jag börjar väl i andra änden då...



Det verkar inte bättre än att jag får börja i "fel" ände med det här husköpandet. Jag börjar helt enkelt med att packa ihop saker och kläder. Utan att vi ens har ett hus på gång. Om jag ser till att packa ner alla sommarkläder i banankartonger kanske vi flyttar innan sommaren. Om jag packar ner alla böcker i lådor, borde vi ju flytta innan jag vill läsa om dem...
jag har för övrigt också ett gäng böcker som jag bara inte kommer igenom... likt annikas lista...Det är tre böcker som jag kommer att tänka på just nu...

Illiaden & Odysséen av snubben Homeros.
Köptes väl någon gång för att "bör läsa den" eller framförallt för att man kanske "bör ha den". Plockade med mig den till Thailand en gång, då jag tänkte att jag skulle få tid att läsa den ybertjocka mastodontboken. Jag plågade mig in ett par hundra sidor i boken, men stannade upp när jag förstått att jag inte förstått nånting. Jag hade tänkt på annat medan blicken hade följt textrad efter textrad, sida efter sida. Jag tror att jag lät bli att akta den från vatten och sand, där på Koh Tao, och tillslut var den ju alldeles för trasig för att bära med hem igen.

Gerd Brantenbergs Egalias döttrar, köpte jag efter att Lars Ohly givit den i present till någon moderatpolitiker i TV. Jag tycker om Ohly, och tänkte att den, den måste jag ju läsa. Och den är grym. Den visar på samhällets patriarkat genom att vrida på historien och låta män bära ph (penishållare) och vara oroliga för våldtäkt. Jag vet ärligt inte varför jag inte kommer igenom boken. Och nu när jag tittar på den och ser bokmärket i form av en TRISS-lott utan vinst på sid 84, blir jag sugen igen. Jag lägger den på sängen och ser om jag kanske börjar om ikväll.

Ulf Lundells En varg söker sin flock. Och ja, jag erkänner. Jag tycker om Lundell. Tycker om hans lugna låtar och hans böcker. Inte rockuffe eller hans konst. Men ändå. Det började nog med att jag plöjt igenom alla Fem-böcker och Tre musketör-böcker hemma i radhuset som tolvåring. Jag frågade otåligt morfar vad jag skulle läsa och han föreslog Lundells debutroman Jack, för den hade min mamma läst och tyckt om. Och det var där det började. Men den här vargboken, satan jag kommer inte igenom den. Jag har heller inte läst gubbens senaste tjockböcker. Den sista jag läste var Värmen. Varje gång jag försöker mig på vargen, vill jag istället läsa om Jack, eller saknaden. Eller varför inte lyssna på underbara Jonas Karlssons inläsning av Jack som mp3 i min sony walkman. hmm, så får det bli.

/Lovisa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0