Min morfar och jag - del 2

Min morfar skrev alltid med kantiga versaler. Det han skrev var hur man bakade vita pepparkakor eller andra goda matbröd, eller bevingade ord från kalendrar eller fakta som han hört på radion. Hans stora bokstäver gjorde det trångt för de sista orden i recepten att få plats på de små lapparna. Han liksom präntade in bokstäverna till ord utan någon brådska. Skrev gjorde han på baksidan av Dagens Dubbel-lappar.

För när det begav sig var det bara vitt på baksidan av spelarken. Morfar tyckte de var bra att använda som komihåglappar där hemma. Han tog buntvis med sig hem när han varit nere och hängt på Domus. För om Tore inte var hemma, hade han cyklat ner till Domus. Det var där han träffade kompisar och stod och skrattade och skämtade med damerna i kassan.

Han cyklade jämt, Tore. Till Domus för att spela på dubbeln upp till köpcentret på stan för omväxlings skull eller motionscyklade till Bredsand. Tore hade en ljusblå damcykel som knarrade för varje tramptag. Och på styret satt en vit cykelkorg där han körde Domuskassen med mat. Varje dag ställde han  in cykeln i förrådet i radhuslägenheten och det finns fortfarande repor kvar på dörren där på Munksundsgatan från Tores Cresent.

/Lovisa


Kommentarer
Postat av: Mr Zoo

Vilken härlig morfar :)

2010-01-23 @ 11:31:17
Postat av: Julia

Ja, vilken fin morfar. Jag hade också en fin morfar. Han dog när min Maja bara var två veckor. Jag kan fortfarande känna hans hand i min.

2010-01-24 @ 09:36:12
URL: http://juliasvardag.blogspot.com
Postat av: lovisa

ja han var härlig patrik-=) och grym på att göra pannkakor. ...OCH han gillade faktiskt zoo, ärligt!



julia..

det är tomt utan morfarsgubbar. alla borde ha sina kvar i livet! jag avundas de som har det..

2010-01-24 @ 20:23:22
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Jon Lundell

Jag kommer ihåg han nu:)

Han verkade alltid så lugn och värkligt balanserad.

2010-01-25 @ 08:44:37
Postat av: lovisa

jon:

va roligt att du kommer ihåg honom.

=)

jag kommer ihåg att du och jag nån rast i skolan spelade med typ alla våra manicklar... det pratades om att vi skulle "göra det" innan rasten..eller hur var det...

minns du vem som vann?

2010-01-25 @ 11:49:23
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0