Att inreda ett pojkrum

Mycket forskning visar att barns handlingsutrymme och möjligheter skiljer sig åt beroende på om de är flickor eller pojkar. Vi hör ofta exemplet om BB, där det lilla nyfödda barnet redan där sätts in i den diskurs som dess kön tillhör. Rosa till flickor, blått till pojkar. Den söta och näpna flickan och pojken med stora starka händer. Dopkorten gratulerar flickan och ”hoppas hon får vara vacker och skön i sitt liv”, medan pojken önskas ”lycka till på färden”.

Klädbutikerna och leksaksaffärerna skärs mitt itu där actionfigurer och Lego lockar på ena sidan medan modelliknande dockor och skära färger inbjuder på den andra. Pojkar och flickor får tidigt i sina liv lära sig vilket håll de ska gå. Vad som är ok att ha på sig och vad som absolut inte ska lekas med. Den som lyckas göra sitt kön på bra vis blir accepterad. Den som avviker blir snabbt tillbakavisad, kanske genom kommentarer, hån eller rent av en blick.

Under mina två graviditeter fick jag ofta genusbaserade kommentarer. Många undrade om jag inte ville veta ”vad det var”. För att kunna göra i ordning barnets rum eller köpa rätt sorts kläder. För tänk om jag skulle köpa en blå tröja och så visar det sig att barnet skulle ha en snippa. Eller hugaligen, tänk om barnet har en snopp, hur skulle det då gå med en rosa body.

Min föräldrafilosofi är att erbjuda mina barn hela spektrat när det gäller färger och möjligheter till lek. Vi har inrett våra barns rum med tanken på att det ska bo ett barn där, inte en pojke eller en flicka. Mycket färger och former, mysigt och inspirerande.

Nedan följer lite detaljer från våra barns rum.


1. barnsymaskin fyndad på hemlig loppis för en tjuga. 2. Buzz Lightyear Myrorna 45:- julklapp till 5åringen. 3. Bärgarn. 4. Fingerboard från leksaksaffär. 5. Underbar barnstol, 50:- på veteranmarknad. 6. BRIO-leksak, i fyndlåda på auktion, 20:- 7. Docka, 20:-, Myrorna. 8. Barnresväskor, Röda korset i Uppsala, 20:-/st Den runda lådan är från Ikea. 9. Fjäril från Indiska. 10. Underbara småaskar från http://www.stockhome.se/ 11. Pigtittare, Wärsta Marknad, 20:- 12. Plåtskåp 40:-Röda Korset i Uppsala. 13. Star Wars-figurer från Ica Maxi Enköping, 39:-/st . 14. Jordglob, ärvd från svärfar. 15. Bamsesparbössa, 10:- på loppis i Västerås.

/Lovisa


Kommentarer
Postat av: Åsa

Vilka läckra grejer!!!! Super!!!



O du har sååå rätt tycker jag...ändå har min dotter rosa o sonen grönt ;-) Men dom fick välja själva men skulle nog valt det själv jag med så jag är motsägelsefull heter det då va ;-)

2010-01-18 @ 13:22:42
Postat av: Anonym

Lovisa Åsa och jag hade sån där bamsesparbössa:)

2010-01-28 @ 12:18:21
Postat av: lovisa

hade ni?

den är såå fin.

jag har funnit den billigt,men ibland är de svindyra.

leta rätt på den och ställ den på en hylla! = )

2010-01-28 @ 15:36:24
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0