saffransmuffins på ett kick

Så här i adventstider är det väldigt trevligt med hembakt MEN eftesom jag är lite lat och heller inte vill lägga ner för mycket tid på till exempel lussebullar (som jag för övrigt mest tycker är torra och russinstinna och så tycker jag man ska lägga tid på att umgås i stugorna nu och inte falla i duktiga-hembakt-fällan) så bakar jag ändå dessa goda och superenkla muffins. De blir förvånansvärt saftiga och tar en pisskvart att göra!

Saffransmuffins, 20 st

2 ekologiska ägg
2 dl ekologiskt socker
200 g ekologiskt smör
1-2 pkt saffran (beroende på hur saffranstokig man är)
1,5 dl röd ekologisk mjölk
4 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Florsocker till garnering

Gör så här:

Vispa ägg och socker vitt och pösigt medan du smälter smöret. Rör ned smöret tillsammans med mjölken.
Kavla gärna saffranspåsen så blir saffranet finfördelat. Blanda mjöl, bakpulver och saffran.
Rör ihop alltihopa till en slät smet.

Fördela i fina pappersformar (fyll formarna ca 3/4) på en bakplåt och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter, 250 grader. Låt svalna och pudra florsocker över (gärna med en tesil för bra puderresultat!).

/Annika


Kommentarer
Postat av: Lit de Parade

Muummmmmmms... Det kan bara inte bli fel med saffran :-)



M @ Lit de Parade

2010-11-29 @ 13:43:41
URL: http://www.litdeparade.se
Postat av: Cissi

Men åh, verkligen jättegoda! Tack för att du delar med dig!

2010-12-08 @ 18:18:22
URL: http://stitchbitches.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0