Spenatpaj med parmesan och keso

Igår bakade jag godaste matpajen med hackad spenat, keso och riven parmesan. Otroligt gott! Och faktiskt rätt lätt att göra. Se recept nedan.

Att vi helst lagar mat med ekologiska varor har ni nog förstått vi det här laget. Det finns ett enormt utbud av bra ekologiska och fair-tradevaror på de flesta butiker. Och skippar man att köpa chips, godis och läsk och satsar på ekologiskt i övrigt så behöver det inte alls bli så dyrt. Inte för att jag direkt själv skippar godiset, men ändå, ni fattar nog. Oftast skiljer det faktiskt bara några kronor på "vanliga" och ekologiska varor, så att det skulle vara så hemskt mycket dyrare verkar mest vara en myt.

Nåja, här kommer pajen:

Så här enkelt slänger man ihop den:

150 g smör

1 dl ekologiskt grahamsmjöl

2,5 dl ekovetemjöl

2 msk vatten

Fylling:

300 g färsk eller 250 g fryst bladspenat

250 g keso

2 ekoägg

1 dl ekogrädde (funkar bra med matlagningsgrädde för en lite nyttigare variant)

salt och peppar

1 krm muskot

ca 40 g riven parmesan (gärna eko såklart!)

Nyp ihop smör och mjöl eller gör degen i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Slå in degen i plastfolie och låt ligga i kyl ca 1 timme.

Kavla sedan ut degen och klä en pajform. Nagga botten och förgrädda mitt i ugnen i 200 grader ca 5 min.

Skölj spenaten och koka den i lättsaltat vatten ca 5 minuter. Använder du fryst spenat så räcker det med att du pressar ur vattnet. Hacka sedan spenaten grovt. Blanda keso, ägg, grädde, spenat, parmesan och kryddor i en skål. Häll över i pajformen och sänk värmen i ugnen till 175 grader. Grädda pajen i ca 30 minuter eller tills den ser klar ut.

Gott att ha till är skivade tomater med rödlöksringar blandat och en god vinegrette gjord på balsamvinäger, olivolja och de kryddor man gillar.

/Annika

 


Kommentarer
Postat av: julia

Jag älskar spenat så denna måste jag prova. :) Tack för tipset!

2010-02-25 @ 07:30:39
URL: http://www.juliasvardag.blogspot.com
Postat av: christina

oj, vad mycket gott! tur att det snart är lunch så jag får äta... kanske måste komma hem till dig och äta mig mätt! nä, jag ska äta piroger med vegfärs och svarta bönor. själv är jag beroende av spenat, vill alltid ha spenat hemma, det är liksom en lite trygghet, ett tips är spenatpannkkakor med kanel!

2010-03-03 @ 12:22:29
URL: http://poppelstore.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0