubergine i strimlor (filéer). Koka dessa i kraftigt saltat vatten till dess de blir mjuka och sladdriga. Blanda ihop senap, socker och vinäger. Tillsätt olja i en fin stråle under omrörning. Blanda i sojagrädden och häll såsen över auberginen. Garnera slutligen med gurka och rödlök.

2011-12-22 @ 09:45:53
URL: http://prega.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0