Tror jag ska bli lite mer kollektiv när jag blir stor

I helgen var vi och hälsade på i sambons pappas stuga. Sambons syster var med och deras bror med två barn. Allt som allt var vi nio personer. Det är inte jättemycket med nio personer men det fick mig ändå att tänka på det här med att bo kollektivt. Det kanske inte är så dumt ändå. För det är länge sen jag haft en så skön och avslappnad helg. För man hjälps ju åt med allt. Och tre busiga kusiner roar varandra på ganska så egen hand, ganska så lång tid så de tråkvuxna kan dricka lite vin och prata vuxentråk. Och har man lagat mat slipper man disken och någon annan kokar kaffe och en tredje gör efterrätt. Man turas om och inte en av de två gånger jag diskade tyckte jag att det var dötrist. Som jag nästan alltid tycker hemma.

För är det inte lite onaturligt med kärnfamiljskonstellationen på något sätt. Två personer har helt ensamt ansvar för allt som ska fungera i en så kallad familj. Dessutom ska man helst jobba 100 procent, träna tre dagar i veckan, förverkliga sig själv, åka på flashiga semestrar och dessutom vara social med sina vänner så ofta man bara kan. Vem fan hinner det utan att skilja sig efter några år?

Eller okej. Jag är egentligen inte så sugen på att bo kollektiv. Att dela boende och saker med mer än typ två personer skulle göra ensamvargen och prylfanatikern i mig tokig efter ett tag. Snarare skulle jag vilja vara lite kollektiv-light. Göra mer saker med vänner och närstående som till exempel fixa ett matlag, åka på semester ihop, ha kläd-bytar-dagar, äta frukost ihop varje söndag, odla kryddor och grönsaker i varandras trädgårdar och på balkonger (någon som vill ha en del av vår trädgård?), passa varandras eventuella ungar eller sambos någon dag i månaden var, bilpoola (kanske måste jag ta ett jäkla körkort då), hämta varandras ungar på förskolan och så vidare. Ni fattar.

Har ni någon erfarenhet av kollektiv eller andra förslag på kollektiv-light-aktiviteter? Vore kul att höra i sådana fall.
/Annika


Kommentarer
Postat av: anna

Det finns nog många fördelar med att bo i kollektiv. Jag skulle dock inte klara av att bo så tätt inpå en massa andra.

Postat av: Lina W

Jag är med! Vi bodde tidigare i ett hus som var lite kollektiv-light som du beskriver. Det hade bara råkat bli så att de flesta i huset had barn i samma ålder på samma dagis så det blev en hel del hämtande av varandras barn på dagis, gemensam matlagning och matinköp, klädbytande med mera. Hur bra som helst! Och det bästa var att man bara kunde gå hem till sig och stänga dörren när man behövde en paus.

Men det hela hänger såklart på personkemin. Och att alla har samma förväntningar på vad som är ok och inte. Och så inga trista reger och stadgar, då tror jag att det skiter sig ganska så fort.

2010-05-22 @ 11:18:10
Postat av: annika

lina: ja precis så där skulle jag vilja ha det med vännerna, att man bor närmre kanske och turas om med hämtning på dagis och matlagning. men i lagom dos liksom :) hoppas allt är bra med dig och att det går bra med huset! men jag såg att ni är på en liten "världs-utflykt" nu?

2010-05-23 @ 17:20:08
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0