Loranga, Masarin och Dartanjang



Jag och min unge älskar att kolla på filmen ”Loranga, Masarin och Dartanjang” just nu. Säkert av helt olika anledningar, ungen gillar tigrarna som bor i ladan medan jag gillar dialogen.

Den är ju en bok från början, skriven av Barbro Lindgren. Alltså hon måste ha rökt på eller något skoj när hon skrev den, den är totalflippad. Pappan Loranga flaxar omkring med en blommig tehuva på huvudet och vill inte annat än vinna över den snälla sonen Masarin i alla konstiga tävlingar de kan hitta på. Till frukost äter de bullar och spelar sedan hockey inomhus med bullen de inte orkar äta upp. Till lunch blir det såklart glass med kaviar och sover gör man under köksbordet när gårdens giraff ätit upp sängarna. Helst till tonerna av popmusik. Farfar Dartanjang är så senil (antar jag) att han byter yrke och personlighet flera gånger om dagen, med mycket varierande resultat. Ja ni hör, det går inte att beskriva, jag kan bara rekommendera alla att se den. Och läs boken! En bonus är att Gösta Ekman gör Dartanjangs röst i filmen, det kan ju bara bli bra.

Mitt absoluta favoritcitat från filmen är då Loranga får frågan om han inte ska ta och skaffa sig ett jobb, han är ju ändå vuxen. ”Ska JAG ta ett arbete och förstöra mina bästa år? Vem ska då vara hemma och leka med Masarin?” svarar han förskräckt. Underbart tycker jag, det tilltalar mig något enormt det där med att förstöra sina bästa år. Undrar varför?

Tack Lovisa för att du tipsade om den! /Annika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0