boktok


Jag är inne i en sådan där riktig läsperiod igen. Bästa stunden på dagen är när jag får sätta på mig raggsockorna, hälla upp kaffet, slänga benen över fåtöljkanten och sjunka in i en av de romaner som ligger och väntar i stringhyllan. Den här tiden på året liksom inbjuder till att drömma sig bort och jag gör det så gärna. Just nu med:

1. Sofi Oksanens Utrensning. Jag säger bara herregud så bra. Hur är det möjligt att skriva en så mångbottnad roman som dessutom är spännande och innehåller några av de mest intressanta litterära gestalter jag mött på senare år. Läs!!!

2. Alice Munros Nära hem. Har precis börjat på denna hyllade novellsamling och är redan fast. Och så undrar jag varför jag redan i första novellen identifierar mig så mycket med människor runt 45? Jag tar som vanligt ut alla åldrar i förskott, måste sluta med det. Men läser ändå klart.

3. Markus Zusaks Boktjuven. En bok som folk verkar har mycket delade åsikter om. En vän sa att det var bland det bästa hon läst, en läsare här tipsade om den i somras och en annan vän sa att den bara är sentimentalt dravel. Ska bli spännade att se vad jag tycker.

4. Doris Lessing Våldets barn-svit. Har just läst första delen Martha och kanske inte blev så där superengagerad, men ska absolut ge de andra delarna en chans. Nobelprisläsning.

5. Jonathan Safran Foers Eating Animals. En bok om vegetarianism och den sjuka köttindustrin. Antagligen kommer jag att älska den.

Har ni fler lästips till mig? Ös på.
/Annika

Kommentarer
Postat av: Sarah

Tycker det är så bra med boktips! Utrensning ligger högst upp i min "nästa bok att läsa hög". Just nu läser jag "Älskade syster" av Joyce Carol Oates - också en bok jag bara sögs in i direkt! Alltså herregud vilket språk den kvinnan har, förstår knappt hur det är möjligt att skriva så!

2010-11-10 @ 11:51:48
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: Jonas

Senast lästa: "Nemesis" av Philip Roth och "Titta inte bakåt" av Nina Wähä, båda bra.

2010-11-10 @ 15:33:05
URL: http://www.extraallt.com/
Postat av: AnnaA

Inte ett enda tips har jag... All min läslust försvann senaste graviditeten och har inte hittat tillbaka. Suck!

Eller näää, jag läser väldigt gärna seriealbum av nån anledning. Kanske nån hjärnvindling som kopplat om? ;)

2010-11-10 @ 16:38:12
URL: http://effy.wordpress.com
Postat av: angelica

ja, utrensning har gått och går som radioföljetång på Pl och av det jag hört verkar den bra. ska nog försöka läsa den. jag tror att det var jag som tipsade om boktjuven i somras. som sagt det är den bästa boken jag läst. jag storgrät i slutet och det har jag aldrig gjort förut. sen vill jag även säga att det var roligt att någon av er kommenterade på min blogg angående marängsviss! jätteroligt att ni kollar in på den! eftersom ingen kommenterar tror man ibland att ingen läser men det kanske det trots allt gör! tack för det och välkomna igen! kramar från ett regnigt skåne!

2010-11-10 @ 17:38:08
URL: http://svenssonsliv.blogspot.com
Postat av: LeiaMia

Jag älskar Boktjuven! Och Doris Lessing ligger på nattduksbordet. Läste hennes Gräset sjunger, tror jag den heter, som jag gillade väldigt mycket.

2010-11-10 @ 20:59:26
URL: http://leiamia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0