Lyxiga tomatsåsen med röda linser och färska örter

Den här lite lyxigare varianten av tomatsås med linser är kanske den rätt som lagas mest i det här huset. Överhuvudtaget är vi galna i tomatsås och gör säkert av med typ 10 burkar krossade tomater i veckan. Ungen älskar den här såsen vilket gör en veggomorsa glad förstås eftersom linser är så bra mat.

Lyxiga tomatsåsen med röda linser och färska örter, 4-6 port

1 stor gul lök eller 2 små

2-4 klyftor vitlök (beroende på hur vitlökstokig man är)

2 burkar krossade tomater

1,5 dl röda linser

typ 1 dl vatten

1 buljongtärning

massa färska hackade eller klippta örter (basilika, oregano, timjan...)

en skvätt vin eller balsamvinäger

1 stor matsked honung

salt och färskmalen peppar

någon schysst pastasort gärna spagetti

Gör så här: Jag använder alltid en gjutjärnsgryta (det blir extra gott och nyttigt!) när jag gör den här såsen, men det går såklart bra med en vanlig gryta. Fräs hackad lök och vitlök tillsammans med de hackade örterna i några minuter. Häll över krossade tomater, vatten och häll i röda linser. Kasta i buljongtärning och vin och låt koka i cirka 15-20 minuter tills linserna känns klara. Jag gillar själv när de har lite tuggmotstånd, då kan man förkorta tiden. Avsluta med att klicka i honung och salta och peppra. Servera med pasta och hyvlad parmesan eller fetaost.

Enkelt, gott och lite vardagslyxigt. Och barnvänligt.

/Annika


Kommentarer
Postat av: lovisa

åååå

nästa gång jag kommer till dig önskar jag denna middag!! gaaaah va gott.

och minnes också att du har gjort en grymt god linssoppa till mig. jag som inte ens gillar soppa liksom. = )

puss



Lovisa

2010-09-28 @ 17:48:20
Postat av: Lisa, Irma & Malte

Jag älskar när du lägger upp middagsförslag! Har provat det mesta av dina tips. Detta gjorde jag igår. Blev mycket bra! Irmas fick jag blanda i lite creme fraich i, då åt hon glatt.



Idag blir det lekparken igen efter dagis. Kom förbi om ni har lust!



Kramkram

2010-10-01 @ 11:36:45
Postat av: Lisa, Irma & Malte

Älskar när du lägger ut middagstips! Jag har provat de flesta. Igår gjorde jag detta. Det blev mycket gott! Irma fick sin sås utblandad med creme fraich, då åt hon minsann!



Ps. Vi drar till lekparken efter dagis idag med. Kom förbi om ni har tid och lust!



Kramkram

2010-10-01 @ 13:59:20
Postat av: Lisa, Irma & Malte

Åh, nu kom visst den första kommentaren med också som jag trodde hade försvunnit... ooops

2010-10-01 @ 14:00:37
Postat av: annika

Lisa: blir så glad att du gillar mina middagstips! Ska lägga ut några fler inom kort. Ha en skön helg och vi ses i parken med de små snart, kram!

2010-10-01 @ 20:53:39
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Ellen

Hittade ditt recept av en slump, så himla gott!!!!!! Har precis blivit vegetarian/halvtidsvegan och då var detta perfekt! Kommer säkert lagas massor igen!

2013-11-19 @ 18:55:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0