Min mamma, ett helgon?



Min mamma är död, har dött, dog.. Hur man nu talar om död i dåtid utan att tvinga de döda att vara döda i all evighet. Och när människor blivit döda är det lätt hänt att vi bara pratar om de fina sakerna. Vi blir nostalgiska och höjer personen till skyarna. Så är fallet med min mamma. Jag minns henne inte alls. Jag var så liten när hon dog. Men jag har mängder med fotografier och än mer historier. Problemet är att hon bara beskrivs som en ängel, som en oklanderlig och perfekt människa. Helt utan brister och fel. Har aldrig gjort något ont. Var så ljuvlig. Gick upp tidigt på mornarna……cut! Det måste ju finnas någon annan sanning. Min mamma kan inte ha varit helt perfekt. Vem sjutton är det? Och vad hjälper det mig då jag vill försöka bilda en uppfattning, en bild av min mor. Vem hon var och vad hon ville göra. Vad hjälper det mig om alla bara säger att hon var perfekt. Det är ju inte ett dugg trovärdigt.

En gång träffade jag en man som känt min mamma som ung. Han pratade om henne som min morsa. Bara att han använde ordet morsa, som jag för övrigt inte tycker om i andra fall, gjorde mig glad. När han sedan berättade om fester de varit på tillsammans och om alkohol och till och med marijuana började bilden av min mor klarna. Hon var fin och go och allt det där. Men hon var människa också. Hon var ung på sjuttiotalet och jag hade inte längre en omöjlig förebild att leva upp till. Det var skönt.

Det är kanske därför jag försöker ta bilder på mig själv i bland. Därför jag försöker ta plats i våra fotoalbum. För att lämna spår till de som lever vidare när jag inte längre finns. Och det kanske är därför jag också klistrar in bilder på ledsenhet och ilska. Inte bara tillrättalagda och perfekta leenden. När människor försvunnit kanske barn och barnbarn också vill se hur deras anhöriga såg ut när de var arga och ledsna. Inte bara tungan-bakom-framtänderna-leendes mot kameran.

/Lovisa


Kommentarer
Postat av: Elin Furin

Helt underbart skrivet Lovisa, så himla bra skrivet!

Och om att berätta sina minnen; Att få höra hela sanningen, inte bara den som de folk VILL berätta, eller ännu hellre den som de tror att man vill höra.. Så himla "spot on", jag älskar ditt språk! Vore dessutom supertrevligt att träffas nån dag! Stor Kram // E

2010-01-23 @ 22:28:56
Postat av: Julia

Du skriver så bra Lovisa. Du verkar vara en riktigt fin människa. som man skulle vilja ha i sin närhet jämt. Lyckos dina nära.

Jag står inte ut med tanken på en mamma som är död. Min mamma är sjuk. och jag står inte ut. Jag vill att mamma jämt ska finnas.

Är det du som är på bilden? med din mamma? Jag älskar bilden.



Fin dag till dig. :)

2010-01-24 @ 09:46:39
URL: http://juliasvardag.blogspot.com
Postat av: lovisa

oj tack fina ni!!

elin... vi försöker ju komma tillbaka till enköping..letar hus för fulla muggar..

men vi kanske kan ses innan dess. =) har ju gått o skaffat körkort på gamla dar, så jag kan ju ta mig till er... är det typ fjärdhundra ni bor?finns det nån fin gammal kåk där till oss? typ 100årigt..



julia.

tack.. jag tror att jag är en ganska fin människa.. jag försöker iaf..eller har svårt att vara dum,är nog sanningen. jag är en sån som ger ut mitt nummer till uteliggare...= )

ja det är jag och mamma på bilden. det finns tre liknande foton,men det här är mest levande tycker jag. jag var så liten... men då hade jag en mamma... konstigt..

det enda som är bra med att ha en död mamma, är att jag inte behöver förlora henne...för jag var så liten när hon dog att jag inte minns...

2010-01-24 @ 21:20:04
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: lovisa

föresten elin, han som snackade om min mor som min morsa, var rugby-gert. =)

han är en hyvens kille!

2010-01-24 @ 21:22:16
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0