Stockholm schmockholm

Ja tusan, jag håller ju med i nästan allt i Lovisas Stockholmsinlägg. Jag hatar verkligen trängseln i tunnelbanan (som jag som tur är slipper eftersom jag jobbar i motsatt riktning), den dryga attityden man kan råka ut för ibland och köerna, herregud dessa köer till krogar, hur står folk ut!? Ändå bor jag mitt i allt det där. Och visst, jag har haft perioder där jag bara velat fly fältet, ta mitt pick och pack, pysa, skita i hela skiten och flytta härifrån. Men å andra sidan har jag känt så var jag än har befunnit mig från då jag var 15 tills nu.

Får erkänna att jag ju gillar Stockholm. Att det finns så mycket jag är beroende av här. Som biografer som inte bara har öppet på kvällarna och inte bara visar Amerikat-producerat (och nej, att se film hemma ÄR inte samma sak som att gå på bio), restauranger i massor (tack för Lao-Wai till exempel) och på söndagarna kan man strosa runt utan att befinna sig i en spökstad där allt är ingenbommat.

Det är liksom lite ok att sparka på Stockholm. Tidningen Stockholm city hade till exempel för någon vecka sen ett reportage om att det är inne med Stockholmshat i litteraturen just nu, tänk Per Hagman och Ulf Lundell. Men tänk om jag skulle göra ett inlägg (eller ännu värre skriva en bok) om min gamla hemstad och skriva att jag tycker den verkar så inskränkt, liten och klaustrofobisk (vilket såklart inte betyder att Stockholm är så jäkla öppet och tillåtande) och att tiden verkar så still på många plan däruppe i norr. För så känner jag ju ibland när jag är där. Då skulle det väl ta hus i helvete och jag skulle anklagas för att var en jävla Stockholmare (jag, som alltid påpekar att jag minsann är från Norrland, skulle ju dö om någon tog mig för en infödd Stockholmare), småstadrasist och att jag inte skulle veta någonting om det VERKLIGA Sverige, för jag bor ju i Stockholm och ska veta hut.

Asch. Det jag menar är att jag älskar Stockholm. Och så hatar jag Stockholm. För sån är jag. Men Stockholm blir aldrig min stad. Och ingen annan stad heller antagligen.

/Annika

p.s Och tur för er bloggläsare att ni får två sidor av Sverigemyntet!


Kommentarer
Postat av: Moa

Jag älskar Stockholm,men känner att som det är just nu är besöksrelationen med staden lagom.. Jag vill inte flytta tillbaks än,men Stockholm är alltid hemma och jag faller in i Stockholmsjaget så fort jag kommer dit. Jag håller verkligen med om att det finns mycket som är bra med att bo där,bland annat det där med att det inte är en spökstad på söndagarna.. Göteborg är ju helt folktomt då.. Skittrist!



//Moa

2010-05-28 @ 16:05:40
URL: http://husetikvarnbyn.blogspot.com/
Postat av: anna

jag tycker det är så roligt att åka till Stockholm och shoppa och så skönt att åka hem till lugnet igen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0