Boksommar


Det är något magiskt med att läsa böcker. Och framförallt på sommaren. Läsa utomhus, i skuggan, med en kopp kaffe och bulle helst, i flera långa timmar. Varje vår väljer jag ut några böcker (ur min fina Bruno Mathsson-bokhylla som jag turligen fick ärva med huset) som ska göra min boksommar. Ibland hinner jag inte läsa alla, men oftast hinner jag läsa fler än planerat. För jag plöjer böckerna, lever mig in och mitt liv skulle vara så tomt utan alla de världar som mina böcker målar upp. Jag läser såklart massor resten av året också, men det är något alldeles speciellt på sommaren då man är ledig och inget jobb ska skötas och alla uppsatser ligger i dvala i väntan på höstterminen.

I sommar ska jag bland annat ta mig an dessa fem böcker:

"Presidentens hustru" av Curtis Sittenfeld

"Darling river" av Sara Stridsberg (som jag har längtat!)

"Lilla stjärna" av John Ajvide Lindqvist

"De fattiga i Lodz" av Steve Sem-Sandberg

och något av Kerstin Thorvall tror jag, helt missat hennes författarskap

Slänger nog in någon deckare, typ Mons Kallentoft, i det hela också. Har någon annan något boktips för långa lediga sommardagar? Jag gillar högt och lågt och allt där emellan så hit med lite bokförslag!

Annat som jag läser just nu är Maciej Zarembas artiklar om vuxenmobbning i DN just nu. Obligatorisk läsning för alla, här, här och här!

/Annika




Kommentarer
Postat av: Anonym

Släktfeber...Sara Paborn...finns visst som pocket nu. En stor liten pärla!!

2010-06-03 @ 13:33:31
Postat av: angelica

Är det bara en bok man ska läsa någonsin så är det boktjuven av Marcus Zusak (reserverar min på stavningen). jag grät mig igenom hälften av boken känns det som. läs den!

2010-06-03 @ 14:41:09
URL: http://svenssonsliv.blogspot.com
Postat av: annika

åh vad roligt med tips ska genast kolla upp båda!

2010-06-03 @ 18:54:14
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Jonas

Lódz-boken är ju mer än 600 sidor lång, så det kanske intecknar stora delar av din sommar. Annars kan jag rekommendera Richard Yates, t.ex. "Easter Parade", för "Revolutionary Road" kanske du har läst?

2010-06-04 @ 14:36:13
URL: http://www.extraallt.com/
Postat av: Annika

ah tack för tipset jonas, kan bli ett val absolut. men så underskattar du mig lite, jag läste ut "blonde" på typ 5 dagar för några år sen och den är väl också i 600-sidorsklassen (om inte mer?), så hinner nog med lodz och massa mer. kram

2010-06-04 @ 18:44:30
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: AnnaA

Det är nåt med en välfylld bokhylla som gör mig alldeles lycklig. :)

2010-06-05 @ 22:23:44
URL: http://effy.wordpress.com
Postat av: Jonas

Förlåt om jag underskattar dig! Men läs "Infinite Jest" då! Lång och faktiskt bra hela vägen! (förutom några sega sidor typ kring sidan 40, jag kan markera dem åt dig)

2010-06-07 @ 15:31:53
URL: http://www.extraallt.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0